Rida skadedrabbad häst

eneleh

Trådstartare
Nu har min häst blivit friskförklarad efter ännu en inflammation i kotsenskidan. Ska börja sätta igång honom och vill att allt ska gå rätt till så han inte blir halt igen. Han har haft en kotsenskide-inflammation för två år sen, då i andra bakbenet. Gemensamt för båda gångerna var att han gick barfota i bak, så jag har förstått att det inte funkar. Han har även haft en blödning i gaffelbandet i ena fram, så han är en riktig olycksfågel. Nu vill jag ha tips på hur man rider en sådan häst, och på vilket underlag, för att han ska hålla sig frisk. Då menar jag när han väl är igångsatt. Förstår att det är individuellt, men det finns säkert andra hästar med liknande problem. Tacksam för alla svar. :)

Sv: Rida skadedrabbad häst

Jag tycker att du ska diskutera igångsättning osv med den behandlande veterinären. H*n kan troligen göra en bra bedömning av hur du på bästa sätt ska gå tillväga med tanke på hur skadan sett ut.

Har själv haft en häst med många täta sjukdomsperioder och är nu i full gång och varit ett tag. Igångsättningen satte jag å veterinären ihop, dock var jag ett känslomässigt vrak å var livrädd att det skulle bli mer problem så även om vet sa till mig att börja mer å hårdare så fegade jag, tömkörde mer än varannan dag. Nu när vi är igång på riktigt å varit det i mer än ett år utan problem (peppar-peppar) så är jag fortfarande väldigt noga med att känna in å lita på min intuition. Säger den mig att ngt är fel så chansar jag inte, bättre ett vetbesök/naprapat besök för mycke än att det går för länge. Sen får folk skratta åt mig å min "porslinshäst". Noga med att variera å tömköra minst 1 g i veckan. Noga med att värma upp i skritt minst 30 min innan jag kommer igång. Banan och skogen om vartannat. Min går minst 5 dagar i veckan å då försöker jag alltid ha varannandag skog (backar, dressyr, rakt ut i snåren, tömköra mm) varannadag bana (dressyr, bommar, hoppa, tömköra osv). Inte nöta på samma underlag flera dagar i streck. VI har felra banor oxå att variera mellan. Har nu ett år efter friskförklaring börjar låta henne hoppa (1 g varannan vecka), innan gick hon bommar, galopp å trav varje vecka, nu varannan vecka. Succesivt hela tiden. Låt det ta tid, vill du komma till det att kunna trava på alsfalt så några steg samlat å öka på med ett mål på en strecka om kankse 6 månader.

Jag vet att jag kankse är en mes å extremt försikig, tom min vet tycker jag är lite väl hönsig :grin: men nu har hon varit frisk. Så mitt råd är: mkt tömkörning, variera underlag så mycket du bara kan, vill du pressa på som tex hoppning, hästen ska sätta sig å dyl, gör det så försiktigt du bara kan, sätt ett mål när det ska funka till en viss strecka eller grad å håll dig till det. Öva inte för ofta då även små påfrestningar blir påfrestningar. Även om hästen har det lätt å tycker det är skoj, som en galopp i skogen, ta tillbaka å håll dig till din plan. Går det för fort kan man ju oxå missa den där känslan man kan få om ngt inte stämmer.

Det är mitt tips så som jag gjort, hoppas det är ngt du känner känner hjälpte dig. Lycka till! Hoppas allt går bra!

Tusen tack för svaret!
Det veterinären har sagt är att jag inte får börja rida förens om en månad. Alltså bara promenader och tömkörning. Därefter börja rida försiktigt. "Rid klokt" var det han kunde rekomendera.
Något mer man ska tänka på? Skydd? Lindor? Vet rekomenderade back on track när han står inne nattetid.
Någon mer som har erfarenheter?

typisk rehab efter ledinflammation i kota/knä är ridning på fastare underlag och raka spår med mkt successiv upptrappning dvs skritt x antal veckor sen korta ttrav inslag i intervaller som byggs på, sen galopp enl samma program. nedförsbackar ska gärna undvikas i början sitt av och led om du måste utför. först när hästen är fullt igång i alla gångarter och håller introduceras böjda spår, gärna tömkörning till att börja med och sen korta intervaller uppsuttet som sen byggs på. formen på hästen är a och o genom hela pgrogrammet den måste ridas i balans och får inte gå på bogarna dvs obalans.
med fördel så tjänar du på att åka på återbesök genom upptrappnings programmet för att hitta om återfall är på g direkt. jag hade valt att checka av inför varje upptrapp, dvs när hästen skrittats och tavats en del några veckor - check, sen mer trav och lite galopp - check. sen intro blöjda spår ngra veckor - check.
räkna med mkt lång period för att vara åter i normalt arbete.

för senskada gäller även där undvikande av djupa lösa underlag. kolla med din veterinär denna bör definivt ge dig riktlinjer för ett upplägg! ibland vill man tex galoppera innan trav på senskade konvalecens då det belastar jämnare.

Senast ändrad:

Jag har både stallpaddar och täcke i B o T, kör med i intervaller då de inte får vänja sig vid funktionen. Rider aldrig utan padd å lindor eller mina Pro choice. Ofta lägger jag på acetatmischung och höst å vår ger jag henne kieselkur då det stärker leder å ledband och är bra för bindväven. Hon äter även cosequine med msm. Ngt jag förhoppningsvis i samråd med vet kan trappa ner på, ev ersätta med nypon, vad vet jag, vill sluta med det då det inte ska behövas på en ung häst.

Min hästs problem satt egentligen i bogblad å höft så jag satsar hårt på att förebygga med hjälp av naprapat, massage dagligen av mig för blodcirkulation (+ då BoT) och sen att se till att leder å ben får så mycket hjälp de bara kan.

Som sagt...porslinshäst. :love:

kan säga att man forskat på kisel tillskott och det har ingen som helst effekt såvida inte hästen har brist på kisel vilket är mkt ovanligt....

Jasså? Jag har hört tvärtom, att det ska ha forskats fram positiva reslutat för leder & bindväv. Men det är väl som med allt annat, en del säger si andra säger så. :confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 251
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 680
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 519
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka