Rida under graviditet

Gnarpis

Trådstartare
Hur länge red ni under er graviditet?

Var på "hälsosamtal" hos barnmorskan förra veckan och hon tyckte absolut att man kunde rida så länge man tyckte själv att det kändes bra, men däremot sa hon att dom inte rekommenderade några hopp på jumpapassen ex friskis.

Men hon tyckte det var okej att rida... men inte hoppa på jumpapassen...:confused:
Hursomhelst, så råkade jag ramla av idag :angel: Hur obra är det?

Sv: Rida under graviditet

Men det måste du väl ändå förstå att RIDA är helt ok, ramla av däremot får du låta bli just nu ;) ! Hoppas allt gick bra i alla fall :p

Hehe låter sóm mig=) Jag är i v 20 och trillade av för en vecka sedan. Slog i höfterna men inget jag märker av nu.

Jag kommer rida så länge jag tycker det känns bra för både mig och hästen. Och givetvis så länge jag anser att det är säkert=)

Jag red till v 20, då fick jag sammandragningar av traven och jag hade ingen lust att bara skritta.

Att trilla av kanske inte är så bra ;) Men om du inte landat rakt på magen och du är i v 40 så är det nog ingen fara. Bebisen ligger jätteskyddad där inne.

Men det måste du väl ändå förstå att RIDA är helt ok, ramla av däremot får du låta bli just nu ;)

Nästan exakt så sa min BM förra gången :rofl:
Då red jag till v31, hade medryttarhäst och kunde styra ridningen mycket själv. Den här gången har jag fått sluta redan i v21, har ridit på ridskola och tycker det är för riskabelt på hästar jag inte känner väl. Saknar ridningen så jättemycket :(

Eller hur, är jag inte riktigt klok?? :D

Jo, jag har ont i ryggen bara... Sträckte nog endel muskler på ena sidan och tryckte säkert till några kotor på andra sidan, så jag känner mig lite sne :grin:

Kunde ju tydligen inte använda voltaren gel heller...

Ska tappa upp ett hett bad, tror jag!

Vet någon varför dom rekommenderar att man inte ska göra några hopp ex på jumpapass?

Alltså, de rekommendationerna varierar från barnmorska till barnmorska, och från tränare till tränare. Har du foglossningar kommer det att göra ONT om du hoppar. Och har du hotande förtidsbörd på gång är det inte så smart att hoppa runt. Men då kanske du inte ska träna överhuvudtaget, och du lär märka att det är på gång. Och mot slutet av graviteten mjukas leder och ligament upp, så att du lättare stukar dig.

Men som min BM uttryckte det, en frisk normal graviditet tål jympahopp och andra påfrestningar. Hon tyckte att jag skulle fortsätta precis som vanligt, var jag van att träna skulle jag känna när kroppen tyckte det räckte. Och det funkade bra för mig!

Okej!

Jag funderar på att byta BM, hon sa en massa märkliga saker och jag var uppriktigt förbannad när jag åkte därifrån. Tänkte först att jag kanske överreagerade, men ju mer jag tänker på det och ju fler jag pratar med, så är det nog så att jag ska byta till inskrivningssamtalet.

Lika så ridning som gympa så ska man anpassa efter graviditeten. Men de jag kan tänka mig att din BM syftade på är magmusklerna som delar sig när man är gravid, att det är därför all gympa inte passar. Ridning är ju mer alla muskler och mycket bäckenmuskler som man kommer använda sen vid förlossningen.

Man ska ju t.ex. inte jobba om man utsätts för "stutsar" i yrket.

Jag red sista gången 11 dagar före förlossningen. Ramlade av 3 gånger. Hade ett uppbehåll kring v.20 för jag fick samandragningar så fort jag travade, sen gick hästen på bete och på slutet mysred jag bara lite granna och 1 gång "råkade" det stå ett hinder ivägen :angel:

Aha, ja, det lät logiskt!
BM kunde inte svara på min fråga om skillnaden. Undrar om hon var ny?

Jag blev tvungen att sluta rida när jag började känna av foglossningarna runt v.20. Alldeles innan tyckte jag att det gick bra men jag kände mig väldigt harig och hade precis bestämt mig för att byta från barbackapaden till bomlösa sadeln så att jag åtminstone hade stigbyglar :angel:
Men så fick jag såna besvär med fogarna att jag knappt visste hur jag skulle ens komma upp i sadeln så det fick vara helt istället.

*KL*

Man får i alla fall en väkdigt lodrätt sits när man har stor mage :D
magerid4.jpg

Hehe... Ja! Så skulle iaf jag vilja landa om hästen försvann. =)
Fina ni är föresten! =)

Oj jag slutade redan i v 12-13 nåt sånt, kunde knappt gå efter passen. Inte värt det! Plus att min sambo tycker att det är otäckt o han ska ju såklart vara med o tycka. Men huvudorsaken var såklart all smärta i höfter o rygg.

Jag red till ca v 16.
Sambon ville inte att jag skulle rida alls så vi gjorde en deal att jag skulle sluta när mina ridbyxer blev obekväma!:D

Han har ju oxå rätt till en åsikt, är inte bara mitt barn.:laugh:

*KL*

Man får i alla fall en väkdigt lodrätt sits när man har stor mage :D

Håller helt klart med!
Drog med mig hästen till "grannorten" och red ett pass igår kväll. Med ett magomfång som är ungefär 25 cm större än normalt blir man mycket mycket duktig på att sträcka på sig!! Framförallt när man som jag rider i westernsadel... Min kompis bara skrattade åt mig och sa att jag ju hade långt kvar till hornet ännu. :)

Jag fick sluta i v22 för jag fick jobbiga sammandragningar :( Hade jag kunnat styra ridningen själv och rida samma häst hade det funkat längre. Men just nu är jag ridskoleryttare igen, så det var bara att gilla läget och ta ett längre riduppehåll än förra gången. Då red jag till v31-32 nångång, sen protesterade fogarna.

Hallå!
Jag var på 32 veckors-koll i måndags och min BM sa inget om att jag fortf rider 4 dagar/vec!
Det går bra, skritta är värsta, då min gamla kuse har så bråttom att "juckandet" liksom blir till "håll-känningar" i magen... Trava och galoppera är inga problem, däremot linda benen, det börjar bli bökigt! :)
Lycka till och hoppas du kan rida länge!

(PS. Jag skall till Idre över jul, då är jag i vec 33, och som det känns nu är det inga problem att åka skidor. Men jag tror jag får stå över... Folk runt omkring mig blir nästan provocerade av att jag fortf rider, renoverar lägenheten och cyklar till stan typ...
Många har så mkt åsikter och vill helst att man skall låsa in sig i lägenheten och ligga i soffan från dagen man plussar...
Om man orkar och mår bra tro jag det bara är positivt att man rör sig. Det sägs ju att en förlossning är som några marathonlopp och inför ett sånt hade inte jag tränat genom att ligga i soffan i 9 mån...)
(Jag kom bort lite från tråden här kände jag, men rid så länge du orkar, och försök hålla dig kvar ;))

Många har så mkt åsikter och vill helst att man skall låsa in sig i lägenheten och ligga i soffan från dagen man plussar...
Håller med, Så länge man mår bra av det man gör kan det inte vara särskilt ohälsosamt.
Jag var ju iväg och red ett pass på grannorten i onsdags och fick (lyckligtvis) höra av flera att de tyckte det var häftigt att jag fortfarande red! Så det kändes bra, hur det än är så tar man ju åt sig när folk fäller syrliga kommentarer.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 549
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 323
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Ska försöka att inte skriva en hel roman. Jag har antagligen haft rls från tonåren men inte förstått vad som var fel och läkaren...
Svar
3
· Visningar
1 588
Senast: Skorpis_8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka