rida utan sadel eller träns

Sv: rida utan sadel eller träns

Jag har inte försökt på mer än en häst, som var min bästa kompis :love: och det var många år sen. Det började med att han inte kunde ha bettet pga ett infekterat insektsbett intill mungipan. Jag red i grimma, och han arbetade lika bra. JAg kunde rida på åkrar, galoppera, rida dressyr, rida ut med kompisar. Allt. Arbetade strålande. Sen lekte vi lite, jag red barbacka till hagen i grimma.
Började på volten med hjälp av vikthjälperna att styra. hade bara ett grimskaft att "nödbromsa" med om det skule behövas.
Till slut kunde vi rida honom utan något, bara för vikten och skänklarna runt i ridhuset och på volten. Han visste att han hade frihet, det hände att han busade till, bara för att visa att han var väldigt bussig som inte kastade av mej:angel:
Det var en fantastisk känsla. :smirk:
Kan tillägga att den hästen också lekte följa JOhn på volten och i ridhuset eller i hagen. Han följde efter, stannade när jag stannade, ökade när jag ökade, strax bakom mej, hoppade hinder när jag sprang över hinder. osv. Enunderbar häst.:love: Har faktiskt inte försökt med fler hästar på äldre dagar... Kanske vore kul att göra om det.:)

För mig är det en självklarhet att man ska kunna kontrolera sin häst i alla situationer, och där ingår att rida barbacka utan huvudlag. :devil:

Jag är ingen speciellt nh-människa eller liknande, bara en helt vanliga dressyrtant. Ledarskap är a och o i all hästhantering och ridning. Tänk på de små detaljerna är mitt tips! Att börja med en sådan sak som att hästen ska kunna stå i gången i stallet utan att vara uppbunden är ett steg på vägen. Ditt kroppspråk är otroligt viktigt, det är det hästen läser.

Tyvärr, är jag inte kapabel att utrycka vad jag menar i ord på en websajt, men även mitt tips är Dansa med hästar, och Sally Swift. Mitt andra tips är att skaffa dig en tränare som prioriterar sitsträning och vikthjälper, det är ju trots allt sitsen som är den viktigaste hjälpen.

/Rumpnissen som blivit erbjuden att rida ponnyn i Globen utan sadel och träns. :D (tyvärr såldes hon så jag hann aldrig, men när jag köper ny häst då j*klar)

Senast ändrad:

litar man inte på varann går det nog aldrig, att jag kunde göra det med förra hästen var nog att vi litade på varann så enormt mycket, jag var i princip den enda som ridit honom (förut hon som red in honom) och gjorde det från han var 3 - 6 år och vi gjorde allt ihop.

jag hade dock grimma och ett grimskaft som säkerhet men behövde inte använda det.

det är den största frihetskänslan jag känt tror jag, när vi kom dundrande fram i full galopp på fältet och jag kunde göra snäva bågar med bara sätet, behövde bara sitta till på ryggen och han stannade direkt osv helt utan att använda grimskaftet nåt.
underbara lilla häst!

Det är absolut möjligt att rida så, jag menar jag är 14 år och rider min häst så, då borde ju vuxna kunna det också.

Och vi skrittar, travar, galopperar, ridvägar, fram och bakdelsvändningar, osv. osv.

Då rider jag alltså helt utan nån utrustning alls förutom min kära hjälm :P dock så rider jag inte ut så.

Vid ridning hade jag heller inte behövt tyglar osv, men för formens skull måste min häst ha det.

Jag rekomenderar att börja med grimma och grimskaft.
nh-övningar gör mycket också.

Det gäller att förstå häst och utnyttja deras natur. Jag skulle inte ha roligt med min häst omjag inte kände att han gjorde det han gjorde med egen vilja - mao att jag kunnat få honom att göra det utan tvång.

Jag rider mycket utan huvudlag - från galopp på ängarna till dressyr i form - har då inte heller grimma. Jag har lång väg kvar såklart och har dessutom precis hamnat i en svacka så jag känner mig som en riktig nybörjare för tillfället - men man måste ju få misslyckas för att lyckas. ;)

När jag inte rider utan huvudlag så rider jag bettlöst vilket har varit till stor hjälp då det kräver att man använder vikthjälperna och också underlättar så att man får bättre respons på dem. Iaf var det så för mig, och då hade jag redan ridit utan huvudlag i 2 år innan jag gick över till bettlöst.
Sadeln lade jag helt på hyllan för ca 1 år sen efter en lång tid av mest barbackaridning. Kände att en sadel bara hade negativa delar, förutom det att jag kanske kunde sitta kvar längre vid en vansinnesfärd genom skogen. Men hästen kom före mig och dessutom var det lättare att känna och styra utan sadel.

Hempflings bok "Dansa med hästar" är väldigt bra och förklarar mycket viktiga saker som man bör tänka på. Det är den vettigaste boken jag kommit över. Filmen "Body Language" är också bra, men på en annan nivå.

Att rida utan huvudlag är varken jobbigt eller svårt, tvärt om. Men det kräver ju lite av dig som ryttare. Du kan inte praktisera ridskolans gamla filosofi för det är bara genom att praktisera häst som du kan få samma förtroende av en häst som den har för andra hästar - och som krävs för att du ska vara trygg på honom när det bara är förtroendet som avgör om hästen gör som du vill eller väljer sin egen väg.

pm:a gärna om du vill bolla ideer, erfarenheter etc. Roligt ämne tycker jag. :bow:
Lycka till!

Tack så mycket!
Ni som rider era hästar på detta sätt skall ha en riktig eloge:bow:

Jag personligen tycker att det egentligen är vad man skall sträva mot i sin ridning, och jag kämpar på...

Dock har jag en mycket nervös häst som jag måste lugna ner lite först innan jag kan börja träna ordentligt, jag vill bara försöka när jag har förutsättningarna med mig, så att det inte blir några dåliga erfarenheter...

Har börjat så smått med att inte använda tyglarna alls (fast jag har inte tagit av dem än) när jag rider ut och vi börjar känna oss trygga i den situationen, tack än en gång för alla tips:)

Om du har en nervös häst så kommer det ge dig mycket att börja träna på detta! :bow:

Jag har själv ett sto också, som jag rider på detta sätt ibland också. Och det förstärker hennes tillit till med betydligt! :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 728
Senast: Efwa
·
Hoppning Hejsan allihopa!:) Jag har haft min ponny i lite mer än 1 år nu. Hon är 17 år, har tränats mkt. i dressyr av mkt. kunniga ryttare...
Svar
5
· Visningar
1 963
Senast: tolksele
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag har hängt runt här på Buke i ganska många år, men har aldrig kommit mig för att faktiskt skriva någonting. Nu är...
Svar
4
· Visningar
1 233
Senast: Eina
·
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 338
Senast: Anonym
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA