Rida med tappsko; Snedbelastning?

Riley

Trådstartare
Hur stor blir egentligen snedbelastningen av att rida med tappsko? Är det något man kan anta påverkar hästen till den grad att det blir skadligt? Vi talar ridning med tappsko några enstaka dagar och alltså inte regelbundet under längre period.

Jag är inte bekymrad över hovömhet, utan det är bara snedbelastningen jag är lite orolig för.

Sv: Rida med tappsko; Snedbelastning?

Om du rider lite lugnt även fast hästen har en tappsko gör det verken till eller från. Tänk dig själv gå med bara en sko några dagar, utan att belasta dig det vill säga.
Den får ju ändå gå utan de dagarna, så om du rider eller inte har ingen betydelse.
Gör som du själv känner, jag hade fortsatt så länge inte hästen protesterar :)

Sv: Rida med tappsko; Snedbelastning?

Håll dig på mjuka underlag.
Jag undviker grusvägar och asfalt för där märks skillnaden mer, i paddocken och på gräs så sjunker dom ändå ner lite.
Jag har alltid ridit min häst några dagar om han fått en tappsko, för hovis kommer ju inte alltid på en gång.
Hästen har aldrig varit påverkad och det märks direkt när något är fel på honom annars.

Liknande trådar

Hästvård Kan vara en orimligt paranoid fråga, men jag har gått och tänkt på det några veckor nu. Min häst är inne i en period med rätt många...
Svar
3
· Visningar
1 091
Senast: EmmaN
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 549
Senast: Roxy
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10