rida utan sadel eller träns

D

Durin ox

galloppera utan något dragandes och slitandes i tyglar, en häst som lyssnar på vikthjälper och skänkelhjälper.... Vore det inte en dröm?
Men, rent konkret, hur gör man?
Någon som har några bra tips så attdet inte slutar i katastrof?
Skulle väldigt hjärna vilja ha tips, börjar man med grimma och två grimskaft, eller är det vikthjälper och ett grimskaft som gäller?
Tacksam för alla tips:idea:

Sv: rida utan sadel eller träns

Jag vet inte själv hur man gör men kan tipsa om hempflings bok Dans med hästar.:) Har tyvärr inte kommit till det avsnittet än, men där beskriver han hur man kan rida utan sadel och träns.

Hehehe, mitt inlägg här borde nog inte läsas och då rakt inte tas efter.:devil: Min gamle ponny hade jag en nästan diktatorisk lydnad på så en gång, för ca 15 år sen, när jag ridit en bekannt och motionerat hans hästar så struntade jag att tränsa min pålle på hemvägen, ca tre km. Det gick i alla tre gångarter. Gas och broms fungerade utmärkt. Men det är inget jag skulle göra om. Livsfarligt egentlligen. :D
Ska man börja med sådant föreslår jag att man tar hjälp av någon som kan det här och börjar på inhängnat område. En NH-tränare/Westerntränare vore kanske något för dig.

Lycka till och ta det mycket försiktigt. Säkerheten och säkerhetstänkandet är det allra viktigaste hos en ryttare.

Min häst är hysteriskt känslig för vikthjälperna plus att han har en väldigt skumpig trav.
Jag försökte rida barbacka här om veckan, men eftersom jag skumpade en hel del, både fram/tillbaka och i sidled höll han på att bli tokig av alla mina "viktkommandon" och vände ömsom vänster ömsom höger, bromasde och gasade hela tiden. Så jag fick de honom en ursäktande klapp och hoppa av o ta en promenad istället. :angel:

Men visst vore det ballt om man hade så pass bra koll att man kunde styra allt med sätet!

Hej! jag kan det och det är faktiskt en dröm.. hästen och du måste lita på varandra till 100% annars är det väldigt svårt börja med att träna på att rida barbacka tills du känner dej helt säker på det. sen börjar du med att hålla hästen lös utan grimskaft också (använd) din röst mycket till en början. sedan när du tränat mycket på det och hästen kan stå lös i gången går efter dej i hagen så är det du som bestämmer nu börjas det. byt ut tränset mot en repgrimma när du känner att du kan föra hästen med dina skänklar provar du att ta bort det gör detta aldrig själv utan ha en person i närheten som går brivid och var i en hage, padock, ridhus. Mvh amanda

Jag har en mycket välriden häst som lyssnar på både röst och säte bra. så jag tog helt sonika bara och red ut barbacka med ett grinskaft om halsen och det gick riktigt bra... :) Man bör nog vara väldigt säker på att rida barbacka och känna sin häst bra.

Har dock bara gjort det en gång faktiskt.

Hallo, jag red med bara träns, fast utan tyglar.
Men red i padocken, det är väldigt bra balansträning!!

Börja med att rida i paddocken och bara släpp tyglarna. Man måste inte klä av hästen helt och hållet när man ska testa. Prova först om du kan rida hästen utan att använda tyglar trots att dom finns där ifall att.
Ett tips är att blunda och låttsas att hästens ben är dina och använda vikten och kroppen på samma sätt som du skulle gjort om du gick utan häst. Vänd dig tex åt det håll du ska gå och se om hästen svänger dit du vill utan att du tar i tyglarna.

När jag var säker i min barbacka ridning provade jag att rida i bara träns med två grimskaft - det är ganska lätt. Att byta till ett grimskaft är mycket svårare - men nyttigt - plötsligt måste man använda vikthjälperna och skänklarna...
Jag har ett långt grimskaft som jag har lagt om halsen som en halsrem, men ändå kunnnat ta tag i grimman med vid behov. Halsrem är på sitt sätt enklare att bromsa med, men svårare att styra - med ett grimskaft får man ju inte alltid så snygg halt, men kan om inte annat styra åt ena hållet.

Man måste vara försiktig och tänka på säkerheten - men ofta tycker jag det är lättare att - för både häst och ryttare- inse målet när man rider ut i skogen. Att däremot rida hemmåt på galoppsträckan kan ju vara våghalsigt - hellre på småstigarna som inte lämpar sig för så mycket annat än skritt.

Förhoppningen är att jag till slut ska känna mig säker nog med bara halsremen och inte behöva använda den så ofta, men det känns som ett stort steg till det - bromsen sitter ännu inte så bra som jag vill.

Ps: I avataren rider jag faktiskt barbacka - men med träns.

först bör du kunna rida utan utrustning utan att ta av den. Dvs vänja dig av vid att den måste användas bara för att den finns där.
Träna på att rida med vikthjälper. Förstärk med skänkel och sist handen, med målet att inte behöva handen.
Tygeln används bara för att förtydliga och hjälpa hästen med böjningen. Resten ska sätet sköta.

Min häst hade för ett antal år sedan slitit upp ett stort jack i mungipan och kunde därför inte ha bett på ett antal månader. Jaha, täntke de i stallet, nu blir det ingen ridning för henne. Men tji fick dom. Jag å min gamla springare hade ett speciellt förhållande, så jag red honom i grimma! Gick HUR bra som helst! Behövde inte slita å dra något alls. Han lyssnade på min röst!

Jag kan galoppera på mitt russ ute med "släppta" tyglar.. ;) Grimma å grimskaft barbacka går också utmärkt! Men vågar mig dock inte på utan både sadel och träns :smirk:

A-K.Eng skrev:
när jag ridit en bekannt och motionerat hans hästar
:rofl: :rofl: :rofl: så du rider både hästen och ägaren du?
red du ägaren utan sadel och träns också?:rofl:
haha förlåt kunde inte låta bli:D

Jag brukade rida min förra ponny utan sadel och träns. Antingen på vägen från beteshagen i grimma och grimskaft eller så kunde jag få för mig ngt att jag skulle rida i hagen, galoppera i damsadel var en favorit, så då var det bara att hålla i sig i manen. haha, jag och min ponny hittade alltid på ngt bus, men aldrig trillade jag av henne :) Hade en balans som hette duga då jag hade min lilla busponny ^^

Jag har kommit så långt att jag kan rida mitt sto med grimma och grimskaft i skritt och trav, och hon är riktigt het och galen i vanliga fall.. brukar vara lite svårt att stanna när vi travar :D
men jag skulle aldrig rida henne utan nånting att hålla i. :rofl:

Borde man inte kunna föda upp en häst/ponny och lära den att bara ha grimma och tyglar? Dvs inget störande i munnen. Självklart sadel, eller den kanske man också kunde strunta i om man var riktigt professionell. Har alltid drömt om att ha en häst som slapp ha någon som drog den i munnen. Det vore perfekt!!

Eller hur? Vore inte den en häst's dröm också?

Jag rider ganska ofta min pålle med grimma och grimskaft (fast oftare förut) eftersom jag inte orkade gå in från hagen. :p Särskilt när jag hade en bit till stallet, så mycket skönare att ploppa upp på ryggen än att försöka hålla jämna steg med 170 hästen med älgkliv. :angel:
I början red jag med två grimskaft, men rider numera bara med ett. Det går hur bra som helst att variera tempot (alla gångarter, och han är så snäll att han låter mig hålla in honom lite så att han håller en lugnare trav för annars skumpar jag av :bow: :p ), svänga, stanna och allt annat nödvändigt. Han är himla bussig, och beteer sig ungefär som om han hade både sadel och träns på sig. :D Jag har provat rida honom utan grejer två gånger, men då för säkerhetens skull hållt mig i en paddock då. En helt otroligt känsla att leta efter! :love:

Ja nu är det ju på det viset att jag har aldrig ägt ett träns, men det har gått bra ändå, och sadel har jag bara för min egen bekvämlighets skull men det går lika bra utan också. Jag styr och gasar-bromsar med rösten och jag kan även "tänka" färdvägen.:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 728
Senast: Efwa
·
Hoppning Hejsan allihopa!:) Jag har haft min ponny i lite mer än 1 år nu. Hon är 17 år, har tränats mkt. i dressyr av mkt. kunniga ryttare...
Svar
5
· Visningar
1 963
Senast: tolksele
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag har hängt runt här på Buke i ganska många år, men har aldrig kommit mig för att faktiskt skriva någonting. Nu är...
Svar
4
· Visningar
1 233
Senast: Eina
·
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 338
Senast: Anonym
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30