Rida utan paddock

B

Bubben91

Jag har en fråga till er som inte har någon paddock men ändå tränar era hästar, alltså ni rider inte bara ut i skogen och lullar runt...(även om det är härligt det också:p)

Vad hittar ni på?
Hur håller man en häst vältränad utan att använda sig av paddocken? Har ni något bra tips på vad man kan hitta på?

Tacksam för alla tips!

Sv: Rida utan paddock

Jag gör samma saker som i ett ridhus eller paddock med skillnaden att min häst givetvis blir mer framåt och jag kan utnyttja hennes naturliga bjudning.

Nu har jag en unghäst ridmässigt så det är grunder vi håller på med, men jag kräver en bra form efter framskrittningen precis som annars, jag gör övergångar från skritt och trav, trav-galopp och skritt-galopp.
Halvhalter vid ett visst antal steg eller vid vissa träd. Galoppfattningar vid förutbestämda platser liksom avsaktningar.

Böjning/ställning/skänkelvikning över skogsvägar är utmärkt då de måste lyfta på benen för att inte snubbla på grästuvor och dylikt.

Fördelarna är ju just framåtbjudningen och att hästen tycker att det är roligare med nya miljöer än bara samma gamla fyrkantspår, det kräver ju annat av ryttaren att hålla hästen koncentrerad ute än i paddock.
Det händer ju lite mer ute men är lättare på andra sätt.

Jag tror också att det sliter mindre på hästen att slippa gå på böjt spår någon längre stund. De lär sig att lyfta på fötterna och får bra balans och bärighet.

Givetvis tränar vi i ridhus för tränare också men bara varannan vecka, all övrig träning sker ute i skogen.

Jag gör som föregående talare.
Jag håller till på mjuka grusvägar. Där övar jag öppnor, slutor, fattningar, halter, böjningar, ryggningar osv. Ingen skillnad mot vad jag gör på en ridbana förutom att vägen erbjuder bättre underlag för min häst!

Jag brukar klättra mycket och rida i "terrängen" dvs utanför stigarna när jag rider ut i skogen. Annars brukar jag försöka rida något pass i hagen hemma samt på en stubbåker för att träna senorna och variera underlaget. Vi har även en stor grushåla ca 1 km upp i skogen. Dit brukar jag rida och träna då det finns stora plana sandytor, så det får bli ett dressyrpass där emellanåt.

Rider ute på olika underlag, stigar, terräng, grusväg, mindre skogsvägar. Övar alla gångarter, ställer, böjer, serpetiner, framdelsvänd, bakdelsvänd, ryggn, öppnor, skänkelvikn mm, samma som på en bana egentligen.

Har åkrar som jag rider på när det är vettigt underlag, antingen på sommaren eller när det frusit, eller när det inte är så blött som det är nu i alla fall... :p När jag rider på åkrarna är det samma som på en bana, dressyr, hoppning, longering, tömkörning mm.

Åker ca en gång varje till varannan vecka till paddock eller ridhus.

Jag rider ungefär samma som i paddock, skillnaden blir väl att man lägger upp det lite annorlunda beroende på hur terrängen ser ut. Jag brukar passa på att göra öppnor, slutor och slalom på grusvägar, är noga med att ställa och böja efter vägen. Övergångar, tempoväxlingar och sånt. Man kan ju egentligen göra allt som man gör i paddock, ute i naturen, men det beror ju såklart på hur naturen ser ut där man rider.
I naturen får man dessutom en del annat gratis. Många blir ju lite mer framåt och pigga, och dessutom får man ju väldigt varierat underlag och det är ju bra. Sen så får man ju olika lutningar och backar, som man inte får i en paddock. Det är också bra, då får de lyfta lite på benen och får träning därigenom.

Har under alla år jag tävlat hoppning bara haft tillgång till paddock på vintern=inga tävlingar. Så jag har ridit mycket på ängar, ridit lååååånga turer ute i skogen med mkt trav och galopp då hästen måste gå i form och ställa sig åt olika håll.
Plus att jag fått frakta hästen 1½ mil i veckan för hoppträning på ridbana då, men den mesta ridningen går faktiskt att ordna till hemma.

Jag är ute och tävlar men klarar mig endå bra med att rida hemma på hyffsat plana åkrar. En gång i veckan ungefär brukar jag åka till paddock/ridhus och träna dressyr på egen hand plus att jag en gång i veckan tränar dressyr eller hoppning för tränare. All annan ridning sker hemma, utan paddock:D

Marina95

rida dressyr i skogen, man behöver inte bara lulla runt, tränar halter, flyttar för skänklar, öppna, sluta mm

Finns massa åkrar att rida på där är de ju bara å rida på volt och träna böjningar mm.
Rider på grusvägar klättrar ryggar upp för backar skänkelvikningar på vägen serpentiner mm.
På vändplanerna på grusvägarna är det perfekt att rida på volt=)

Rider på ängen- åkrar (voltarbete )
http://joizmeds.mittspejs.se/P1601789#body

ute på vägar är det bra med gratis framåtbjudning för träning av skänkelvikning- öppna eller sluta!

(ska man rida förbi kossor kan man få fina piaff och passageträningar :devil:)

Bra att rida på kuperade områden för att träna överlinjen, och psykiskt lära hästen att hålla sig på benen.

Klätterträning, intervallträning, pulsträna i snö/vatten är också nyttigt.
http://joizmeds.mittspejs.se/P1326826

När jag är riktigt trött på underlag/vädret ute så kan vi hålla oss i fölningboxen :devil: 32kvadrat dock lågt att rida i men träna från amrken går, och ha ridlektioner med småbarn :angel:

Jag tränar ute på vägarna, det som man gör på ridbana går att göra längs vägarna. Vi har flera mindre timmerlastningsplatser/vändplatser, där är perfekt för lite voltarbete. Likaså ett gammalt mindre sandtag som är runt o fint. Nackdelen är att det inte finns plats för galopparbete. Har oxå gjort en liten inhägnad i sommarhagen som går att använda till skritt,trav,tölt när det är torrt/fruset. Man tager vad man haver! Brukar åka iväg nån gång i månaden o rida i paddock.

Jag tömkör oxå en del ute längs vägarna, där kan man oxå träna lika mycket som i paddock. Och att ge sig ut över stock o sten är oxå träning, inte bara "lulla".

Jag tycker ridbana är väldigt överskattat och är mer än gärna utan! Däremot önskar man sig ett ridhus när det regnar för mkt just den tiden man kan rida eller när marken är hlet värelös till riktig ridning. Men det är faktiskt inte så ofta tycker inte jag, har lärt mig untnyttja vädret/marken väldigt bra.

Men jag rider alltid min häst lika korrekt vart jag än rider. Och man kan rida en häst i balans och god form även på en väg ju ;) Tar jag gårdagen som ex där jag bara red ut med vägarna så bestod framtravningen av en slinga i skogen med svängar och backar där jag fick honom rak genom att ställa/böja utåt och inåt utmed vägen och gjorde övergångar till skritt eller ökade/minskade tempot på plana/sluttande delar av vägen vilket gav en uppmärksam häst som väntade på mina hjälper. Sedan tränade vi lite galoppfattningar utmed ån först ngn från trav sedan från skritt när vi vände (där vi gjorde en framdelsvändning) på väg hem. Skritta ngra steg rakt, ställa lite och flytta undan ett steg för inner sedan fattning. När vi kom tillbaka till slingan i skogen bröt vi av och red som vanligt lite längningar och lite undan för skänkeln i upptagningar och svängar (för att lättare kunna behålla den lugna takten och få vila i steget även i längnignarna). Sedan bröt vi av till skritt och då hade vi ridit i totalt 31 min sedan jag satt upp och 15 min skritt hemåt väntade (längre skritt hem än dit då vi travar fram i backen man börjar skritta av på hemväg i).

Jag hävdar bestämt att vi INTE får ut lika mycket av ridning på bana när vi inte har naturen som naturligt hjälpmedel!

Annars har vi precis som kvandi endel lastbilsvändplatser som går utmärkt att rida volter på (rättare sagt, de är volter av storlektar mellan 20-40 i diameter ungefär), perfekt att rida fram i skogen, göra lite voltarbete där o rida vidare eller rida hem sedan.

Kan ju tillägga hur mitt ridpass såg ut idag. Först friskritt, sedan skritt på tygeln längs grusvägen, skänkelvikninga, öppnor, övergångar till halt. Sedan in i skogen på ett parti där det är väldigt framkommlig mark, men ändå lite kuperat. Där övade vi svänga och böja runt träd, mjuk i sidorna av mjuka svängar och trampar undan bra bak vis snäva svängar.

Sen trav på grusvägen, övade övergångar för att få uppmärksam och alert, och jobbade på formen. Sen via en gammal banvall hem, där det är lite stenigt och just väldigt varierande underlag med vissa partier som är mer lika en sjö... Så där red jag med halvlånga tyglar, han fick gå i en ganska låg och fri form och leta väg, lyfta på fötterna och balansera sig själv.

Då jag saknar en paddock (med belysning!) är när jag inte känner för att rida med pannlampa i kolmörkret. Eller för löshoppning och löslongering. Men i de allra flesta fall fungerar det mesta lika bra att göra ute i naturen som på bana!

Tack för alla svar!
Anledningen till att jag bad er att berätta hur ni "träningsrider" i skog och mark är att jag personligen är urless på paddocken. Har tillgång till en jättepaddock med belysning och allt men både jag och pållen är verkligen jättetrötta på paddock....
Först hade jag lite idétorka men nu har jag fått massor att tänka på vad man kan hitta på!

En annan sak jag vill klargöra: jag påstår inte att "lulla" runt i skogen är värdelöst, jag tycker personligen att det är jättehärligt, men frågan var vad man kan hitta på för att just rida ett träningspass i skogen där man hela tiden jobbar hästen och har planerat att göra det, som i en paddock.

Vad f*n gör man!?!?

Vad gör man när det som behövs mest är markarbete/dressyrträning på bra underlag inte går att genomföra???

Min häst har utvecklas i väldigt rätt riktning det sista året och nu känner jag att det börjar bli allvar, vi måste fokusera mer på markarbetet och formen, framförallt vår galoppträning. Jag tränar för tränare och har alltid gjort, vet Vad jag vill göra och Hur jag vill träna, men jag har inte platsen....

Jag har ingen ridbana hemma eller på ridavstånd, inte heller nåt ridhus. Visst kan jag lasta och åka, men det är så drygt och blir dyrt. Innan hade jag en äng under träda som jag red på, perfekt underlag, svikt och dessutom var den plan.
Idag provade jag en annan eftersom den nu är uppodlad, men det lutar alldeles för mycket och helt plötsligt är det framvikt, snubbel eller liknande.

Jag rider nästan alltid i skogen, MASSA öppna, sluta, skänkelvikningar osv som hjälper travarbetet jättemycket. Men galopparbete, det är bara att inse, är svårt att jobba med på rakt spår när man har en het häst som helst bara byter om man försöker sig på en svag öppna...

Vad gör man? Några övningstips?

Det är så himla tråkigt att behöva vara besviken varje gång man försöker för en sån sak som underlaget...

Tillägger: En del i att hon är svår att jobba i galoppen ute är att jag inte hinner rida exakt varje dag, tyvärr är inte medryttare något alternativ.
Men det är inte det som är problemet nu;)

Senast ändrad:
Sv: Vad f*n gör man!?!?

Ta reda på hur Ulla Håkansson gjorde, de år hon inte hade ridhus eller vettig ridbana, men ändå kunde tillhöra Sverigeeliten i dressyr...

Det är nog samma sak som det där med, det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder.

Det finns inget dåligt underlag, bara brist på fantasi.

:bump::bump::bump:

Så kom igen, kunde Ulla H, så kan VI!!!

Annars är det nog bara att bita i det sura äpplet och kosta på sig transporten till ridhus. Det ÄR inte gratis att ha häst, om man vill komma nån vart.

:banana:

Sv: Vad f*n gör man!?!?

Hihi, Ulla bor ju ett stenkat bort, så jag kan ju köra bort och fråga;)

Det är ju inte bara det att det kostar att åka till ridhus, det tar ju TID:angel:
Jag har blivit bekväm och tyvärr är det så att ridhusen som finns är så dåligt lediga. Jag vill liksom kunna rida ut och träna, vilket jag gör varje dag, men vi kommer ingenstans nu...

Och det finns visst dåliga underlag :mad: :D

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 434
Senast: Cs218
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 133
Senast: tuaphua
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 254
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar