Rida med två tyglar?

T

Tant Asta

Visste inte riktigt vart denna tråd skulle ligga, med detta kändes som den bästa platsen. Ni får skälla på mej om det redan finns ngn tråd om detta, men jag har inte hittat nån...

Nu till frågan. När man rider med två tyglar, hur håller ni då? Gärna bild :) Jag har tittat på otaliga dressyrtävlingar där de rider med kandar, men kan fortfarande inte koppla hur man håller tyglarna. Känner mej lite efter, men eftersom jag aldrig har ridit med två tyglar har jag inte reflekterat över detta. Så, berätta för en ovetande :angel:

Sv: Rida med två tyglar?

Jag rider med bridongtygeln "som vanligt", alltså mellan ring- och lillfingret, stångtygeln mellan ring- och långfingret. Tyglarna går alltså i kors.
Jag tror att det är vanligast så, men det finns alltid dem som gör annorlunda.

När jag började rida med kandar, lärde tränaren mig att hålla bridong tygeln genom hela handen och stångtygeln mellan lill och ringfinger, men jag tyckte det kändes helskumt så jag testade istället att sätta stångtygeln mellan ring och långfinger och det kändes mycket naturligare för mig. Så man får väl helt enkelt känna sig för vilket som känns bäst, bara man ser till så att man har bridong tygeln längst ner.

Bridongtygeln:
Genom hela handen, alltså in nedanför lillfingret och ut mellan tumme och pekfinger.

Stångtygeln:
In mellan lill- och ringfinger och ut mellan pek- och långfinger. Den ligger alltså bara över de två mittersta fingrarna.

Unghästen har ridits med kapson + bridong, och då blir kapsontygeln som bridongtygeln och bridongtygeln som stångtygeln.

Bridongtygeln:
Genom hela handen, alltså in nedanför lillfingret och ut mellan tumme och pekfinger.

Stångtygeln:
In mellan lill- och ringfinger och ut mellan pek- och långfinger. Den ligger alltså bara över de två mittersta fingrarna.

Unghästen har ridits med kapson + bridong, och då blir kapsontygeln som bridongtygeln och bridongtygeln som stångtygeln.

Så håller jag också.
Tycker det är klart bekvämast:) och blir också lättare att inverka med en tygel i taget

Jag har bridongtyglen mellan lill- och ringfinger (som en vanlig tränstygel alltså), och stångtygeln mellan ring- och långfinger

Generellt är väl "regeln" att stångtygeln skall hållas högst upp, ju längre ner desto starkare tygeltag blir det. Alltså ska bridongtygeln vara mellan ring/lillfinger eller nedanför lillfingret och stångtygeln ett snäpp upp.

Så håller jag också. Tycker det känns bäst att ha tränstygeln på sin "vanliga" plats sas. Lägger man den runt hela handen så blir det för okänsligt.

Solis; får man ha så? :confused: Trodde att man var tvungen att ha tränstygeln överst...

Om du tänker på vad som är tillåtet på tävling så är väl alla tygelfattningar tillåtna vad jag vet.
Det enda som står i TR är att enhandsfattning endast är tillåten i Kür (samt i handikappklasser då det krävs pga ryttarens funktionshinder typ).

Rider inte med kandar men med remont + bett och håller tygeln till remonten mellan lill- och ringfinger och tygeln till bettet mellan ring- och långfingret.

Nej, man är inte tvungen att ha tränstygeln överst, även om det är vanligast. Anledningen till min tygelfattning är att jag får bättre koll på stångtygeln, jag kortar inte upp den omedvetet. Det fungerar "kanon" för mig, men passar kanske inte alla andra. ;)

Jag rider med bridongtygeln som banlig tränstygel och stången ett finger högre upp, dvs mellan lång och ringfinger.

som vi har kommit fram till för snart två år sen så måste man inte det. ;)

men jag personligen tycker att man ska korsa. gör man inte det så får man tänka på att alltid ha stångtygel slak, så att det inte är den som "tar" med en gång man gör en förhållning. så länge man har det i tankarna är det säkert inga problem att ha den tygelfatningen.:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Hundträning Hej! Här kommer ännu en tråd om ensamhetsträning :angel: Har en snart 6 månader gammal valp av vallhundsras som jag ensamhetstränar för...
Svar
14
· Visningar
3 433
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar