Rida nyskodd häst?

Torill

Trådstartare
Hörde när jag var liten att man helst inte skall rida hästen samma dag som den blev skodd, stämmer det? Min foderhäst skall skos på måndag och jag hade tänkt att åka och rida lektion efter det, är det bra eller dåligt?

Sv: Rida nyskodd häst?

Jag rider helst inte just den dagen hästen blivit skodd, men jag vet många andra som gör det. Jag hörde också detta som liten när jag började med hästar, och det är nåt som suttit kvar... Däremot har jag hört av många att det inte alls ska vara något problem, så det kanske bara är jag som är töntig :smirk:

Men sen kan det nog bero på hästen och vilken tid den blir skodd. Vissa hästar kanske kan vara lite ömma o s v efter, och då är det väl inte så bra att rida den. Sen är det nog heller inte bra att rida direkt efter skoning (att hästen just fått på sej skorna).

Senast ändrad:

Har jag aldrig hört...

rider ofta efter skoning/samma dag.

Ops, nån får väl säga till mig om jag är hemsk nu

Lite olika men det har oftast fallit sig så att jag har ridit innan eller så har det varit på pållens vilodag..
Har inte reflekterat så mycket över det faktiskt, men det var en mkt intressant fråga! :)

Man ska kunna rida en nyskodd häst, en nyskodd häst som har blivit skodd korrekt ska inte ömma osv . Sen vad man bestämmer är upp till var och en .

/Koko_ :bump:

Jag rider samma dag. Brukar rida direkt hovis är klar.

Är hästen öm/oridbar efter hovslagaren så är det något som inte är bra eller hovslagaren som har gjort ett dåligt jobb.

Hovslagaren säger att det bara är att rida på men jag låter i alla fall hästen stå den dagen. Känns liksom bättre.

/Jane

Klart att det gar att rida en hast som ar nyskodd, varfor skulle det inte ga??
Jag rider hela tiden hastarna efter att de ar nyskodda, och det har aldrig skapat ett problem. Jag forstar inte vart problemet ligger??

Rider nästan alltid direkt efter hovis vart hos pållarna. Ofta har mna fått ta ledigt nån timme på eftermiddagen och då kan jga lika gärna passa på å rida, framförallt nu på vintern, inte så ofta man kan rida när det är ljus ute. Tycker inte att hästarna borde ömma eller vara oridbar om hovis gjort ett riktigt jobb??!!

Ömmar den på ett eller annat sätt är den felverkad/skodd eller har sjuka fötter, vilket ofta är fallet då hästens hov inte fungerar som den ska med skor på.

Det går väl bra att rida! Fast man bör väl inte åka och hopptävla! Men man märker ju på hästen OM den ömmar då man rider efter skoningen, o då är det ju bara att sluta! Brukar själv rida efter skoning, men bara lite lättare ridning, inget hårt dressyr eller hopp pass!

Tack för alla svar!
Jag skall prova att rida, men ta det lite lugnare.
/Torill

vovicockokanon skrev:
Ömmar den på ett eller annat sätt är den felverkad/skodd eller har sjuka fötter, vilket ofta är fallet då hästens hov inte fungerar som den ska med skor på.

Nja....skulle inte uttrycka mig så starkt. Min häst hade problem med mycket tappskor en period, med resultat att det inte fanns så mycket att spika i för hovis. Därför var han skodd ganska tight, vilket orsakade att han blev lite öm just precis efter skoning. Ung precis som med nya skor man går in. Därför fick han vila samma dag han skoddes, ibland även dagen efter. Så det behöver inte vara FEL på skoning och/eller fötter alls, det beror på situationen. Man går efter vad som gäller för sin situation, funkar det att rida och hästen är som vanligt så finns det inget som hindrar att man rider heller.

du säger det själv: "han var skodd ganska tight" = FELSKODD

vovicockokanon skrev:
du säger det själv: "han var skodd ganska tight" = FELSKODD
Det är väl till att ta i - det finns lägen då man kanske tvingas att sko tight, alternativet kan vara att vara utan sko och kanske tvingas till inomhus-vistelse istället.

Skriver som jag skrev i en annan tråd.

Om hästen ömmar efter en normal skoning så beror det på två saker,
ett att hovslagaren verkat för mkt pga okunskap,byt hovslagare.
Två,att man själv inte håller en bra skointervall för sin häst,då kanske man ska se över sin egen situation som hästägare och fundera på om man gör det bästa för hästen.

Sen kan alltid "olyckor" ske,tappskor,sömstick osv,men det brukar synas ganska snart.

det är ändå så att hästen pga felskoning ömmar! hovslagaren hade inte annat att välja på då hästen MÅSTE ha skor, visst, men det är väl en annan historia och den bryr jag mig inte om...

Jag fick som liten oxå (under min tid på ridskolan) lära mig att man inte ska rida en nyskodd häst direkt efter skoningen. Det var nåt om att hästen skulle hinna röra sig lite först med sina nya korta fötter,/vinklar. Jag har nu frågat mina 2 senaste hovslagare om detta och de säger att det inte spelar någon som helst roll...

Nu skor min hovslagare ofta på morgonen, och jag rider på kvällen, så jag slipper rida direkt efter... men det händer ju att jag rider direkt å jag tror inte det spelar någon som helst roll, särskilt inte om du rider på någorlunda mjukt underlag...
MVH.

Jag har ridit direkt efter skkoning emellanåt och min häst har inte reagerat men för lite sen sa en av mina tränare att det inte är att rekommendera att rida lektion med nyskodd häst så vi sköt på träningen ett par dagar. Kan vara att hon är van vid den gamla skolan då hon är 70+. Kanske resonerade man mer så "förr i tiden".

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 051
Senast: Tora
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar