Rida med side pull???

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mariika
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 536
M

Mariika

Nån här som har några erfarenheter av det? Funderar på att prova det på 5 åringen. Vanliga problem/fördelar som dyker upp etc.

mvh Marika

Sv: Rida med side pull???

Jag är själv nybörjare på detta huvudlag men kan ju berätta vad jag lagt märke till hittills.
Pga av olika anledningar så ska jag rida bettlöst ett tag framöver och senare mixa med bett och bettlöst.

Från början trodde jag inte att det skulle funka då hästen är väldigt bestämd och kände med en gång att "haha-jag-gör-som-jag-vill!" men det har blivit mycket bättre och hon har blivit mycket mer uppmärksam på mina övriga hjälper, även jag själv.
Har kunnat rida min virrpanna på lång tygel i galopp och fått stopp, vilket aldrig har gått innan, knappt fått stopp i skogen på kort tygel ;).

Det fins många duktiga ryttare här på buke som rider bettlöst och säkert kan hjälpa dej bättre än jag men jag ville bara berätta att jag har blivit positivt överraskad av side-pull.
Tycker också att det är "snällare" mot hästen, specieltt en unghäst då den antagligen blir känsligare och mer lyhörd än vad den kanske skulle bli med bett i munnen från början....

Vimzis skrev:
Från början trodde jag inte att det skulle funka då hästen är väldigt bestämd och kände med en gång att "haha-jag-gör-som-jag-vill!" men det har blivit mycket bättre och hon har blivit mycket mer uppmärksam på mina övriga hjälper, även jag själv.
Jag har precis samma erfarenhet! Det enda jag uppfattar som negativt är att min pålle gärna åfr skav på nosen av det, och att det inte är likadant som att rida på bett, så man får "lära om" sig lite.

Tigertofflan skrev:
Jag har precis samma erfarenhet! Det enda jag uppfattar som negativt är att min pålle gärna åfr skav på nosen av det, och att det inte är likadant som att rida på bett, så man får "lära om" sig lite.

Precis som jag också tycker...hittade en side-pull på en hemsida nånstans med läderöverdrag runt repet, det hade kanske varit nåt?
Går ju säkert sy till en skinnbit själv...

En annan variant som kan funka är att klä repet med eltejp. Hjälper inte det heller kan man använda en muff i teddy eller fårskinn, hästen känner hjälperna ändå.

Tack för svaren. :bow: Har själv varigt lite orolig över hur man kan få stopp på hästen och den upptäcker att det inte är något som drar i munnen :crazy:. Men magkänslan säger att hästen ska gå utan bett... :smirk:

Jadå, du klarar nog av att hålla hästen, man behöver ju inte sitta upp och ta en galopp et första man gör, ta det lite lugnt så både du och hästen får vänja sig.

Lycka till!

//En numera bettlös vimzis :D

Min erfarenhet är att de allra flesta hästarna lyssnar bättre på tryck över nosen än med tryck i munnen. Senast idag red jag en tävlingstravare som pullar GRYMT mycket med bett, i repgrimma. Gick helt utmärkt, inga problem alls :)

Jag föredrar sidepull utan repnosgrimma öht. T ex den här:
sidepull.jpg

Annars finns neoprenöverdrag att sätta på.

Ett till stort plus med tärnsjös modell är den där extraremmen som gör att sidostyckena inte åker upp i hästens ögon. Beroende på hästens storlek finns det andra liknande alternativ som är lite billigare. cob och ner finns att få med läderrem över nosen för 550:- tror jag, i tärnsjöläder :D

Ja titta, den var fin men jag tycker den var lite väl klen över nosen. Hon kan säkert klä den med hamparep med läder om man vill. Betydligt billigare än Tärnsjös egen också.

Jag har ridit på sidepull på min häst helt i ett år och sen till och från ett år till.
I början tyckte jag att det kändes väldigt ovant och okontrollerat, men sen har jag bara märkt positiva saker av det, hästen blev väldigt trevlig bland annat!

Åh, vad fint det var! :love: Synd att hon inte gör dom i fullsize, hade hemskt gjälrna velat ha ett. Och billigt var det också! :love:

Jag skulle nog föreslå att du kontaktar henne ändå OM du är intresserad. Låter ologiskt att hon INTE skulle kunna göra remmarna lite längre så det passar fullstor. Eftersom hon ändå gör hela huvudlaget själv som jag förstår verkar det konstigt att hon inte skulle kunna göra dem i vilken storlek som helst.
Själv syr jag ju bettlösa i nylon och det är ju ingen storlek som är "svår" att göra när man gör dem.

Liknande trådar

Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 459
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 191
Senast: sweep
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 145
Senast: Capybara
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
643
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka