Rida ut i snön..men hjälp!

R

rare

Hovslagaren har inte hunnit komma och behöver ut o motionera hästarna lite dock glashalt på sina ställen, löser sig ju med brodd. dock får de ju sånna himla styltor...nåt tips på hur man kan lösa detta innan snösulor kommer på? har provat lite med olja o så...men vet inte riktigt om det hjälp...tips tack:D

Sv: Rida ut i snön..men hjälp!

Gnugga stearinljus under hoven och på skon, fungerar till viss del. Ha en hovkrats i fickan för nödsituationer..

Du kan ju prova att klippa ut egna snösulor av glasslock som du kilar fast mellan skon och hoven. Har inte provat det själv, men vet att flera här på buke använder det och är mycket nöjda.

Får man liksom böja dom för att få in dom under skon då?

Just jäklar, min häst har ju inte ens dojjor nu:(

Men om hästen inte ens har skor så brukar det ju inte vara så stort bekymmer med styltor heller?? :idea:

stearin?
Fett?
kanske både och :idea: ska själv testa imon allt möjligt :D

Nej jag kom på det.:o Har ju inte fått så mycket snö än heller:angel:

jag är lite trött bara;)

Jag brukar använda grönsåpa, funkar jättebra. Sök på gamla trådar, har funnits massor av sånna här trådar tidigare.

Smörj hovarna rikligt med vaselin. Funkar rätt okej, men ta med en krats!

Jag får aldrig bort snön med hjälp av hovkrats och att rida med en hammare i fickan är väl inte så kul, så här om dagen fick jag så snällt hoppa av och länga stiglädren så mycket de gick och slå bort snön med stigbygeln :D Bra nödlösning!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 215
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 627
Senast: Farao
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 683

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka