Rida med hund?

Sv: Rida med hund?

Självklart ska jag inte rida med henne innan hon blir äldre, men nån gång blir ju den första:D

Så som Doccan gör lät ju praktiskt. Får testa fram till sommaren på något lämpligt ställe. Kan ju faktiskt prova i paddocken om hon överhuvudtaget vill gå med hästen.

jag skulle nog inte rida med en unghund, inte lös men definitivt inte i koppel eftersom de är flamsigare, mer okoncentrerade och har sämre koll på sig själva och sin kropp. plus att de inte ska ansträngas för mycket som unga (nu vet jag ju inte vad du har för ras men rent generellt är det ju så). men promenader med hästen, för att lära sig att hålla sig "med" men på behörigt avstånd är nog en bra början tills vovven blir äldre!

ylvaaskersund - det är väldigt få hästar och hundar jag träffat som inte går att läsa av innan något händer. speciellt hästar, eftersom man sitter på. jag märker att hästen stelnar till eller spänner sig, eftersom jag då känner hästen (skulle aldrig rida med hund i koppel på en häst jag inte känner) så kan jag lätt avgöra hur jag bäst kan hantera situationen. vid minsta risk för hunden släpps den. då en hund naturligt har respekt för större varelser och kopplet är kort är risken närmast obefintlig att hästen trasslar in sig när jag släppt kopplet eftersom det naturliga för hunden är att flytta på sig, ta sig i säkerhet.
om jag inte kände mig säker på att jag kan läsa hästen, vilket för övrigt känns väldigt viktigt för säkerheten även när man rider utan hund, då skulle jag nog inte rida längre idag, förmodligen skulle jag vara alldeles för rädd om jag inte visste/förstod hur hästar fungerar och reagerar.

Jo självklart läser man av sin häst men som jag skrev så reagerar hästen och hunden mycket snabbare än du och du har således inte en chans att hinna med att reagera innan det är för sent! Eftersom du tydligen vet hur en häst reagerar så är du ju så klok att du rider utan lina!

En hund reagerar 16 gånger snabbare än en människa, en häst lite snabbare ändå! Hur ska ni hinna med att släppa en lina när det väl händer något?

Om ni släpper linan kan den fortfarande trassla in sig i hästens ben, en häst som inte reagerar för någonting är inte en häst, det är en cykel!

Hästar är djur och reagerar, det gör även en hund, och som sagt vi har inte en chans att hinna med!

Som sagt, hästen är lugn som en filbunke och skulle hon mot all förmodan reagera på nåt brukar det i regel märkas med att hon stelnar till, höjer huvudet. Ja, såna där vanliga saker som hästar brukar göra.
Skulle hon tvärslänga sig, vilket hon aldrig gjort under alla de år jag haft henne, ja då skulle hunden komma ivägen ändå oavsett om hon är i koppel eller inte eftersom hon vanligtvis går bredvid hästen.

Jag är medveten om att det absolut inte är riskfritt att rida med hunden i koppel, men det är heller inte riskfritt att rida med hund (lös) över huvudtaget. Att leva innebär en risk för både folk och fä.
Den största skada vår hund fått var i samband med lek med en annan hund. Vår klantskalla rusade rakt in i en öppen bildörr, så ja, risker finns överallt.

fast jag har fortfarande aldrig varit med om att en reaktion har kommit helt utan förvarning från en häst! även om det bara är en bråkdels sekund så kan du ändå känna att hästen stelnar till. och då släppa hunden. jag vet inte hur snabbt dina hästar reagerar men hästen jag rider har jag förhållandevis "gott" om tid på. en annan häst jag red hade jag aldrig haft med hunden bredvid då han inte gick att påverka i samma utsträckning, även om jag visste hur han reagerade (han tvärvände och sprang). det hade varit en allt för stor risk att ha med hund bredvid honom!

en unghäst är ju givetvis också en annan sak, eftersom de är nya inför många händelser så går det inte att utläsa deras reaktion på samma sätt. men jag förutsätter att ingen tänkt rida sin unghäst med hund i koppel, det vore dumt!

Min hund gör samma saker när den är kopplad i flexikoppel, hoppar, skuttar, springer fram o tillbaka I SKOGEN (eftersom jag är i skogen när jag går i skogen), stör alltså viltet lika mycket då som när den är lös. Alltså går din logik inte ihop om att en lös hund stör viltet mer, så länge den inte jagar. En kopplad hund med långt koppel stör lika mycket enligt ditt sätt att se det.

Hur långt koppel har du då, om det nu är så att du har din hund kopplad i skogen?

Och du beskrev din hunds rörelse som den sprang in i skogen...hur långt då?

Och det sista är fel, en kopplad hund stör inte lika mycket enligt mitt sätt att se det men enligt ditt sätt verkar en lös hund störa lika lite som en kopplad, hur du nu kan få ihop det.

Dessutom, under viltets känsliga period så tycker jag att man ska vara försiktig med var man rör sig i skog och mark med sin hund, jag tycker alltså det hör till gott hundägarskap att inte låta sin hund springa ut och in i skogen lite varstans, inte ens om man är med i koppel, (vilket jag inte tror särskilt många faktiskt är, tyvärr släpper de sina hundar lösa)man kan gott hålla sig till vägar och stigar där risken för djurbarn och störning iallafall är mindre.

Sen lite OT

Varför kan man inte motionera två så olika djur var för sig? Har man inte tid för 2+ djur så har man inte. Fokusera på det djur du motionerar för stunden.

Sen lite OT

Varför kan man inte motionera två så olika djur var för sig? Har man inte tid för 2+ djur så har man inte. Fokusera på det djur du motionerar för stunden.

i mitt fall är svaret ganska enkelt. hunden är en pointer med behov att att få röra sig i högre tempo än vad matte hinner med på två ben. :p det spelar ingen roll hur långt jag går med henne, det är tempot hon saknar helt enkelt! på somrarna åker jag inlines med henne men på vintern är det svårt med någon motionsform där hon får röra ordentligt på sig. dessutom tycker hon mycket om att vara med på ridturer!

Nej det får man inte!

Så här säger jaktlagen: ”Under tiden den 1 mars till den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.

O hur många följer den lagen? Det vet nog de flesta av befolkningen i Sverige att den lagen struntar de flesta i.

Hur långt koppel har du då, om det nu är så att du har din hund kopplad i skogen?

Och du beskrev din hunds rörelse som den sprang in i skogen...hur långt då?

Och det sista är fel, en kopplad hund stör inte lika mycket enligt mitt sätt att se det men enligt ditt sätt verkar en lös hund störa lika lite som en kopplad, hur du nu kan få ihop det.

Dessutom, under viltets känsliga period så tycker jag att man ska vara försiktig med var man rör sig i skog och mark med sin hund, jag tycker alltså det hör till gott hundägarskap att inte låta sin hund springa ut och in i skogen lite varstans, inte ens om man är med i koppel, (vilket jag inte tror särskilt många faktiskt är, tyvärr släpper de sina hundar lösa)man kan gott hålla sig till vägar och stigar där risken för djurbarn och störning iallafall är mindre.

Jag har flexikoppel i skogen, och går inte bara på skogsvägar utan även på små stigar och i skogen "off road" så då springer hunden såklart i skogen fast den är kopplad. Därav menar jag att vi isåfall stör lika mycket vilt som när han är lös... men ändå är det tillåtet.

Sen lite OT

Vem har sagt att man inte har tid för det?
Jag har all tid i världen men då både jag, hundarna och förhoppningvis de blivande hästarna älskar att vara i skogen tycker jag det är en alldeles utmärkt idé att samköra. När jag är ledig är jag gärna ute i skogen "hela dagen" och då är det självklart för mig att ta med alla djuren ut. Jag är inte ute med fokus på att motionera, utan för att det är underbart att vara ute... ville jag bara motionera ett djur vore det en annan sak, men så är alltså inte fallet. Motionen kommer som ett extra plus.

Sen lite OT

Jodå, det kan man.
Men, om jag vill göra min hund mycket mycket glad, då tar jag med henne på en ridtur. Hon älskar det!
Att hon dessutom får rejält med motion är ju naturligtvis en bonus.

//Doccan - med en välmotionerad och lycklig jycke

Jag har flexikoppel i skogen, och går inte bara på skogsvägar utan även på små stigar och i skogen "off road" så då springer hunden såklart i skogen fast den är kopplad. Därav menar jag att vi isåfall stör lika mycket vilt som när han är lös... men ändå är det tillåtet.

För mig är det väldigt dåligt hundvett att under den tid djurlivet är x känsligt sticka in i skogen "off road" med flexikoppel och hund, man kan gott hålla sig till vägar och stigar, där är det iaf inte så stor risk att de har lagt sina ungar eller har sina bon.

O hur många följer den lagen? Det vet nog de flesta av befolkningen i Sverige att den lagen struntar de flesta i.

Jag följer den.

Tyvärr inte så många andra och det är för jävligt.
Inte nog med att viltet o dess barnkammare blir störda av hundägare som på pappret menar sig ha koll på sina hundar.

Även hundägare som följer lagen drabbas när andra hundar, lösa hundar, kommer fram, hoppar på eller i värsta fall går till angrepp.

Och sedan blir det en massa hundskit också utmed vägar, stora hundar som följer med hästar ut, stora blabbor vid promenad och möjliga cykelvägar, eller hoppar ni ridande ryttare av och plockar upp och har skiten i fickan?

Och sedan blir det en massa hundskit också utmed vägar, stora hundar som följer med hästar ut, stora blabbor vid promenad och möjliga cykelvägar, eller hoppar ni ridande ryttare av och plockar upp och har skiten i fickan?

Öh... näe.... lika lite som jag gör det med hästens skit faktiskt...:confused:

Men sen rider jag varken på promenad- eller cykelvägar heller utan håller mig efter ensliga skogsvägar.

Vad nu det har med ämnet att göra... och storleken på hund... :confused:

Många åsikter om allt möjligt var det i den här tråden, men så brukar det ju bli på ett forum. :)

Jag tror att jag förstår hur du tänker med vägen och hunden. Jag har en väldigt lydig och förig hund men JAG är för feg för att lita på honom på vägen. Min mardröm är att han blir påkörd. Alltså fungerar det inte med lös på vägen för jag vågar inte. Hunden kan men jag vågar inte.

Jag gjorde som så att jag började rida med hunden kopplad och i handen på någon annan. Alltså hunden gick i koppel brevid hästen, där jag ville ha den och styrdes av mig, men med en människa på marken som höll i kopplet. Det gick sådär i början får jag väl säga för även om han är väldigt van vid att vara runt hästarna och med ute i skogen så håller han GOD koll på de läskiga hästbenen. Så att gå så pass nära som jag ville gick bra om inte hästen gjorde minsta lilla felsteg. Men efter några gånger så hade han vant sig och då började jag hålla i kopplet men fortfarande med en människa med på marken som kunde ingripa om det gick fel. Men det behövdes aldrig faktiskt.

Så idag använder jag ett av de längre vanliga läderkopplen när jag rider den lilla biten längs vägen och det går utmärkt för både häst och hund.

Lycka till!

Tillägg: För att slippa hoppa av när han ska kopplas loss eller kopplas så har jag vant häst och hund vid att han sätter upp framtassarna mot mitt ben så jag når. Fungerar toppen det med! :-)

Senast ändrad av en moderator:

KL

I min erfarenhet ang. ridning med lös hund behöver två variabler finnas på plats

1) hunden är villkorslöst lydig för röstkommando.

2) hunden och hästen är införstådda med varandra. Hästen är inte rädd för hunden,och hunde har respekt för hästen och håller sig på avstånd från den. särskilt har hunden lärt sig att inte gå bakom hästen, utan ska man vara nära hästen är man brevid eller helst, snett framför. dock måste det pga punkt 1 - vara möjligt att för både hund och häst, ta in hunden nära hästen, på kommando tex. fot. eller sitt, om situationen kräver (tex när man ska korsa en bilväg).

Jag har haft hund och häst i skog och mark med hund lös. då har det varit en otroligt lydig hund som aldrig sticker och som lyder minsta kommando. Härliga ridturer, både för hund och häst!
som ryttare/hundförare från hästryggen måste man ständigt ha primär fokus på hunden och ha kontakt med denna. är en förutsättning för att det ska fungera.

KL att rida med häst och ha kopplad hund från hästen är vansinne. kan man inte eller bör inte ha hunden lös, men ska rida. får man avstå från det hela. Det är endera eller.

Du kanske har nått tips till mig.

Min isländska fårhund (snart 2 år) är världens mamma gris!! Om jag rider blir han vansinnig och skäller, inte om någon annan gör det, kanske något skall men om mamma är på backen med mig går det bra!
Han blir även tokig om jag åker skoter.

Det är bara om JAG gör dessa saker.

O hästarna gillar han inte alls. Jag har verkligen försökt få honom att vänja sig och förstå att det inte är farligt. Men matte får absolut inte vara med dom!

Om jag rider ut och skrittar gör det inte så mkt, men börjar jag trava.. då jävlar. Så jag tar inte med mig hunden.. vilket är tråkigt för det var en utav planerna med hund. Så fort jag hoppar av hästen hoppar han i min famn och pussar mig alldeles dyngsur.

Hur hade du börjat träna?

Jag hade börjat grundträna med hunden först. Utan häst med i bilden.
vissa hundar, särskilt de med vallinstinkt, har ju svårt för det här med separation, eller situationer de bedömer att de inte har kontroll/full pejl på "flocken".

Haft bordercollie tex, och den försökte rädda alla barn som hörde till familjen när de simmade i vattnet med flytkuddar på armarna.... hunden blev oerhört stressad och ville bogsera barnen i land.

gå ngn kurs med hunden först, sen introducera häst med i bilden långsamt och successivt. ta det från backen först, tex när du leder hästen så kontrollerar du hunden och vart du har den placerad, dess rörelse, position osv.

inte så mkt annorlunda än träning med häst faktiskt i den bemärkelsen :) Det viktiga är ju att förstå att för hunden så reagerar den naturligt. Den känner sig inte säker på hästarna, och den vill ha koll på dig, och när den tappar den kollen/kontrollen upplever den extrem stress. Viktigt att förstå, jag ser det som en betydligt större anledning som har att göra med hundens vallinstinkt, snarare än att den råkar vara "mammig".

Senast ändrad:

KL

Jag rider med min hund varje dag. Ibland rider jag på lantvägar där det går en del bilar. Jag har lärt in några kommandon vid ridning; bredvid (gå på hästens vänstra sida), stanna, kom och kanten (gå på hästens högra sida intill kanten).

När jag rider på vägar kommenderar jag "kanten" till hunden vilket betyder att han går i väggrenen med hästen mellan bilarna. På det sättet behöver jag inget koppel.

Självklart ska man rida med sin hund! Hund och häst är en väldigt lyckad kombo. Däremot tycker jag det fungerar mindre bra att rida med flera hundar då de är svårare att neka dem att förfölja vilt. Därför tar jag alltid bara med en hund i taget.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 486
Senast: Rugge
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 735
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 549
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet