Rida med ryggsäck??

S

svintana

Hej!
Brukar ni rida med ryggsäck när ni rider långt, för att ha fika i? Jag har ingen sadelväska. Men är det farligt att rida med ryggsäck? Tacksam för svar!!

Sv: Rida med ryggsäck??

Det har hänt. Ser bara till att du kan knäppa runt magen, annars blir det skumpigt.

Kan vara lite obekvämt beroende på hur man lastat ryggsäcken. Kolla gärna först hur hästen reagerar. Har varit med om en häst som skenade, när ägaren hade ryggsäck. Gick jättebra när hon skrittade, men sen i traven blev den som tokig, när den hörde det ovana ljudet av någonting annat än den var van vid.

Jag tror att det kan stämma att hästen kan bli rädd.. Jag tror inte att rycksäck är att rekomendera.. det blir nog väldigt obekvämt om du ska trava å galopera..
/Aprile :banana:

Det går bra, har haft både sadelväskor och ryggsäck på mig, men kanske att ni ska testa först i en inhägnad?
och spänn runt magen!
Ha KUL!

Jag har ridit med ryggsäck en gång, och fick REJÄLA skavsår på axlarna, hade iofs bara en tunn t-shirt på mig.. skritt gick bra, traven höll på att ta livet av mina axlar å galoppen var okej..

Iofs var min ryggsäck ganska tungt packad, så ta inte med för mkt. fika!!

Att rida med ryggsäck är inget att rekommendera, eftersom det rentav kan vara farligt.
Vad händer om du faller av och landar på ryggen? Om du har otur kan ryggraden skadas ordentligt.

Varför inte skaffa en liten packväska att fästa vid sadeln istället? :idea:

Immer

svintana skrev:
Hej!
Brukar ni rida med ryggsäck när ni rider långt, för att ha fika i? Jag har ingen sadelväska. Men är det farligt att rida med ryggsäck? Tacksam för svar!!

Farligt vet ja inte!? :confused: så vida man inte har något HÅRT i ryggsäcken dvs... men det är oerhört irriterande att ha den skumpande på ryggen när man rider! TRO MEJ !

Red ofta med ryggsäck när ja red långt förut, men nu har vi sadelväska!

Nina

Senast ändrad av en moderator:

Landar man på rygg så finns det två sätt att klara sig från skador. Den ena gör de flesta per atomatik och det är att krypa ihop och runda ryggen och det andra är att slå av fallet med armen vilket kräver ganska stor övning. Är ytan man ladar på hysat plan klarar man sig oftast okej, är den ojämn knäcker man lätt ryggen. Har man en ryggsäck med innehåll så bär man mer eller mindre med sig en stor "sten" att landa på.

Håller med Immer!!!!!
Det funkar nog utmärkt att ha rygga.........men vad händer om du ramlar av och hamnar på ryggen????
Då gäller det att du inte har packat något som är hårt.

Har gjort det några ggr. Tycker det funkar bra men man måste sätta fast runt magen och även uppe ovanför bröstkorgen. Annars glider den i trav och galopp

Jag har ridit med ryggsäck en gång men tyckte att det var för obekvämt och skumpigt när man körde en högre gångart.
Om det är farligt eller ej ? Tja, som dom flesta andra har skrivit så är det ju om du skulle åka av hästen om du packat ner något hårt då är det inte så bra. Sedan kan du ju fastna i grenar och annat som sticker ut om du nu rider in i skogen vill säga. så se till att du har den ordentligt fastspänd på kroppen och inget direkt hårt i ryggan .

/Koko_ :bump:

Det finns billiga sadelväskor på t.ex Hööks. Kostar 155-198 kr.
Börjes har för 79 kr.

Tycker det är värt att inhandla en sådan, som de andra säger tänk om man trillar på ryggan och får t.ex en stenhård termos rakt över ryggraden.
Sedan är det ju skumpigt och irriterande med rygga också när man rider.

Kan man inte sätta ryggsäcken "bak-o-fram" så? Alltså på magen? Och knäppa magknäppet på ryggen? Det kan väl inte vara så farligt då? Plus att jag nästan tycker det är mer bekvämt att ha den på magen än ryggen ..

Fast blir inte det ganska otympligt med ryggan på magen när man rider?
Tycker det låter lite klumpigt jag :p

Lobelia skrev:
Landar man på rygg så finns det två sätt att klara sig från skador. Den ena gör de flesta per atomatik och det är att krypa ihop och runda ryggen och det andra är att slå av fallet med armen vilket kräver ganska stor övning. Är ytan man ladar på hysat plan klarar man sig oftast okej, är den ojämn knäcker man lätt ryggen. Har man en ryggsäck med innehåll så bär man mer eller mindre med sig en stor "sten" att landa på.
joo där hållet jag med dig!

Oops det tänkte jag inte på, har själv massor av ringar på min sadel så jag hade inget annat i tankarna än att det skulle gå :o

Men det borde väl ändå gå på något sätt?
Med lite längre remmar kan man ju fästa dem som man fäster ett ländtäcke typ, i de bakre gjordstropparna.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Roxy
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 043
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar