Sv: Rida skadedrabbad häst
Har själv haft en häst med många täta sjukdomsperioder och är nu i full gång och varit ett tag. Igångsättningen satte jag å veterinären ihop, dock var jag ett känslomässigt vrak å var livrädd att det skulle bli mer problem så även om vet sa till mig att börja mer å hårdare så fegade jag, tömkörde mer än varannan dag. Nu när vi är igång på riktigt å varit det i mer än ett år utan problem (peppar-peppar) så är jag fortfarande väldigt noga med att känna in å lita på min intuition. Säger den mig att ngt är fel så chansar jag inte, bättre ett vetbesök/naprapat besök för mycke än att det går för länge. Sen får folk skratta åt mig å min "porslinshäst". Noga med att variera å tömköra minst 1 g i veckan. Noga med att värma upp i skritt minst 30 min innan jag kommer igång. Banan och skogen om vartannat. Min går minst 5 dagar i veckan å då försöker jag alltid ha varannandag skog (backar, dressyr, rakt ut i snåren, tömköra mm) varannadag bana (dressyr, bommar, hoppa, tömköra osv). Inte nöta på samma underlag flera dagar i streck. VI har felra banor oxå att variera mellan. Har nu ett år efter friskförklaring börjar låta henne hoppa (1 g varannan vecka), innan gick hon bommar, galopp å trav varje vecka, nu varannan vecka. Succesivt hela tiden. Låt det ta tid, vill du komma till det att kunna trava på alsfalt så några steg samlat å öka på med ett mål på en strecka om kankse 6 månader.
Jag vet att jag kankse är en mes å extremt försikig, tom min vet tycker jag är lite väl hönsig
men nu har hon varit frisk. Så mitt råd är: mkt tömkörning, variera underlag så mycket du bara kan, vill du pressa på som tex hoppning, hästen ska sätta sig å dyl, gör det så försiktigt du bara kan, sätt ett mål när det ska funka till en viss strecka eller grad å håll dig till det. Öva inte för ofta då även små påfrestningar blir påfrestningar. Även om hästen har det lätt å tycker det är skoj, som en galopp i skogen, ta tillbaka å håll dig till din plan. Går det för fort kan man ju oxå missa den där känslan man kan få om ngt inte stämmer.
Det är mitt tips så som jag gjort, hoppas det är ngt du känner känner hjälpte dig. Lycka till! Hoppas allt går bra!