Rida med lös häst?

I

isse

Är det någon som har erfarenhet av att rida med en häst lös? Jag har tänkt att göra det med en av mina hästar men vet inte riktigt hur jag ska göra.
Vi har testat på ridbanan och då går det bra, hon springer med och hoppar över hinder med mig och hästen.
Jag ska självklart rida mycket på banan med henne lös men när vi har gjort det ett tag skulle jag vilja testa att rida ut på en stor äng och rida med henne lös.
Om det är någon som har gjort det, har ni lärt hästen något speciellt innan?
Men jag är lite rädd ifall hon skulle sticka, om hon sticker så sticker hon till stallet och jag har tänkt att rida på en stor äng som ligger vid stallet.
Tips och funderingar?

Sv: Rida med lös häst?

jag har ridit mycket med handhäst (i lina), men att ta med en helt lös häst (så länge det inte handlar om sto+föl) skulle jag aldrig göra. det tycker jag låter väl vanskligt.

Och om hon sticker åt fel håll? Nä för mycket kan hända, men kan du inte rida med henne som handhäst?

jag hade nog bara ridit med hästen lös på ridbanan eller hagen, där det finns staket så inte den lösa hästen kan sticka om något blir snett. Ute i skog och mark hade jag nog valt att ha hästen vid hand (lina), vad som helst kan hända, då man helst vill ha båda hästarna under kontroll

Låt bli!

Tänk om hon sticker någon annanstans än till stallet? Du kan aldrig vara helt säker på vad hon kommer att göra/reagera på.

Tänk om någon stackare kör på henne och blir skadad/dör, att köra på en häst är ung som att köra på en älg.

Jag tror faktiskt inte att du vill ha någon annan människas skada på ditt samvete för att du skulle prova något fräckt:crazy:.

Lär henne gå som handhäst istället.

Ibland undrar jag bara Why, men det är jag det:eek:

Varför är det vanskligt?

Frågar seriöst..Tänker på alla de (organiserade) turer jag varit på där man haft en extra häst med och den har då sprungit lös. Ingen gång har hästen velat sticka från sin flock.

I det här fallet kanske det är en stor flock kvar i stallet och då kan jag tänka mig att den lösa hästen sticker hem, men om man bara har två hästar?

Funderar inte på att prova men funderar över varför den ena hästen skulle sticka ifrån sin "flock"?

va hos en för längesen som red med sin häst lös med på uteritter och den sprang fram o tillbaka lite som den ville men höll sej i närheten..och när vi kom till en stor äng så rejsa den runt o hade väldigt kul...detta va ju många årsen o ja förstår inte hur hon vågade men de gick och den hade väldigt kul.

ja tror att dom två hästarna va väldiga kompisar och höll sej till varandra och henne..de va ju bara dom två hästarna i stallet så kanske därför de gick så bra...ingen aning om hur hon tränade den..men de va häftigt iallafall att den kunde vara med lös..den stannade o åt ibland o sen kom travande efter o så..som en lös hund ungefär.

ALDRIG! För mycket risk. Där emot har jag många gånger haft stoet med mig löst i paddock eller hage när jag ridit valacken

jag tycker att det är vanskligt av den enkla anledningen att man saknar all kontroll av den lösa hästen.

att hästen "helt" följer sin "flock" kan man inte heller ta för givet om något oförutsett skulle inträffa och den lösa hästen blir tillräckligt skrämd. dessutom är det ju som mik skrev en fara för tex. trafikanter. en skrämd häst kan lika gärna springa rakt på det som skrämmer den som ifrån det.

personligen tycker jag att det är oansvarigt att medtaga helt lös häst utanför inhängnad när man rider oavsett om det är sk. organiserat eller inte. glöm inte att alla hästar är flyktdjur oavsett hur tränade dom än är.

Jag har ridit med lös häst några gånger, då på en väg som är återvändsgränd och helt isolerad. Dvs inga hus eller avstickarvägar eller andra ridande/trafikanter. Just med den hästen (ponnyn) ifråga gick det bra, men hon är speciell också. Jag är inte säker på att jag hade vågat med någon annan häst.

.

personligen tycker jag att det är oansvarigt att medtaga helt lös häst utanför inhängnad när man rider oavsett om det är sk. organiserat eller inte. glöm inte att alla hästar är flyktdjur oavsett hur tränade dom än är.

Nu var det här uppe på kalfjället och det fanns inga andra människor, varken i fordon eller till fots(nån vandrare var det nog). Det som var så fascinerande var ju att hästen aldrig avvek ens nån meter från de andra på hela tiden. Vi mötte renar o andra djur och då höll sig löshästen ännu närmare de andra. Detta har jag som sagt sett flertalet gånger.
Det jag tänker på att de är flyktdjur men sticker de från tryggheten i flocken eller till den?

Och om ni skulle möta andra ryttare ute då? Hur skulle den reagera då? Gå fram och hälsa? Jag skulle personligen bli skogstokig om en främmande lös häst kom fram och hälsade på min när vi var ute.

Ha med hästen som handhäst istället, mycket säkrare för alla parter.

Helt lös är nog inte att föredra med tanke på hur det ser ut med vägar och annat. Däremot finns det ju handhäst-gjordar eller vad det heter. Mamma rider med en sån när hon motionerar båda kottarna samtidigt. Smidigt! Kolla in islandshästsortimentet. Det är där hon har köpt den.

Har för mig att hon sätter den framför sadeln. Sen har hon ett grimskaft med panikhake, utifall att, och sätter den i grimman på handhästen. Tror hon kör med repgrimma. Har faktiskt bara sett henne göra det en gång och då var det mörkt så jag tänkte inte så mycket på hur den satt!

Men hon är jättenöjd och har händerna fria.

Vet ytterligare en som med hjälp av denna gjord, tar en löptur med båda sina hästar samtidigt.

jag har gjort det och gör det inte igen, hästen var jättesnäll första gångerna men sen blev hon modig och sprang omkring själv och började även senare attackera hästarna jag och min kompis red på. slutade med att jag gick omkull med en häst då hon ställde sig framför och skulle sparka.

Jag ska inte göra det pga av det är för mycket farligt runt omkring men jag skulle vilja. Och jag vill inte göra det för att det är ett coolt trick som man kan visa polarna utan för att jag vill att mina hästar ska lita så pass mycket på mig och ha så mycket förtroende att dom vill vara med mig och flocken.
Som sagt, jag kommer inte göra mer än att rida i paddocken med henne lös.
Detta är bara mina tankar och funderingar och jag skulle vilja veta mer om det här från personer som har gjort det för jag vet att det finns folk som gör så.
Såg nu att jag hade skrivit det som om jag skulle göra det nästa vecka och det är absolut inte min tanke. Men jag skulle vilja göra det men som sagt det är för mycket faror.
Men tänk er själva, du rider på din älskade häst och bredvid springer "flocken" och ni galopperar på en äng och bara har roligt. Det skulle vara mäktigt!

Jag har provat rida med lös häst.
Det va när jag var liten och hade 2 ponnyer som var helt oskiljaktiga, dom blev helt hysteriska om man delade på dom. Min mamma hjälpte mig och vi prövade oxxå flera gånger på ridbanan om det skulle gå. Allt gick jätte bra ända tills vi kom ut på den där ensliga vägen bakom stallet och mamma släpte lös shettisen, han drog som ett skollat troll bort efter vägen, inte nå långt, man såg honom hela tiden. Sen vände han och kom tillbaka i full sula vilket gjorde att ponnyn jag satt på fick spel och parkerade mig i en buske och följde med shettisen hem igen, dom höll ihop men vi fick gå hem själva. När vi kom till stallet stod dom i godan ro och åt hö i hagen. ;-)
Så det är inte rekomenderat att rida med lös häst, hästarna lämnar knappast varandra men dom lämnar kanske dig :-)

Jag har varit med och drivit unghästar över inhägnade hedmarker ett par gånger, det är häfttigt, men tycker inte det räknas som ridning med löshäst. Det var mer panikartat sken i grupp och en riden förarhäst styrde riktningen.

Men...
Jag provade rida med min unghäst lös en gång, då på en väg som är avstängd med bommar, skogsområdet avgränsat mellan sjö/berskamm. Tyckte det kändes säkert.

Det gick jättebra på vägen hemifrån! Hon gick först efter oss, men kom sedan underfund med att hon ju kunde springa framför oss och hålla den takt hon ville. Hon hoppade o bockade o stannade sedan o väntade... Men när vi sedan skulle vända och ta samma väg hem...

*Borta*

Japp, pållan tyckte det var alldeles för tråkigt så hon gick raka vägen in i skogen. Det tog en bra stund innan jag med hörseln kunde lokalisera hennes knakande o brakande inne i snårskogen. Så fick husse leda henne hem och sedan dess har vi inte provat igen. :D

Vad jag oroar mig för nu i dagsläget är nog mer att hästarna skulle stanna och äta gräs istället för att följa med. Jag skulle nog kunna rida en hel runda och hästen stod kvar på samma plats o tuggade utanför gården :D Iaf om jag red unghästen o gammelgubben gick lös. Red jag gammelgubben o unghästen var lös så skulle hon vara en bit bort o käka nånannastans. Förhoppningsvis komma hem till hö-tid :angel:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 751
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 234
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar