Rida på sommarbetet ???

J

JohannaBlomdahl

Jag har planerat länge att rida in en av dom unghästarna ja håller på med på mitt sommarlov, men då pratade ja om råd med min förre detta tränare och hon tycker det är helt fel att rida in en häst när dom egentligen borde ha sommarbete ! :confused:
Förstår ju vad hon menar, men ändå inte ! Hur tycker ni ja ska göra ? ? Kraam
 
Sv: Rida på sommarbetet ???

Snälla nån hjälp mej me detta ! :/
 
Sv: Rida på sommarbetet ???

Jag tycker att man kan göra som det passar i den aktuella situationen. Utgå från vad hästen gjort före sommaren och om det finns andra planer som skall matchas. Att jobba en unghäst hela året runt utan längre vila/vilor blir sällan lyckat.

Jag t.ex, fick hem Elvira i april och då var hon helt ohanterad (2 år gammal) så jag körde igång direkt när hon kände sig hemtam i stallet. Började med ledövningar, sadelvänjning och longering under sommaren. Hon gick ju såklart på bete, men jag jobbade henne under tiden.

Sedan fick hon istället vila och tänka efter i början av hösten, och nu har jag kört igång igen med att hänga på henne och så småningom sitta upp. Palnerar att rida lite nu under vintern och sedan ta det lite lugnt för att köra igång igen lagom till det eventuella 3-årstestet.

Sedan får hon nog ett riktigt sommarbete, beroende på hur allt fungerar.:)
 
Sv: Rida på sommarbetet ???

Sommarbete behöver ju inte betyda vila om hästen har möjligheter att under liknande omständigheter vila någon annan del av året. Jag väljer att hellre jobba mina hästar under sommaren för att låta dom få vila under vinterperioden när det ändå är för dåligt underlag för träning. Men jag har dom på lösdrift vilket jag i detta fall tycker är en förutsättning. Hade aldrig ställt av hästarna om dom stod på box vinterhalvåret.

Men att börja rida in en häst en sommar behöver ju inte vara särskilt ansträngande för hästen. Det är ju inte varje dag i veckan man jobbar dom, och det behöver ju inte ta hela betessäsongen. Om du har sommarlov juni-halva augusti kan ju hästen få gå på bete från maj och sen till september ut om vädret är OK?
 
Sv: Rida på sommarbetet ???

Jag har planerat länge att rida in en av dom unghästarna ja håller på med på mitt sommarlov, men då pratade ja om råd med min förre detta tränare och hon tycker det är helt fel att rida in en häst när dom egentligen borde ha sommarbete ! :confused:
Förstår ju vad hon menar, men ändå inte ! Hur tycker ni ja ska göra ? ? Kraam

Hej!

Jag red in min häst till sommaren. Detta innebar inte att han blev utan sitt bete, utan han fick gå på bete fast jag red honom.

Jag vet att det är många som tycker som din tränare men jag håller inte med. Om jag låter hästen gå ute 24 timmar om dygnet och käka gräs så tycker jag nog att vi kan ha roligt tillsammans 1 timma på dygnet. Du kanske inte rider 1 timma men lite pyssel blir det ju också.

Att passa på när man själv har tid är väl aldrig fel om hästen inte är sjuk, växer kraftigt eller av andra orsaker inte mår bra. Hästen kan ju lika gärna vila på vintern när det är (borde vara!) kallt som tusan att rida.

Så rid du på sommaren och lycka till!
 
Sv: Rida på sommarbetet ???

Det är roligare och oftast trevligare väder på sommarn så jag rider helst på sommarn och ger dom vila på vintern när det är halt, grått och trist. I alla fall tycker jag att de är trevligare och för hoppningsvis oxå hästen.
 
Sv: Rida på sommarbetet ???

Håller med med andra. Bättre nästan att dem får vila på vintern då det oftas eller är sämre tränings möjligheter. Jag rider på sommaren när hästarna går på bete men nån veckas sommarlov brukar pållen min få...:) Skönt för mig osså ;)
 
Sv: Rida på sommarbetet ???

Verkar som man blandar ihop olika saker här:
1. äldre hästar som arbetar hårt kan inte alltid gå på bete och arbeta samtidigt (med magen full av gräs)
2. Unghästar som börjat arbeta (3-5-åringar) kan behöva vila några veckor eller ett par månader, t ex på betet.
3. En unghäst som ska ridas in (som i ditt fall) tycker jag passar utmärkt att göra på sommaren när den går på bete och är lugn och fin.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 269
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 352
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp