jag skulle nog inte rida med en unghund, inte lös men definitivt inte i koppel eftersom de är flamsigare, mer okoncentrerade och har sämre koll på sig själva och sin kropp. plus att de inte ska ansträngas för mycket som unga (nu vet jag ju inte vad du har för ras men rent generellt är det ju så). men promenader med hästen, för att lära sig att hålla sig "med" men på behörigt avstånd är nog en bra början tills vovven blir äldre!
ylvaaskersund - det är väldigt få hästar och hundar jag träffat som inte går att läsa av innan något händer. speciellt hästar, eftersom man sitter på. jag märker att hästen stelnar till eller spänner sig, eftersom jag då känner hästen (skulle aldrig rida med hund i koppel på en häst jag inte känner) så kan jag lätt avgöra hur jag bäst kan hantera situationen. vid minsta risk för hunden släpps den. då en hund naturligt har respekt för större varelser och kopplet är kort är risken närmast obefintlig att hästen trasslar in sig när jag släppt kopplet eftersom det naturliga för hunden är att flytta på sig, ta sig i säkerhet.
om jag inte kände mig säker på att jag kan läsa hästen, vilket för övrigt känns väldigt viktigt för säkerheten även när man rider utan hund, då skulle jag nog inte rida längre idag, förmodligen skulle jag vara alldeles för rädd om jag inte visste/förstod hur hästar fungerar och reagerar.