Rida med vikter (viktboots)?

S

__Stilett__

har sett att det sålt viktboots till islandshästar, o undrar hur många det är som ridit/rider med viktboots (på sina ridhästar)? Tycker ni det gjort ngn skillnad i era hästars gångarter?

Sv: Rida med vikter (viktboots)?

nyfiken jag också, min häst var ju sjuk i somras och behöver träna upp lyftet och styrkan i bakbenen, är viktboots/skydd något att testa?

Jag har aldrig hållit på med vikter men är nyfiken på fenomenet. En gammal tränare till mig hade det på sin häst när han hade "skritt-dag" för att få ut mer träning ur bara skritt på lång tygel. Jag vet dock inte om han gör så fortfarande då han flyttade, och jag vet inte hur pass bra det fungerade.

Jag använder inte viktboots, men viktmanchetter till min häst.
Tycker de är superbra. :bump:
Man fäster dem som benskydd på frambenen. De bör inte användas vid ridning i padock eller longering, men jag har i stort sett alltid på dem vid ridning i skogen och vid löslongering. Mycket bra för att bygga muskler på rätt ställe. Kan starkt rekommenderas :banana:

Finns att läsa om här: http://www.stallstoraskuggan.com/pag4.html

// Anna

Jag tänkte pröva det, har bara blivit av att jag ridit med dem en gång, kändes att hästen tyckte det var lite konstigt i traven i början men sen kändes det bra, men man måste ju fortsätta för att märka något resultat. De som vi har är som strykkappor sen kan man själv välja hur många vikter man vill lägga i. Små metallstänger är det i.

vad kan rek till en häst som måste lära sig lyfta sina framben bättre i ridningen? Jättegod bakbensaktivitet, men lojja framben. Skulle behöva lite extra hjälp där.

hur ska man bäst gå tillväga för o träna med det? och vart kan man köpa det?

kanske skulle va ngt för min.

hur är dom storleksmässigt?
finns det olika storlekar att välja på eller passar samma storlek alla?

Jag har aldrig direkt gett mig hän åt träning med viktboots ännu, men vikter kan förskjuta hästens benrörelser varvid de är praktiska vid gångartsträning på islandshäst. Jag själv har bara tränat nått enstaka pass med vikter bak, detta för att hjälpa mig att få unghästen närmre tölttakten från travtakten. Många säger att vikter är en genväg...

har aldrig ridit med vikter....så jag har noll erfarenhet av det.
tar gärna emot fakta här :-)

jag vill ha lite mer knälyft på min häst. Lite mer upp med frambenen.
O jag har läst att vikter kan hjälpa till lite med det?

Jag har inte testat viktboots på ridhästar, men har viss erfarenhet av islandshästar.
Viktbootsen används INTE till att träna upp musklerna, och flera böcker om islandshästridning avråder från att rida med viktboots jämt (viktboots brukar väga 180-300g, ej att förväxla med skyddsboots).

Boots på frambenen används nästan alltid på islandstävlingar då de ger större rörelser med högre knälyft i främst tölten (= mer poäng av domarna).
I och med att steget för framhovarna blir större kan de också hjälpa hästar som är något passtaktiga att få en bättre fyrtakt i tölt och bättre trav. Men själv gillar jag inte boots som taktförbättrare...

vart kan man få tag på boots?
som passar stora hästar...

ngn som vet?

Jag har aldrig provat och kan väl inget om det egentligen men vikter används väl på hästar som behöver ha mer "kliv", tex. islandshästar, frieser (som du har om jag inte har fel), saddlebreed osv?

ja det stämmer.

har sökt på nätet o funnit lite olika modeller av viktboots.
tveksam till vilken storlek man ska ta, vissa har ju inte ens en storlek...han har ju inte så små hovar precis.

dom med remmar, passar dom alla?

nån?

enkelboots eller dubbelboots?

Senast ändrad av en moderator:

Det beror på vad du vill få för steg osv.

Ett par boots som sitter på ballarna som man spänner fram ger ett högt lyft uppåt.

Ett par vanliga klockboots som är utformade som vanliga skyddsboots ger ett längre steg.

Dubbelboots ger både lyft uppåt och framåt.

Jag själv skifta mellan ballboots, klockboots och utan.
Om man använder boots länge kan hästen vänja sig vid dem och få dålig takt sedan.

Och ja, det med remmar har väääldigt långa remmar, så de passar.

Hälsningar från islandshästvärlden

P.S, det finns massor av sånna här trådar på Islandshäst. D.S

Använt vanliga viktmanchetter (sådana man själv kan använda, finns i sportaffär) på min ponny då han pga skada i ett framben blev sned musklad fram och behövde kliva på mer med bägga frambenen. Haft det i perioder, men bara vid uteridning eller vid skritt i paddock, inte vid hårdare jobb på bana.

Fungerat jätte bra på honom i rehabiliteringssyfte!

Jag har använt viktmanchetter på bakbenen på min ponny för att bygga upp hans muskler men dock inte boots.
Det jag fick lära mig när det gällde viktträning var att börja korta stunder i skritt för att sedan öka tiden eller vikterna vart efter hästen blev starkare. Sedan ska man enbart rida raktfram eller på svagt böjd spår. Passar alltså utmärkt på kortare turer i skogen.

Senast ändrad:

är dessa samma som boots

länk

alltså ger samma funktion...??

är det ngn skillnad bara för att det är boots eller benskydd?

Jag har haft både viktboots och viktdamasker på min ena häst för att stäkra bakdelen mer, och det har verkligen hjälp en massa. Men man ska vara försiktig och inte använda för mycket.
Har också hört att man absolut inte ska ha vikter på frambenen. Men vet inte om det stämmer, man ska iaf inte hoppa med vikter fram, men hörde att man inte ska rida med det överhuvudtaget.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 252
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 420
Senast: Roxy
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 425
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar