Till att börja med, hur mycket betalar du för att nyttja skog o mark för din hobby. Ta sedan och jämför det med vad jaktarrendena ligger på. Sedan så säger ju lagen att du som besökare inte får hindra markägaren i hans verksamhet.
Både skogsbruk o jakt ingår i äganderätten.
Dessutom är nattjakt numera tillåten efter visst villt.
Och det är ett ickeproblem om man har god kontakt med markägarna/jakträttsinnehavarna. Men det är klart, god kontakt innebär att man undviker skador o störning. Att problemen är större nära städer beror ju på att antalet gratisbrukare ökar där.
Jaktarrendena ligger på 50-100 kr hektaren i större delen av Sverige.
Det behövs väldigt stora markområden, eller att markägaren lägger mycket arbete på att arrangera för jakt, för att jaktarrende ska ge några vettiga inkomster.
Har man mark som ligger för långt ifrån någon större stad, och som är i minsta laget för jakt med lös hund, så är det få seriösa och långsiktiga jägare som ens vill arrendera.
I min del av Östergötland, på min mark (70 hektar) skulle jag kunna få in ca 5000 kronor. Det ska jämföras med skadorna som orsakas av viltet.
Kostnaderna för skador på mina grödor p.g.a. dovhjort och vildsvin, uppgår till 30.000 till 50.000 per år.
Älgskadorna i skogen är försumbara, vi har lagom med älg.
Vi har uppblåsta klövviltstammar här i trakten, p.g.a. att det finns ett granngods, med stora marker, som utfodrar vilt massivt under vintern, och därmed ökar överlevnaden till absurda nivåer.
Tillsammans med grannarna, så har vi nu påbörjat ett jobb med att skjuta ner framförallt dovhjorten till rimliga nivåer.
Alla de där oseriösa jägarna, som bl.a. du företräder med snacket om jaktarrenden, önskar jag skulle få sina vapenlicenser indragna, så att "big business" jakten försvinner, och vi bofasta och bönder kan få förvalta och balansera vår mark på ett vettigt sätt igen.