Rida när man tänkt avla

polly p

Trådstartare
Undrar hur lite hur det fungerar om man när man vill ta föl ändå vill fortsätta träna och kanske tävla sitt sto?
Har ett hbl-sto. Många är väldigt så, no, no..akta, det kan bli abortvirus osv. men det måste väl finnas dom hobbyuppfödare som betäcker men fortsätter rida och träna under betäcknings-säsongen eller ska man låta bli?

Är inte så insatt mer än att jag vet att det är förenat med gga höga kostnader att betäcka och man vill kanske inte ta onödiga risker?
 
Sv: Rida när man tänkt avla

Fortsätta rida tills stoet inte vill längre är okej, men att åka iväg är bara att riskera smittor i ondödan.

Generellt så tycker jag att det är bra att int vara alltför ivrig med att rida på dräktigt / nyfölat sto
 
Sv: Rida när man tänkt avla

Mitt sto visade ganska tydligt att hon inte hade någon lust att träna.
Att rida ut barbacka gick hur bra som helst, men det var på den nivån det handlade om.
 
Sv: Rida när man tänkt avla

Jag red o tränade som vanligt till ungefär 5e månaden. Därefter trappade jag ner, slutade hoppa och tog det mer lugnt. När det var ungefär 1,5 månad kvar tyckte hästen att det var dags att ha semester och då fick hon det. Efter fölning red jag efter 1,5 - 2 månader ungefär, fölisen sprang med på ett stort fält nära stallet.
Min häst har mycket energi och vill gärna arbeta.
 
Sv: Rida när man tänkt avla

Det jag funderar över är ju mest under perioden man insiminerar/betäcker stoet, hur pass orolig man ska vara för att fortsätta med träning och kanske ge sig ut på lite småtävlingar. Självklart hur stoet mår osv. men man brukar väl inte märka så mycket första 5 månaderna framåt?

Så man "brukar" inte åka ut med sitt sto just med risk för abortvirus och liknande?
Är intressant att få lite synpunkter OM jag skulle få för mig att betäcka, hur man liksom ska förhålla sig.
 
Sv: Rida när man tänkt avla

Man brukar inte resa runt med stoet p g a smittorisken. Det är ju väldigt onödigt att först betala tiotusentals kronor för att få stoet dräktigt och sen förlora fostret för att man inte kunde hålla sig hemma.
 
Sv: Rida när man tänkt avla

Tackar! Tänkte nästan så med men gott att bolla lite här på "buke". Då tränar jag på och tävlar som attan i vår sommar och betäcker kanske nästnästa år eller ligger lågt med henne om jag eventuellt väljer att ta föl 2013:).
 
Sv: Rida när man tänkt avla

Stoet är dessutom extra känsligt under första 45 dygnen efter betäckning. Känslig på det sättet att om ägget blivit befruktat så fäster det inte i livmodern förrän vid 45 dygn och lätt stötas bort under tiden fram tills dess. Saker som stress och ansträng bör man avhålla stoet från under denna tiden om man vill ha ett föl.
Dessutom tror jag inte att varken stationen eller övriga stoägare uppskattar att få i ett sto som är potentiell smittrisk på seminstationen. För oftast är det bara avelsdjur där som inte har riktigt lika stor risk för smitta.
 
Sv: Rida när man tänkt avla

Innan dygn 45 är det onödigt att ge sig iväg eftersom mellan dygn 20 och 45 är risken stor för att resorbera och det är ju onödigt.

Och sen är det smittorisken som är det stora problemet i regel. Det är ju samma att man stallar inte upp ett dräktig sto i ett stall med tävlingshästar.
 
Sv: Rida när man tänkt avla

Tackar! Tänkte nästan så med men gott att bolla lite här på "buke". Då tränar jag på och tävlar som attan i vår sommar och betäcker kanske nästnästa år eller ligger lågt med henne om jag eventuellt väljer att ta föl 2013:).
tycker jag låter som en bra plan
min generella uppfattning är att man bör välja antingen avel eller tävling med sitt sto. Däremot gärna rida stoet hemma så länge hon tycker det är okej.

Jag har EN gång (på ca 30 dräktigheter) haft ett sto som tävlat när hon var nydräktig, det var ett shettissto som tävlade ponnytrav. Det var en kalkylerad risk jag tog och jag hade inte haft några kostnader för betäckningen heller då det var min egen avelshingst som var far till fölet. Det gick bra den gången.
 
Sv: Rida när man tänkt avla

kl

Jag har ridit mitt sto under dräktigheten båda gånerna, av den anlendingen att hon inte mår bra av att inte aktiveras. Vissa ston går helt in i mammarollen även i ett tidigt stadie och ser det som sin uppgift och är nöjda, andra behöver aktiveras för att må bra. Jag har låtit min häst vila helt under inseminationen, sedan ridit henne som vanligt (hoppat osv) fram till 5e månaden, därefter har vi hållt oss på marken, alltså enbart dressyr/markarbete/uteritter. Förra gången red jag henne till 9e månaden, sedan fick hon fokusera på mammandet, den här gången får vi se hur länge jag kan rida, hon säger ifrån när hon inte tycker det är kul längre.

Jag tror det viktigaste är att lyssna på individen. Som sagt, en del blir mammor direkt, vi har en sån i stallet, andra vill aktiveras. Sen ska man inte utsätta dem för stress, och som många tidigare sagt är det dumt att utsätta dem för sittorisk i onödan.

Vad gäller att tävla så tror jag du gör rätt i att tävla nu, och vänta med att betäcka. Lycka till! :)
 
Sv: Rida när man tänkt avla

Tackar! Tänkte nästan så med men gott att bolla lite här på "buke". Då tränar jag på och tävlar som attan i vår sommar och betäcker kanske nästnästa år eller ligger lågt med henne om jag eventuellt väljer att ta föl 2013:).
Om det är rätt eller fel beror lite på åldern på hästen också. Bra att veta är att bäst före datum för avel är innan stoet blir 16 år. Efter det så börjar de naturligt åldersförändringarna komma i livmodern som gör att det blir svårare.
 
Sv: Rida när man tänkt avla

Hon är född 06 så jag hinner nog med då;)!
Eftersom vi inte hunnit komma ut så mycket väljer jag nog att fokusera på träning och tävling till nästa säsong om inget händer så man kanske vill avla istället.
Men det var bra att få reda på vad som gäller från flera:)!
Tackar:bow:!
 
Sv: Rida när man tänkt avla

Man brukar inte resa runt med stoet p g a smittorisken. Det är ju väldigt onödigt att först betala tiotusentals kronor för att få stoet dräktigt och sen förlora fostret för att man inte kunde hålla sig hemma.

Om stoet är van att resa en mil till ett ridhus för att ridas (ridskoleverksamhet) är det samma som att "resa runt"?

Vart går gränsen för stress? Mitt sto flippar ur varje gång grannen flyttar runt på sina hästar i olika hagar, eller när det åker/kommer nya hästar - vilket händer rätt ofta. Mina hästar har full koll på grannens hagar. Är det ett stressmoment som är onödigt?

Jag ska betäcka mitt sto nu för rösta gången och jag är helt novis inom avel - därav mina frågor ;)

/Lizzie
 
Sv: Rida när man tänkt avla

Det är ju inte själva resandet i sig som är risken utan vad som finns i miljön man kör hästen till. Alltså smittor och sjukdomar.

Det går förstås inte att sätta någon generell gräns för vad som är stress, det är ju individuellt.
 
Sv: Rida när man tänkt avla

Det är ju en ridskola dit många privatryttare åker med sina hästar. De har även tävlingar på anläggningen. Även om vi löst manageavgift på denna anläggning i snart 4 år och åkt flera gånger i veckan utan att det varit någon smitta. Så är man ju inte säker mot smitta i framöver. Om mitt sto blir dräktigt så vill jag ju självklart inte riskera något i onödan. Dock mår hon bra utan att ridas, men blir totalt uttråkad av att bara ridas ut...

Finns det något man kan göra själv för att undvika smitta om man tar sig iväg till ridhus. Alltså om det är något speciellt man ska tänka på. Att jag har kontakt med ridskolan för att kolla av minsta lilla tecken på smitta - det är ju en enkel sak att göra.

Finns det något ytterligare jag kan göra i mitt agerande? Funkar vaccinationen mot abortvirus bra? Finns det ytterligare vaccination man kan ge stoet?

/Lizzie
 
Sv: Rida när man tänkt avla

Abortvirusvaccin hjälper mycket men är inte 100% heltäckande.

Jag skulle absolut inte åka dit med mitt dräktiga sto eftersom det är en massa olika hästar där som man inte vet vad de kan dra med sig. Det finns smittor som inte märks på den vuxna hästen men som påverkar ett foster.
 
Sv: Rida när man tänkt avla

Abortvirusvaccin hjälper mycket men är inte 100% heltäckande.

Jag skulle absolut inte åka dit med mitt dräktiga sto eftersom det är en massa olika hästar där som man inte vet vad de kan dra med sig. Det finns smittor som inte märks på den vuxna hästen men som påverkar ett foster.

Tack för råden! Jag ska åka iväg med mitt sto till seminstationen ikväll. Det är ett äldre maidensto och lyckas hon bli dräktig så tänker jag absolut inte ta några onödiga risker.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 417
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 292
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 543
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 653
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp