Rida på leder

P

pass ponny

Hej!

Har en liten fundering om det är tillåtet att rida på markerade leder som t.ex. Roslagsleden eller andra leder som främst säkert är tänkt för vandring?
Vad säger allemansrätten och andra lagar och bestämmelser??? Någon som vet?
Kan man generellt säga att man får rida där så länge det inte finns förbudsskyltar?

:bump:

Sv: Rida på leder

Hej!

Har en liten fundering om det är tillåtet att rida på markerade leder som t.ex. Roslagsleden eller andra leder som främst säkert är tänkt för vandring?
Vad säger allemansrätten och andra lagar och bestämmelser??? Någon som vet?
Kan man generellt säga att man får rida där så länge det inte finns förbudsskyltar?

:bump:

Nej, man kan inte generellt säga att man får rida där.

Utan det beror helt och hållet på respektive kommun och länsstyrelses regler och riktlinjer. Det bästa du kan göra är att ringa eller mejla och fråga.

/IH

Sv: Rida på leder

Det är olika på olika ställen. På vissa ställen är det okej förutsatt ätt hästarna inte förstör och inte skiter ner. På andra ställen är det total förbjudet. Ring komunen och kolla.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
483
Senast: Squie
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 677
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar