Rida ut själv del II

Moggie

Trådstartare
Finns en tråd om detta tidigare men nu startar jag en ny.

Vår hästkompis har pensionerats och vi måste rida ut själva nio av tio gånger, jag och mitt varmblod. Min häst blir jättestressad och rädd av att vara utan flocken. Vi har ridit med en kompis ett par gånger och då ridit hem själva den sista kilometern, det har gått ganska bra, hon har varit spänd men inte stuckit utan skrittat på i snabb takt.

Vi kommer inte ut själva på ridtur... cirka 100 meter innan hon vänder på klacken och är hyperstressad och lyssnar inte alls. Har fått rådet att ställa in hästens huvud med en tygel, då började hon bocka och försökte ställa sig på bakbenen. Jag orkar inte kriga utan tänkte försöka på andra sätt. Tar tacksamt emot alla tips och råd!

Ska nu försöka med att leda henne ett par kilometer och sedan rida hem. Någon som har mer tips och råd eller är i samma situation? Kanske kan vi peppa varandra :)

Sv: Rida ut själv del II

Mmm...
Kanske inte så mycket tips för hur du skall rida hästen men lite mer för din egen och hästens säkerhet. Rid med korsade tyglar så du har dem i en brygga över nacken på hästen och kanske med lite kortare stigläder så att du blir starkare på att hålla hästen. Använd gärna en halsrem med som du kan hålla ett par fingrar om.
Martingal, irländsk och/eller vanlig är inte fel heller då den håller tyglarna på plats om oturen skulle vara framme...

Har du varit ute och gått med henne själv? Gör hon samma sak då?
Jag tycker det låter som att hon inte är trygg nog med dig för att gå själv.

Jag har haft sammma problem med mitt sto i över 1 år!

Jag var väldigt nervös och det kände hon och utnyttjade genom att backa ner mot diken osv.
Förra sommaren fick jag iväg henne ensam på vår runda på åkern, just för att där fanns inget jag var rädd för.
Det enda jag kan råda till är att ha tålamod och inte ge dej.

Jag har försökt hela höst och vinter att få henne att gå på grusvägen. I början satt vi på stallplan största delen, sen fick jag iväg henne förbi första hagen. Sen förbi nästa hage osv.
Fick dela upp det på små korta mål och inte ge upp. Vänta ut och inte bli arg och frustrerad, vilket inte var lätt alla gånger :)

Förra veckan fick jag henne att gå hela rundan och det kändes så skönt!

Min har inte direkt bockat eller så, men tvärvänt och försökt springa hem eller försökt skrämma mej genom att kliva ner i diken osv.
Till slut lät jag henne gå ner och då det inte hände så mkt och jag inte brydde mej, så slutade hon.
Nu är jag beredd hela tiden, och om jag märker att hon börjar snegla mot sidan och saktar ner, så rätar jag upp henne med motsatt tygel och smackar på henne.
Och vänder hon, så kör jag henne i en cirkel tills hon står mot rätt håll.
Till slut tröttnar hon och går.

Det som först och främst hjälpt mej är att jag struntat i min rädsla och blivit mer fokuserad på att bara tänka framåt, inte på vad som kanske ska hända.

Så jag skulle ta små steg och inte ge mej. Jag har bestämt innan att idag ska vi till den punkten och när vi kommit dit så får hon gå ett par meter till, sen stannar jag och vänder henne. Vänder hon innan, så gör vi om tills jag vänt henne.

Merwen: Japp vi kan promenera och hon går med sänkt huvud bakom mig. Snällare än en hund :) Det går även bra om någon ytterligare person promenerar med oss. Problemet är när vi ska ut själva, hon och jag, när jag rider. Paniken slår till direkt.

Ska testa lite ttouch-tekniker för avslappning kombinerat med att promenera henne bort och rida hem. Vill inte ha nåt krig där jag pushar henne att gå två steg åt gången hela tiden. Jag förstår att hon är rädd, hon har varit travhäst tidigare och nu sitter plötsligt någon på ryggen (alltså inte så plötsligt, inriden är hon ju) och kräver att hon ska gå ut ensam. Hon har förmågan att stressa upp sig själv nåt enormt, men hon går även att lugna så att hon skrittar helt cool på lång tygel med sänkt huvud. Vi ska jobba lite mer på att gå från det första läget till det andra... :)

Du kan inte testa att ha med dig en hund ut när du rider? Hjälpte mycket när jag började rida ut själv på min unghäst. Var hon tveksam att gå förbi något skickade jag fram hunden och så traskade hon snällt efter.:)

Lycka till.

Min nya taktik ær att låta min hæst gå två steg åt gången nær hon blir stressad av något læskigt.
Det behøver inte bli krig, tværtom går det mycket lungt till nær vi prøvade detta.
Hon får stå och titta på det obehagliga och nær hon ær redo får hon gå fram ett par steg och titta lite till om hon vill.
Du vet att hæsten ær redo nær dens andning ær normal, en hyperventilerande hæst ska man inte pressa på.

Kan hon bara gå bakom dig på promenad? Ha henne bredvid dig, framför dig och sedan tömkör så hon får titta och tänka lite själv. Följa efter som en hund föredrar ju alla osäkra hästar men det leder inte så mycket till direkt.

Om hästen blir väldigt stressad och nervös kan det lätt bli farligt. Om hon nu klarar att gå efter dig när du lever henne, men blir nervös när hon måste vara först sas, beror det troligen på att hon inte är tillräckligt trygg för att våga gå först. Mitt sto var likadant och försökte vända och rusa hem när jag red henne. Jag började med att leda henne med ett långt grimskaft, och flyttade mig lite längre bak för varje gång, så att hon blev mer och mer framför mig. I början vände hon så fort jag skickade henne före, men efter ett tag gick hon lugnt fram trots att jag var bakom. Efter ett tag började jag tömköra henne och kunde sedan rida utan problem.
Något som jag fann hjälpte mycket var att hela tiden prata lugnt, så att hon kunde höra min röst och höra att jag var lugn och avslappnad. Det hjälpte till att hålla henne lugn samtidigt iom att hon fick bekräftelse på att jag som ledare var lugn, även när hon gick först.

Tack för alla bra tips!

I går ledde jag henne cirka en kilometer och sen satte jag upp och red hem. Hon var stressad och taktade lite, men jag hade halvlånga tyglar och pratade lugnande och klappade henne hela tiden så vi kom hem i skritt. Kändes som ett litet steg på vägen :)

Har liknande problem.
Först en sak som vi gjorde som kanske kan hjälpa mot stegringarna vilket var rent av farligt då hon inte hade koll på om hon for över lr inte, vi hade först martingal men hon gick riktigt högt ändå ibland, en kompis tipsade om att sätta martingal-ringarna i nosgrimman på tränset, vilket jag inte har provat men de kanske funka. Inte som standard vid varja ridtur då kanske. Vi provade gramantyglar som vi då endast använde för att hålla ner henne då hon börja stegra (både när man ledde henne och red) och efter några turer med den då hon märkt att hon inte kom upp så behöver vi dom knappt längre, hon föll tillbaka i de en period och då använde vi hjälptyglarna igen.
Men problemet att få henne att gå själv står kvar fast hon stressar inte upp sig är bara tjurig och jazzar ner i diken och tar 2 steg fram och 37 bakåt. Vi red med andra hästar i 6-7 månader och provade sedan själv de tog ca en och halv timme att få henne att gå 2km sen på hem vägen hade hon typ "fastnat i tjurigheten" och fortsatte på samma sätt på vägen hem tills hon såg att hon var hemma igen........ Nu rider vi henne bara med sällskap och spekulerar i olika planer hur man ska kunna introducera henne för att rida ut själv, skulle verkligen behöva kunna rida henne själv då hon fungerar så bra när hon får jobba på regelbundet.....

P.S

Hon verkar inte rädd då, slutar man be henne gå framår står hon still och hänger med huvet och sedan börja leta efter gräs och sly att äta.
Funderar på om en ska rida iväg i för väg så vi möts upp efter bara några hundra meter och om de funkar låta de gå längre stund innan vi möter upp den andra hästen.. Eller ba envisas med att hon ska gå en kort runda och när de funkar öka längden på rundan? Fast då blir det ju en kamp och det känns inte positivt.... särskilt inte för hästens syn, på att rida ut själv.
Tips?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 194
Senast: QueenLilith
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 279
Senast: Kiwifrukt
·
Ridning Jag har ett litet småjobbigt problem med min kära häst. Han är en welshcob valack, på cirka 1.62 i manken. Han är väl en liten fegis om...
Svar
8
· Visningar
1 115
Senast: Werze
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 804
Senast: MaritH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar