Rida på oskodd häst i vinter?

Skogstrollet

Trådstartare
Jag ska provrida en häst i morgon (medryttarhäst) som går oskodd. Jag har ingen erfarenhet alls av det och min första reaktion är förskräckelse och visioner om fläkningsskador.

Men det måste ju finnas fler som rider oskott på vinterunderlag? Hur funkar det, vad måste man tänka på osv?

När jag ridit vintertid förut har jag alltid känt mig trygg mycket tack vare broddarna. Hästen jag red då tappade under en ridtur en av skorna och halkade hela vägen hem tyckte jag, jag klev av och gick. Hur skulle det ha funkat med alla fyra hovar utan sko och brodd...

Sv: Rida på oskodd häst i vinter?

jag vet inte hur det är att inte ha några broddar. Men om hästen har broddar på alla skorna så tappar den en sko då halkar den ännu mer. För den är så van att den har broddar.

lycka till:bump:

funkar endast om det inte finns ett enda litet fnugg med is under snön... annars är det livsfarligt!!!!!!!!!!!

Har du erfarenhet av det själv alltså?

Ägaren till hästen säger att hovarna får fäste på isen nästan som "sugploppar", men det måste ju vara under idealiska förhållanden och på helt plan mark isf. Och så rider man ju inte så ofta.
Minsta lilla is under snö och man far väl åt pipsvängen...

Att alltid rida i skog och mark (icke upptrampad mark), funkar det bra då?

Min häst går oskodd, och det är precis som du säger, funkar kanon på plan mark och i skog, funkar även bra på grusväg (här iaf) eftersom vi har stort grus här så det blir aldrig blankis på vägen. Är det isigt väglag rider vi enbart i skogen, i paddocken, eller så slänger jag på skor :)

Tack för svaret!

Vad annat behöver man tänka på då? Olika underlag sliter olika mycket antar jag och mer?

Skulle inte falla mig in å rida på en oskodd häst på vintern. Halkrisken är för stor. Och det är inte bara hästen som får ont, även den som sitter på.... eller satt på kan man nog säga. Mina går med 6 brodd i varje fot såhär års, och snösulor vid behov. :bump:

Tja, eftersom jag rider väldgit lite på asfalt och liknande underlag, vet jag faktiskt inte, min häst sliter sina hovar väldigt jämt, så jag har inte tänkt så mycket på det. :crazy:

Men fråga henne hur vägarna är där du ska rida, om hästen reagerar eller om det är något speciellt du ska tänka på, men ska du rida på asfalt med en oskodd häst nu när det är snö så ta det väldigt försiktigt :crazy:

Sist jag kollade var inte halkrisken så enorm i varken skogen eller vägen här... Plan väg skulle jag nog inte rida på utan brodd dock.

En kompis rider oskott nu i vinter och vad jag vet fungerar det för henne.
Förra hästen red jag oskodd ibland på vintern, det kunde bli lite problem mitt på vägen där bilarna körde (is!), men vid vägkanten, på ängar och i skogen var det inga som helst problem :) Men rider man en oskodd häst undviker man ju såklart dom ställen där det är helt uppenbart att det är halt.

Om jag minns rätt är det värre att rida en skodd häst utan broddar än en oskodd. Hoven anpassar sig till underlaget på nåt sätt

Sen tror jag inte att det var så vanligt förr med benbrott bland hästar, dom klarade sig utan skor då, så varför skulle dom inte göra det nu?

Min häst blev av med bakskorna för ett par månader sen pga hovböld och nu när snön kom igen blev hon av med framskorna då hon inte hade snösulor.
Det har inte varit några som helst problem och så länge det inte är blankis eller väldigt halt så halkar dom inte mer än broddade hästar.
De får inte samma sorts fäste med hovarna (min häst tar gärna i lite för mkt bak, så då "glider" hon) om de inte har broddar men mycket Halare tycker jag inte det blir.

Skulle inte falla mig in å rida på en oskodd häst på vintern. Halkrisken är för stor. Och det är inte bara hästen som får ont, även den som sitter på.... eller satt på kan man nog säga. Mina går med 6 brodd i varje fot såhär års, och snösulor vid behov. :bump:

Igår när det var värsta isbanan på stallplanen var det de tre oskodda som klarade sig bäst in av alla...de med skor halkade omkring som bambis på hal is...

Många av hästar i stallet går barfota och det är inget som helst problem, man måste så klart undvika is, men det gör jag fast hästen är broddad. Det är mkt värre att rida en häst som har skor men inga broddar...

Jag tycker det funkar bra, så länge det är riktigt vinter väglag, dvs snö. Men då det tinar och fryser och är som nu, bara is, då är det omöjligt att ta sig fram. Här går det inte att ta sig fram med en barfota häst ens i skogen i år. Medans i fjol gick det kanon överallt.

Min erfarnhet säjer att det beror väldigt mycket på. Och har man en barfota häst så får man kanske vara beredd på att ställa av den periodvis så underlaget är för dåligt.

ja det har jag, har haft min ena oskodd i flera år, och det går inte ens att leda ut honom till hagen om det är is! då måste han ha boots med brodd.

Jag har ridit min häst oskodd nu de senaste dagarna eftersom hovslagren kommer först på fredag. Jag tycker det funkar utmärkt om man bara ska skritta, hon halkar knappt någonting även om vi går på grusväg där bilar har kört.

Jag har faktiskt inte skor på någon av hästarna i vinter. Tycker det går jättebra. Jag tycker inte de halkar alls lika mycket som de gör med skor, ens om de har broddar. Men självklart måste man vara försiktig. Är det isgata så finns det ju chans att de halkar om de går på för fort, men jag har som sagt inte alls haft problem med det. De får knappt styltor heller så då slipper man betala för kostnad med skoning, sulor och brodd..

:bump::bump:Jag har alltid haft mina hästar oskoda på vinten, jag ser inte det som något problem, tycker dom halkar mer med skor även om dom är broddade, sen orkar jag inte ta av dom varje dag, sen kan det bli väldiga skader i haggarna när dom leker..och en sko utan brodd är en skrisko...En fråga tar ni av brodden när hästen står inne,för det gjordes för?chik:bump:

Liknande trådar

Utrustning Ni som har erfarenhet . Vad finns det för nackdelar och fördelar att rida med boots? Min häst har bra hovar,han är bara skodd fram...
Svar
15
· Visningar
1 430
Senast: Cicci
·
S
Hästmänniskan Hejsan! Jag har läst ganska mycket om ridrädsla, men de flesta verkar bli "botade" efter ett tag, eller så slutar de rida. Själv har...
2
Svar
20
· Visningar
4 046
Senast: lady_vip
·
Hästvård Bakgrundsfakta. Hästen, en 16 årig kallblodstravare (numera ridhäst) fick fång i våras. Nu kommer jag sätta igång honom om 5-7 veckor...
2
Svar
27
· Visningar
2 206
Senast: BiMi
·
P
Träning Nu är det så att min häst har just blivit behandlad mot hovböld, så han kan inte skos förens i sommar då hoven har repat sig ordenteligt...
Svar
10
· Visningar
1 485
Senast: Mynta2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Sundsvall?
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur