Rida med repgrimma?

C

cafu

Har en pensionerad kallblodstravarvalack som jag skaffade som sällskap åt min unghäst, men som jag också ridit några gånger. Dock har han (som många andra fd travare?) svårt att ta det lugnt när han får bett i munnen, stressar gärna upp sig redan från start och framförallt när man vänder hemåt ska det gå fort!

Tips på hur man kan arbeta med detta? Vill gärna att han ska få komma ut och röra på sig lite och inte bara lunka omkring i hagen. Tänker att det kanske skulle gå bättre om man t ex red honom utan bett? Vågar jag testa med enbart repgrimma (i så fall vad ska man tänka på då?) eller ska jag skaffa något annat? Han är lätt att hantera och lyssnar väldigt bra från marken.

Tacksam för alla NH-inriktade tips!
 
Sv: Rida med repgrimma?

tycker att du ska testa hackamore el. sidepull innan du rider enbart med repgrimma. testa första gångerna på tex ridbana el iaf ett inhägnat område ifall han skulle få för sej att gå någonstans dit du inte vill.
 
Sv: Rida med repgrimma?

Jag red min unghäst (arab) på sidepull... gick hur bra som helst. Tyckte att jag hade mycket bättre koll på honom då... Har även ridit honom med bara grimma, utan några som helst problem :)
 
Sv: Rida med repgrimma?

Jag tycker att du skulle kunna prova först med en repgrimma men börja först på en ridbanan för ser om du kan börjar honom till en stop. Jag har märkt (har travan också) att det är en annan kännsla åt dem och kan svara bättre till en repgrimman mer än hackamor eller en sidepull (men det är min erfarenhet, inte att deras är fel). Du kan snurra runt repgrimman ett macante så att du har tyglar på båda sidor. Men Då gäller det att du stanna med att böja hästen inte med att dra bakåt. Min var också het med ett träns bett så red jag med ett grimma till detta fungerade sen tog jag bettet igen. Dem blir hård i munnen och har lärt lätt att trycka mot bettet och det här sättet är en bra sätt att lära hästen att sakta ner och inte "fight" mot bettet. Rida mycket voltar. Men tränna först på banan och kontrollera först att allt är i ordning och att du kan kontrollera hästen innan du går ut.

Jag rider in mina hästar så och det ger hästarna ett mjukare sätt och oss tillomed att vi inte behöver hänga med våra händer i deras mun. Och lära oss att det behöver inte ta 100kg att stanna en häst. Allt det här med att stanna är nyckel. så fort du har det, så kan du börjar tränna voltar att sakta ner en häst som vill nånstans helatiden. Var konsikvent och konstant. Med om du är med NH så vet du att det ta tid och man måste tränna det men man kan ser ett skilnad nästan i första dag.

Så största frågan är, kan du böja din häst?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rida med repgrimma?

Tycker absolut att du kan testa med repgrimma... Men först och främst så rekomenderar jag att du lär hästen att böja in halsen, inte neråt utan åt sidan, mot ditt ben.

Börja från marken. stå vid hans sida och ta tag i grimman och för sakta handen mot dig. håll ett fast tryck, behöver inte vara så hårt. ofta går hästen då runt,runt. men håll bara kvar och gå med. så fort hästen stannar och ger efter i halsen så släpp.

upprepa tills hästen lätt ger dig huvudet.

Sen kan du praktisera på hästryggen. Men börja på inhängnat område. och låt hästen ha långat rep..

En häst som har böjt in halsen har väldigt svårt att rusa frammåt..

kom ihåg att lär hästen att stå still en stund efter det att du "släppt" den igen..


Lycka till!
 
Sv: Rida med repgrimma?

Tack för alla tips!

CaliforniaSwed och LillaLina: Ska börja med att träna på att böja hästen!

CaliforniaSwed: Kan du utveckla detta: "Du kan snurra runt repgrimman ett macante så att du har tyglar på båda sidor." Förstår inte riktigt hur du menar....tack!
 
Sv: Rida med repgrimma?

Hej igen!

Nu har jag testat att rida min gamle travare med repgrimma. Tyckte det fungerade bättre än med bettet, fast han hade fortfarande bråttom. Kunde ändå stanna samt svänga såväl höger som vänster, fast ska i fortsättningen försöka rida mer med vikt- och rösthjälper. Satte bara fast tygeländarna i varsin ögla av grimman, skulle jag satt dem annorlunda?
 
Sv: Rida med repgrimma?

Det finns olika sätter att sätta fast de. När jag har mer tid så kan jag leta fram. Också jag vet att det finns redan i en tråd men vet inte vad det hetter.

Glad att höra att det gick bra för dig. :banana:
 
Sv: Rida med repgrimma?

cafu skrev:
Hej igen!

Nu har jag testat att rida min gamle travare med repgrimma. Tyckte det fungerade bättre än med bettet, fast han hade fortfarande bråttom. Kunde ändå stanna samt svänga såväl höger som vänster, fast ska i fortsättningen försöka rida mer med vikt- och rösthjälper. Satte bara fast tygeländarna i varsin ögla av grimman, skulle jag satt dem annorlunda?


När du rider hästen i grimma är det viktigt att du inte drar i honom när han försöker springa iväg... Då lär du honom bara att gå emot trycket och det vill du INTE!! Dra iställe runt honom runt i en liten volt, och släpp honom rakt, fortsätter han så gör en volt igen och igen och igen... till slut tycker han att voltandet suger och drar ner på tempot... BERÖM!!:love:

Det viktigaste är att ge eftergift precis när han gör rätt och dra runt honom direkt han rusar iväg. Timing är busviktigt!!
 
Sv: Rida med repgrimma?

Dags för en liten uppdatering.

Är så glad att jag testade detta, efter några gånger går min gamle valack, som tidigare hade så bråttom vid ridning, lugnt och avslappnat på långa tyglar :rofl:

cafu skrev:
Hej igen!

Nu har jag testat att rida min gamle travare med repgrimma. Tyckte det fungerade bättre än med bettet, fast han hade fortfarande bråttom. Kunde ändå stanna samt svänga såväl höger som vänster, fast ska i fortsättningen försöka rida mer med vikt- och rösthjälper. Satte bara fast tygeländarna i varsin ögla av grimman, skulle jag satt dem annorlunda?
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
229
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 593
Senast: MiniLi
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp