Rida med sporrar eller inte

maoulina

Trådstartare
Jag har SÅ dåligt samvete och mitt hjärta gör så ont..

Jag brukar rida med sporrar när jag hoppar eller rider dressyr, med ett par vanliga kulsporrar (runda) på 15 mm.

Men idag när jag red på banan och hoppade några hinder så fick jag se efter ridpasset att hon fått skav på ena sidan (lite på andra också, alltså att håret skavts bort lite), av mina sporrar. Jag blev helt förstörd då jag ridit precis som vanligt och inte ''tagit i'' eller sparkat henne!
Dock så kom jag på sen att det kan bero på att jag kanske legat an med skänkeln mer än vanligt? För att hår skavs bort beror ju inte på att man tagit i för hårt eller sparkat, utan att sporren helt enkelt har legat emot och skavt henne.. Red i hoppsadeln och då kommer skänkeln atomatiskt högre upp och hälen har väl legat och skavt..

Dock har jag aldrig tidigare varit med om detta innan och nu vill jag inte längre rida med sporrar!

Har ni varit med om detta? Jag känner mig som en djurplågare.. :(
 
Sv: Rida med sporrar eller inte

Jag tänker att häst bör vara så välriden och så alert att man inte behöver sporrar. Förstår inte varför de ska vara standard.

Vill dock poängtera att du säkerligen inte är någon djurplågare och att hästens päls är av sämre kvalitet nu under fällningsperioden och att det därför blir pälsskav av samma hantering som normalt inte syns.
 
Sv: Rida med sporrar eller inte

nu i fällnings perioder har hästarna känsligare päls så skavet kan ju komma av det, hade hästen fått större skav samt fått sår av sporrarna hade du kunnat känna dig som en djurplågare(har sett för många hästar med sår efter sporrar :().

jag har inget egot sporrar om de sitter på en som vet hur man använder dem, jag använde sporrar väldigt mycket ett tag, kom på mig själv med att överanvända sporrarna och gick till att använda en pisk istället, mycket lättare att inte använda pisken istället för att hålla reda på skänklarna så sporrarna inte ligger och gnager i sidan.
använder fortfarande sporrar lite då och då, men nu när jag inte har dem varje dag så ger de bättre respons hos hästen än när jag red med dem hela tiden.
 
Sv: Rida med sporrar eller inte

En av mina får skav av skänklarna vid pälsskifte på vår och höst vilket gör att det ser lite småtråkigt ut oavsett om jag ridit med eller utan sporrar och vilka skodon jag haft på mig. Han är helt enkelt känslig precis i den perioden. Är det bara pälsen som är ruggad och lite bortskavd så är det väl inget att bli orolig över. Har man dessutom en så stilla skänkel att man kan rida med sporrar så kan inte en avrundad kulsporre som används på rätt sätt göra någon skada. Jag bär själv sporrar vid all träning av hästarna men det betyder inte att jag använder dem hela tiden. Det är en stor skillnad i mina ögon.

Jag brukar massera huden med babyolja eftersom det verkar vara någon form av torrskav som uppstår (även av tyglarna som ligger an mot halsen samt shabrakkanten) och när nya pälsen är satt så försvinner det automatiskt.
 
Sv: Rida med sporrar eller inte

Jag red innan med sporrar som är klädda med gummi, men det funkade inte på min häst då pälsen skavdes bort. Vanliga funkar dock bra.
 
Sv: Rida med sporrar eller inte

Jag tänker att häst bör vara så välriden och så alert att man inte behöver sporrar. Förstår inte varför de ska vara standard.

Min häst funkar utmärkt utan sporrar i skogen, men på banan behövs de för att hon ska arbeta, utan sporrar är ett "icke arbets-läge" för henne. Det räcker dock med "bebissporrar". :)
 
Sv: Rida med sporrar eller inte

Min häst funkar utmärkt utan sporrar i skogen, men på banan behövs de för att hon ska arbeta, utan sporrar är ett "icke arbets-läge" för henne. Det räcker dock med "bebissporrar". :)

Om du behöver sporrar för att hästen ska arbeta så är den inte korrekt riden.

Jag vågar istället påstå att det är i ditt huvud "sporrtvånget" sitter.

TS: Vissa hästar blir känsligare i pälsen när de fäller. Så länge du har koll på dina skänklar och inte ligger och nöter hela tiden är det nog ingen fara :)
 
Senast ändrad:
Sv: Rida med sporrar eller inte

Precis, man får se till ett tån inte pekar utåt, för då nöter man automatiskt med häl/sporren ständigt.
 
Sv: Rida med sporrar eller inte

Gissar som andra redan sagt att den är lite extra känslig just nu, sporren har väl legat an och irriterat. Min får inte skav av den typen men han fäller ojämt, och ser väldigt tufsig ut just under fällningen. Bara att stå ut tills vinterpälsen är borta.

Ser ingen vits att rida med sporrar till vardags, jag förstår inte poängen alls. Hästen ska svara på sits och skänkel - gör den inte det så ser man till att den svarar. Sporrar kan man ha för att förtydliga när man ska detaljslipa.

Känns som på ridskolan när man vid grupp XX blev "sporrgodkänd" och skitstolt för att man fick ha dem. Sedan inser man att de faktiskt inte behövs särskilt ofta.
 
Sv: Rida med sporrar eller inte

Ja får hästen skav av det så får man ju strunta i dem ett tag. Blir ju ett ypperligt tillfälle för dig att tränapå att kunna rida hästen utan också!


Ang fällning; är inte den värsta fällningstiden över?
Känns lite konstigt om hästen skulle få skav pga det nu och inte tidigare.
 
Sv: Rida med sporrar eller inte

Det är kanske olika, mitt halvblod fäller fortfarande i alla fall. Men här regnade och ruskade det en hel del i april, de flesta har gått med täcken, och då kan de ju inte "rulla av sig" lika mycket gammal päls.
 
Sv: Rida med sporrar eller inte

*kl*

Jag tänker alltid på Rumpnissen i sådana här trådar!

Jag rider mao enbart med sporrar under tvång numera :p
 
Sv: Rida med sporrar eller inte

Jag tänker att häst bör vara så välriden och så alert att man inte behöver sporrar. Förstår inte varför de ska vara standard.
.

Ser ingen vits att rida med sporrar till vardags, jag förstår inte poängen alls. Hästen ska svara på sits och skänkel - gör den inte det så ser man till att den svarar. Sporrar kan man ha för att förtydliga när man ska detaljslipa.

Jag rider bara med sporrar på banan då jag hoppar eller rider dressyr för att få en tydligare skänkel när jag ska fatta galopp, då hon har en ovana att sparka i fattningarna (bäst att säga att hon är kollad av vet och har inte ont). Jag vill gärna rida utan sporrar och är något jag strävar efter, men jag behöver dem fortfarande då hon inte riktigt har slutat av med sparkningarna, men vi är på god väg och hon sparkar knappt längre!
Men jag ska börja rida utan sporrar och se hur det funkar! Kommer göra det tills fällningen är över i alla fall, och ja, hon fäller fortfarande men är nog snart färdig!
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 605
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 630
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp