Rida nyskodd häst?

Sv: Rida nyskodd häst?

vovicockokanon skrev:
det är ändå så att hästen pga felskoning ömmar! hovslagaren hade inte annat att välja på då hästen MÅSTE ha skor, visst, men det är väl en annan historia och den bryr jag mig inte om...
Inte FELskoning - möjligtvis pg av skoning. :smirk:

OM man inte bara skott utan också verkat är det väl rimligt att anta att det måste påverka hästen en aning? Jag brukade inte rida för tränare direkt efter skoning utan i stället rida mer terräng/konditionspass.

Men själva skoningen bör rimligtvis inte påverka.

Finns travare som måste byta skor inför loppen. D.v.s man har ett par skor i träning o ett par i lopp. Dem påverkas inte negativt.

Händer också att de skos samma dag o de funkar ändå, huvudsaken de får chansen att gå in skorna. T.ex i hage eller att lugnt värmas upp...

VI kan ju byta skor o gå ut o springa så varför ska inte hästen klara det? Förutsätter att det är normal skoning som avses o inte ändringar av vinklar o dyl....

vovicockokanon skrev:
det är ändå så att hästen pga felskoning ömmar! hovslagaren hade inte annat att välja på då hästen MÅSTE ha skor, visst, men det är väl en annan historia och den bryr jag mig inte om...

men herregud... är du utbildad hovslagare? du uttrycker dig väldigt skarpt med påståenden som inte stämmer. Att hästen är skodd tight av en anledning, vilken jag beskrev, är inte en felskoning. Du kan argumentera felskoning om hästen ömmar i dagar efter, men något dygn är normalt under omständigheterna. Dessutom är inte detta en debatt om vad som är att sko fel och vad som inte är det: mitt inlägg är inlagt som ett exempel att i vissa fall funkar det inte att rida direkt efter skoning, säger uttryckligen dessutom att för många andra funkar det alldeles utmärkt. Blir irriterad på folk som gör påhopp och är aggresiva utan anledning, dessutom med påståenden som inte är sanna.

Jag Rider Alltid Mina HÄstar NÄstan Direkt Efter Att Dom Har Blivit Skodda. Det Är Inga Problem Med Det. ¨
Men Det Är Nog FrÅn HÄst Till HÄst Om Dom Ömmar Eller Inte Efter Man Har Skott Dom Mina GÖr DÅ Inte D...

Min hovslagare rekommenderar att rida lättare pass eller iaf promenera med hästen samma dag så denfår "gå in" skorna.

jag rider oxå samma dag som mina skos ...
Man skor ju travare inför lopp å så så att det skulle ju inte vara hela världen om man rider ett pass om dom är ny skodda.
Det är min åsikt i alla fall.
// ikeline

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 051
Senast: Tora
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar