Rida utan paddock

Sv: Vad f*n gör man!?!?

Förstår ditt problem till 100%.
Vissa gånger vill man verkligen ha ett bra, öppet område med åtminstone dugligt underlag för att stämma av riningen på. Detta gäller främst min egen förmåga att samordna hjälper och inte tappa vissa delar i ridningen. Vissst kan man rida fullt ut i skogen och på vägar men jag vill som sagt myccket för egen del kunna rida på öppet område, volt, äng what ever!

Mitt tips är att ge dig ut på jakt efter detta önskade område till häst, fots eller cykel och om du hittar något eller några hyfsade ställen så är ju vägen dit bara att se som väl behövd uppvärmning och sedan köra en kortare tid för att uppnå det du vill på din nyfunna plats. Kanske finns det någon stor vändplats på någon gammal skogsväg som går att använda till något?

Annars får du se till att bli rik alt. gifta dig rikt och köpa mark och sedan anlägga ridbana...:idea:

Innan hade jag dem platserna... Men sen när något bidrag till trädor försvann för något år sen så odlades dem upp (förstår bönderna så det är inte det som grämer mig). Red ofta bort till "min" äng som var enorm och jag kunde rida hur jag ville, stora vägar och väldigt varierat.
Det finns en plats att rida på, där några andra har gjort en "volt" i skogen, men min häst kan inte koncentrera sig där och både hon och jag blir galna (ligger bredvid en go-cart-bana som är väldigt trafikerad).

Men tyvärr har jag inget större hopp att hitta något nytt ställe, kan skogen som min egen bakficka även om den är stor. Så jag måste hitta en annan lösning...

Parkeringar, stora korsningar? Nej, jag antar du letat ;) Och jag antar att jag ska vara lycklig med den naturen jag har, även om jag inte vågar rida inne på kraftstationens område, de har annars en perfekt ridabana till storleken sett ;)

Det finns en parkering, men den är alldeles för hård och har massa stora stenar*suck*

Finns en ridanläggning i bortkanten av skogen (30 minuters ridning ca), men de ska ha 3000 :- om året för att använda den och är väldigt otrevliga, så därför rider jag inte dit...

Sv: Rida utan paddock

Ja det finns mycket man akn göra, jag brukar/brukade(har nu paddock) träna på skänkelvikningar, start stanna på vägarna(grus) blir ju lite tråkigt när man aknske får rida framåttillbaka men aa det går, sen om man har tillgång till någon äng (om det är någelunda tort i gräset eller mycket bra snö) sen kan man träna mycket i skogen, gå mellan träd och jobba hästen :) så man kan träna utan paddock :)

du kan ju låta hästen få en liten paus från arbetet och helt enkelt besluta att du ska rida lite lättare?

annars så är det ju väldigt bra med halt-galopp-halt.

Fast då orkar jag helt enkelt inte hantera henne, hon behöver verkligen jobba. Även om jag rider lättare flera gånger i veckan så är detta ju ett kavrstående problem som inte har uppstått på en dag tyvärr och det lär inte blir lättare...

Halt-galopp-halt är ett bra tips, får vara lite neggig bara och säga att jag tyvärr inte tror hon klarar det. Men jag ska definitivt testa:)

flytta på hästen med skänklana träna halter och om du hittar en äng så kan du rida volter i olika gångarter

Lycka till med träningen

Har inte tillgång till ridbana som hör till stallet längre men vi kan låna en i närheten. Dock är den liten och anpassad för ponnier.. Dessutom så måste vi se till att den blir krattad/harvad efteråt och det har man ju inte lust med alltför ofta. 1 gång i veckan åker jag på träning på andra ställen också eftersom jag rider för tränare då.
Annars är vi mkt ute i skogen. Konditionen är ju inga problem att hålla igång ute på skogsvägarna och så finns det oftast någon åker i närheten där det är stubb elr träda och är det bra underlag så funkar det bra att rida dressyr där och kanske även sätta upp något hinder. Visst funkat det bra men allra helst så skulle man ju ha egen bana :D

Nu har jag inte idas lusläsa alla inlägg. Ber om ursäkt om jag upprepar något som redan sagts
Jag har ingen ridbana och har inte haft tillgång till en på många år.
Min häst är mjukare och smidigare än många andra hästar, som tränas på ridbana.
lite igångsättningar, avsaktningar, fattningar osv. Min häst är ju mer van vid hårt underlag än mjukt... Rider runt träd, slalom, lägger volter runt, går i serpentiner mellan, klättrar, hoppar lite. Går i "eländig" terräng, hästen får kliva över stock och sten.. Rider mkt skolor, i alla gångarter. Trampar mycket.
På hösten rider jag på någon stubbåker (frågar givetvis markägaren om lov först) Brukar även fråga om det finns någon åkerplätt som jag kan rida på under sommartid.
Det går att träna precis samma saker på en grusväg som på en ridbana, bara lite kortare intervaller (vägrenen)

:bow:

det finns många ängar här inärheten som jag brukar rida in på :D

Jag rider gärna dressyr på ängar även om jag har en paddock, bättre bjudning :) Klättring är ju också jättebra träning :)

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 434
Senast: Cs218
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 133
Senast: tuaphua
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 254
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar