Rida på vägar med vägbom?

Isituss

Trådstartare
Får man lov att göra det? För plötsligt finns det de på ALLA ridrundor här omkring. Finns kanske två stycken som inte har det...

Sv: Rida på vägar med vägbom?

Det beror lite på. Men bäst är att fråga de som äger vägarna ifall ni får rida på dem!

Ibland sätter man upp en bom för att tex folk inte ska kunna bryta sig in i tex en sommarstuga och åka iväg med en stor lass med grejer. Det blir svårare att göra inbrott ifall man först måste gå en lång sträcka. Men personerna som äger vägen har då absolut ingenting emot att någon rider på vägen!

Så fråga ägaren till vägen!

Jag säger precis som du. Dom här förbaskade vägbommarna som är överallt!
Det är inte lätt att fråga ägaren när bommarna påträffas mitt ute i skogen långt från bebyggelsen!

Så vi rider där det finns bommar OM man kan rida vid sidan om. Det är ju inte alltid det går. EN ägare har vi pratat med om en vägbom och han hade då absolut inget emot att vi red på hans vägar.

problemet är att ajg inte vet vilka som är ägarna...

På en av vägaran vet jag jag om att man får lov att rida iaf :) de har bara satt upp bommen eftersom det är så många som slänger skrot där:grin:

Här hemma har skogsägaren satt upp vägbommar eftersom han inte vill ha motorfordon i skogen. Ryttare, däremot, är välkomna.

Har man möjlighet att fråga ägaren är ju det allra bäst.
Onödigt att göra någon markägare irriterad.
Oftast och speciellt när det är en bom mitt ute i skogen så är den ditsatt för att markägaren inte vill ha motorfordon körande på vägen.

Får man lov att göra det? För plötsligt finns det de på ALLA ridrundor här omkring. Finns kanske två stycken som inte har det...

"Normalt är det tillåtet att rida på enskilda vägar. Om ridningen orsakar stor skada kan markägaren få tillstånd av kommunen att sätta upp en skylt som förbjuder ridning."

http://www.naturvardsverket.se/sv/A...enligt-allemansratten/Allemansratten-Ridning/

Jag frågar markägaren om lov när det handlar om att rida på stubbåkrar, inte när det handlar om ridning i skogen. I en av skogarna jag rider i finns det säkert 50 olika markägare, det hade varit fullständigt ogörligt att ringa och fråga om lov... och enligt allemansrätten behövs det ju inte heller, men för att undvika eventuell osämja är det förstås inte fel.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
515
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
765
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar