Rida "ordentligt" bara en gång i veckan?

Luna10

Trådstartare
Jag håller på och tappar motivationen ordentligt. Det är mörkt och blött. Och snöar eller regnar det kan jag inte rida ut med pannlampa för då blir jag yr och håller på och trillar av hästen.:crazy: Långsam skritt går bra men inget snabbare....

Och jag har ingen upplyst ridbana. Om det ändå fanns snö så jag kunde rida på åkern.:smirk:
Nu är jag hänvisad till några 1-2 km grusvägsstumpar att rida fram och tillbaka på, och hästen laddar:bump: när man vänder hem, så något annat än skritt på långa tyglar är inte att tänka på då.
Jag brukar rida ut med tanken att jobba hästen i skritt och trav, men i slutändan blir det bara skritt på långa tyglar ändå....
Ja ni fattar.

Så nu har jag en fundering på att skritta ut lugnt 3 dar i veckan, utan andra krav än start stopp sväng, för det klarar jag trots mörkret, och sedan köra till ridhus och rida ordentligt i alla gångarter 1 gg i veckan, varav varannnan vecka för tränare.

Skulle det funka tror ni? Vi tränar ju inte jättehårt, utan det är lätt dressyr med sikte på någon klubbtävling LC i vår. Fast nu har jag iofs börjat tappa hoppet om det med.....:(

Sv: Rida "ordentligt" bara en gång i veckan?

Det är så, som du föreslår som jag och min dam har jobbat senaste vintrarna. Vi är i full gång vår, sommar och höst i stället. Sen när vintermörkret ramlar in, trappar vi ner för lite "viloperiod" i stället.

Så kör på det du. Det går JÄTTEBRA! :bow:

Gud vad jag känner igen mig. Här är några minusgrader, skitmycket snö, kolsvart och allt är bara skit. Hästen får styltor trots att jag provat allt, sulor, smörja med olika grejer osv. Vi tar det lugnt, rider varannan dag, försöker hålla motivationen uppe så bra som det går. Har inget ridhus och långt till närmsta, vad skönt det skulle vara med ett eget..

Till alla:
Tack, då tror jag att jag kör på som jag har tänkt.:bow:

det viktiga är ju ändå att hålla den i ngn slags rörelse, dvs inte låta den stå helt och hållet för att sen rida/träna hårdare 1 gång per vecka.
om du gör som du gör, dvs inte ruckar på att trots allt hålla igång skapligt om än i lägre intensitet - och hästen har en god muskulatur och kondition i utgångsläget - detta är avgörande så ska det inte vara ngra större problem under värsta tiden på vintern.
Jag skulle inte köra på så månad efter månad vintertid dock.

skulle inte funka med min häst iaf. att bara skritta och sen plötsligt träna en dag skulle ge en stel och överladdad häst.

men funkar det för dig så visst... tänk bara på att du inte kan rida särskilt hårt när du är i ridhuset.

Jag skulle personligen aldrig bara rida min häst en gång i veckan.
Att skritta några km ett par gånger i veckan ger inte så mkt, speciellt inte om vägen är mer eller mindre plan.
Då tycker jag det är bättre att "ställa av" hästen helt en period och bara ägna sig åt skrittturerna för att den inte ska stelna till helt.
Ska hästen "stå" i 6 dagar så bör den ju gå ett väldigt lugn dressyrpass när du väl kan rida. Inga ordentliga träningspass!

Varför kan du inte göra mer? Kan du inte rida hästen även på helgerna? Det blir ju två dagars motion, sen en dag i mitten(?) av veckan och däremellan skrittmotion. ?!

om du gör som du gör, dvs inte ruckar på att trots allt hålla igång skapligt om än i lägre intensitet - och hästen har en god muskulatur och kondition i utgångsläget - detta är avgörande så ska det inte vara ngra större problem under värsta tiden på vintern.
Jag skulle inte köra på så månad efter månad vintertid dock.

Hästen har hyfsad ridhästkondition och är bra musklad, enligt equiterapeut för 2 veckor sen åtminstone.
Det är ju frågan om december-januari, sen blir det ju lättare.

Att skritta några km ett par gånger i veckan ger inte så mkt, speciellt inte om vägen är mer eller mindre plan. ?!

Var har du fått denna fakta? :confused:

När jag red igång min häst under ett par månaders tid, skrittade jag ENBART 4-5 dagar i veckan på vägarna runt gården i timtals och på helgerna, red jag ut med kompisarna i blandade gångarter om inte någon kompis klättrade eller bomtränade hästen.

Skritt är väldigt bra grundläggande konditionsträning, enlgit tidigare stallkamrater, samt de instruktörer och veterinärer som jag rådfrågade.

Ska hästen "stå" i 6 dagar så bör den ju gå ett väldigt lugn dressyrpass när du väl kan rida. Inga ordentliga träningspass!
Jag anser inte att hästen "står" om den rids varannan dag i skritt 1 timme med mycket halter, sidvärts, tempoväxlingar o.s.v.

Varför kan du inte göra mer? Kan du inte rida hästen även på helgerna? Det blir ju två dagars motion, sen en dag i mitten(?) av veckan och däremellan skrittmotion. ?

För det första har jag två hästar att rida (ena promenadrids bara men behöver ändå hållas igång regelbundet), så i normalfallet på vardagar hinner jag bara rida en häst/dag.

Visst kan jag rida på helgerna, och då brukar det oftast bli en längre tur med mycket skog och klättring så hästen får lyfta på benen och jobba med hela kroppen. Sen blir det också mera trav på vägen om det är ljust ute.

Men tyvärr när det är så blött som det är nu så kan jag inte rida på åkern där jag annars brukar rida dressyr, och på trafikerad grusväg är man lite begränsad. Galopperar gör jag inte på vägen:crazy:.
Vissa dagar om det snöar vill jag inte rida på vägen ifall jag skulle möta snöplogen el.dyl....:eek:

Så ,om jag ska förtydliga:
Hästen skrittas, både på långa tyglar och mera jobb 2-3 dagar i veckan 45 min-1 timme.
På helgen ett pass i skogen ca 1 timme inkl. klättring, skritt och trav + 1 pass i ridhus lätt dressyr med några galoppfattningar.

Senast ändrad:

Jag fattar inte vad problemet är? Hästen rids ju ganska mycket. Skritt är en mycket bra träningsmetod, man kan göra mycket nytta under ett skrittpass.

Hej!
Visst e det plaskigt här!!!!:crazy:
Får jag fråga varför du inte kan rida på en åker? Vi har satt ridbana på en åker (med belysning :D) å jag rider där nu när det är slaskigt.Jag gör ju inte snäva svängar m.m. men kör med stora volter tränar gångarter, funkar bra för att hålla igång, blir inte någon galopp.men skritt å lite trav.
Om du har åkern nära ett uttag,hus eller liknande kan nu köpa en strålkastare på ställning, blir bara 2 meter hög men det funkar, lyser upp bra.
En bekant till mig hade det när hon red, visst red man rakt emot det blev man bländad men det funkade bra....
Hoppas det går bra med allt...

Eftersom åkrarna närmast gårdarna är uppglöjda och stubbåkrarna ligger två km från nämsta gård, uppemot skogen så sprack den idén...

Men som sagt, långa skritturer med tempoväxlingar, sidvärtsarbete, halter, igångsättningar, serpentiner, vändningar osv... gör minst lika mkt nytta som 30-45 minuters lättare dressyrarbete på stora volter i skritt och trav.

Jag känner igen mig även om jag har lite fler möjligheter dvs fler vägar att välja på. Min målsättning under vintern är bara att hålla igång hästen så gott det går.
Jag rider med pannlampa om jag måste. men jag har upptäckt att det ofta går lika bra utan. Om det är månsken tex så ser man en del ändå. Jag bor ändå ganska långt ut i skogen från andra hus.

Var har du fått denna fakta? :confused:

När jag red igång min häst under ett par månaders tid, skrittade jag ENBART 4-5 dagar i veckan på vägarna runt gården i timtals och på helgerna, red jag ut med kompisarna i blandade gångarter om inte någon kompis klättrade eller bomtränade hästen.

Skritt är väldigt bra grundläggande konditionsträning, enlgit tidigare stallkamrater, samt de instruktörer och veterinärer som jag rådfrågade.

Jag kanske skrev lite för kortfattat.
Självklart behåller man en grund, och det är ju det som är viktigast.
Men jag tycker inte det räcker om man tänker rida ett hårt dressyrpass och sen bara skritta en stund resten av veckan.
Som igångsättning/igånghållning är det ju däremot jättebra.
(Men då förutsätter jag att man skrittar just nån timme lr så och itne bara en kortis)

Jag anser inte att hästen "står" om den rids varannan dag i skritt 1 timme med mycket halter, sidvärts, tempoväxlingar o.s.v.
Men nu syftade jag ju på om du bara skulle skritta den ett par km på lång tygel ett par dagar i veckan.
Det ger ju lika mkt (lite) som att gå i hagen.

För det första har jag två hästar att rida (ena promenadrids bara men behöver ändå hållas igång regelbundet), så i normalfallet på vardagar hinner jag bara rida en häst/dag.

Visst kan jag rida på helgerna, och då brukar det oftast bli en längre tur med mycket skog och klättring så hästen får lyfta på benen och jobba med hela kroppen. Sen blir det också mera trav på vägen om det är ljust ute.

Men då blir det ju inte bara ett pass i veckan.. :)

Så ,om jag ska förtydliga:
Hästen skrittas, både på långa tyglar och mera jobb 2-3 dagar i veckan 45 min-1 timme.
På helgen ett pass i skogen ca 1 timme inkl. klättring, skritt och trav + 1 pass i ridhus lätt dressyr med några galoppfattningar.

Det tycker jag låter lite bättre :)
Om hästen jobbas när du är ute så bygger den ju mer kondition/styrka än om den bara strosar på långa tyglar.
Då kan man ju sen kräva lite mer av den när man väl ska träna.

Tråden började bra i alla fall! Såg den igår - såg också Ingelas svar och tänkte "SÅ trösterikt - detta måste jag visa för "ungdomarna"" som kan bli helstressade över att pållarna kanske inte får tillräcklig träning när marken är omväxlande "halvfrusen" med stor risk för genomtramp och helfruset stenhård (ingen tillgång på ridhus här heller)!. Visst kan pållen ta det lugnt under en period! Sedan kan man börja träna igen - lugnt och fint.

Det ÄR ju som du säger - motivation just nu - INTE! Men, rätt vad det är kommer de fiiiina dagarna med vit snö och kanske glittrande rimfrost. Då blir allt roligare!

Jag brukar köra varannandagsträning så här års. Orken och energin finns inte hos mig och det är mörkt och blött hela tiden. Med träning varannan dag håller hästen ändå igång. Sen kan man göra annat än att rida för lite omväxling. Gå promenader med hästen, träna markträning, toleransträning, tömkör eller longera om det finns möjlighet tex.

Långa långsamma trav och skrittpass är väldigt bra hållbarhetsträning. Det är många av oss distansryttare som kör med det på vintrarna. Och målet är ju trots allt en hållbar häst.

Sen kan man göra annat än att rida för lite omväxling. Gå promenader med hästen, träna markträning, toleransträning, tömkör eller longera om det finns möjlighet tex.

Min sambo brukar gå prmenader med hästen 1-2 gr/vecka. Sen tricktränar jag även ca 2 ggr/vecka, i allmänhet de dagar jag inte rider.

Liknande trådar

Hästhantering Det är väl bara att inse att hösten och med den det förhatliga mörkret är på ingående. Jag har en sjuårig ponny som jag haft sen hon var...
2
Svar
37
· Visningar
3 462
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är tydligen ston som gäller för mig nu. Förra veckan fick jag sitta på Dunja och Arnica, och denna veckan blev det Parma och Arnica...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 401
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar