Rida sto som har föl

V

vissen

Finns det några med erfarenhet om hur man lämpligast ska göra när man vill börja promenad rida stoet utan föl! Vi har börjat med att han får stå själv i boxen medan vi borstar stoet och går en sväng på stallplanen. Upplever det svårare när de hör varandra, kanske det är bättre att rida iväg en bit. Hur länge kan man ev. vara borta?

Sv: Rida sto som har föl

Vi gjorde så att vi lämnade kvar bebisen i boxen. Nu gjorde vi om galler så att inte fölis kunde fastna om han försökte klättra ut..
En person stod och passade hela tiden omifall nått skulle gå snett. Bra att ge fölis lite att tugga på med. Är fölet lugnt behöver man inte stå där hela tiden, utan se till fölet med täta intervaller.
Sedan var jag ute en 15 min med stoet till att börja med. Sen kan du säkert rida lite lugnt i nära en timme om alla inblandade parter känner sig bekväma med det.

Lycka till

Har du andra hästar i hagen som fölet känner sig trygg med brukar det gå bra att lämna dem kvar i hagen. Oftast är de mycket tryggare än om de är själva i boxen.
Lycka till

Jag brukar också helst lämna den lille i hagen ihop med de andra hästarna (två ston och en valack)när jag rider mamman.
Han skulle bli hysterisk om jag tog in honom och lät honom stå ensam inne.Jag undviker att rida i paddocken bredvid hagen och rider helst ut så de inte gnäggar efter varandra.

Vi var borta första gången 2min, sedan ökade vi till 10 efter en vecka, sedan 15 och sen 20 och till slut 1timme, nu står fölisen i egen box på nätterna utan att bry sig om att mamma inte är med.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 735
Senast: fixi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 167
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet