Rida med hund?

Sv: Rida med hund?

En hund stör viltet oavsett om den jagar dem eller inte! Ett vilt bytesdjur känner lukt från ett rovdjur och flyr då, om rovdjuret springer i skogen vet inte rådjur, hjort eller älg att den inte tänker jaga dem!

En lös hund stör ALLTID de vilda djuren som bor i skogen, tyvärr!:cry:

Men isåfall störs djuren även om jag har hunden kopplad då jag går i skogen eftersom den luktar lika mycket hund då...

Jag förstår att du inte förstår vad som gäller lösa hundar under den tid prosit skrev.

Hundar är rovdjur, hundar uppfattas som rovdjur av vilt vare sig du tycker annat eller inte, lagen har tillkommit för att det är så många hund och hästfolk som inte fattar vad störa viltet är och hur det blir stört.

Du får inte släppa dina glada hundar lösa på det sätt du beskriver under den period vi diskuterar. Slappt, slött och visar ingen hänsyn till annat djurliv, det är vad det är.

Att hundar inte får löpa fritt och störa vilt är inte samma sak som att de ej får vara lösa. Alla hundar löper inte vilt för att de är lösa. Om jag går med kopplad hund som skuttar runt I KOPPEL stör det alltså viltet lika mycket enligt ditt sätt att se det. Enligt din logik skulle hundar inte få vistas i skogen alls då eftersom de bara genom att finnas där och vara hundar, stör viltet.

Meeen guud, så då får man alltså inte ens promenera i skogen med kopplad hund heller då om viltet blir påverkat av hundens doft !!
Dummaste jag hört !!
Jag skulle med vilja ha med hunden ut på ridturen, men är rädd för att hon ska bli påkörd på vägen. Lite svårt att ha koll på hunden när man sitter uppe på hästen. Har haft med henne när jag har promenerat med hästen för hon lyder mig o springer inte fram till andra hundar o dy.
Men jag vågar inte prova pga risken med bilarna, tycker att du ska tänka dig för. Man skulle aldrig kunna förlåta sig själv om det hände nåt. Vet inget smart trix med koppel heller.

Vi planerar köpa häst att rida ut i skogen på. Har två hundar som givetvis gärna vill följa med ut i skogen, den ena är hästvan sedan tidigare och har sprungit med på många turer då jag red ut på min medryttarhäst. Men har nu en fundering, hur gör ni ni som ej kan ha hunden lös när ni rider? Vi bor vid skogen och där kan hundarna vara lösa utan problem, men för att komma dit måste man rida längs några småvägar där det kan komma bilar etc. så då måste hundarna vara kopplade. Visst kan man gå och leda hästen då medan man håller i koppel, men finns det nåt snitsigt sätt man kan göra så man kan hålla i kopplet från sadeln utan att det blir en säkerhetsrisk? Hur gör ni som inte kan ha era hundar lösa? Vill ju att hundarna ska kunna följa med ut! :laugh:

jag har en slags "pinne med krok" med mig som jag lyfter upp våran jacke me i sadeln vi större bil vägar. men vet ju inte vad du har fr hund hehe. Men det funkar bra sen sätter jag min pinne bakom sadeln. ;)

Att hundar inte får löpa fritt och störa vilt är inte samma sak som att de ej får vara lösa. Alla hundar löper inte vilt för att de är lösa. Om jag går med kopplad hund som skuttar runt I KOPPEL stör det alltså viltet lika mycket enligt ditt sätt att se det. Enligt din logik skulle hundar inte få vistas i skogen alls då eftersom de bara genom att finnas där och vara hundar, stör viltet.

Hitta inte på saker jag inte skrivit.

Jag har inte skrivit att de inte kan vara lösa,men om, då ska de bannemig vara intill sin förare också, och INTE som du har dina hundar, efter din egen beskrivning:
Jag har aldrig skrivit att hundarna håller sig intill hästarna vid ridning, det jag skrev är att de inte jagar/stör vilt. Men de hoppar, skuttar, springer fram o tillbaka över vägen, in i skogen, ut igen på vägen/stigen, tvärnitar etc. när de är lösa.

Du får inte ha dina hundar lösa på det sätt att de går ifrån dig, från vägen eller stigen, och springer in i skogen.
Det är inte din sak att bestämma vad som stör eller inte, eller om de stör, de får inte ränna omkring utan ska vara nära, som kopplad, under den tid som diskuteras.

Meeen guud, så då får man alltså inte ens promenera i skogen med kopplad hund heller då om viltet blir påverkat av hundens doft !!
Dummaste jag hört !!

Jo, i koppel eller som kopplad, det är så hundar ska hållas under den period som diskuteras.
Andra tider så får de vara mer lösa vilket innebär att de kan störa, men de får inte springa efter vilda djur, inte ens kortare bitar, har man inte koll på det så ska man alltid ha hunden i koppel.

Vi har det mesta hundarna lösa, utom i bland då vi väljer att bära dom små:D Det är då när vi passerar en mindre väg..

Jo, i koppel eller som kopplad, det är så hundar ska hållas under den period som diskuteras.
Andra tider så får de vara mer lösa vilket innebär att de kan störa, men de får inte springa efter vilda djur, inte ens kortare bitar, har man inte koll på det så ska man alltid ha hunden i koppel.

Hur många har stenkoll på sin hund som är såååååå lydig så? Ja när man kommer med bilen, men om dom sätter av efter ett rådjur ?

9 hundägare av 10 har absolut inte lyckats få sin hund så lydig att den skulle kunna passera ett test att gå lös genom en flock med skuttande kaniner. Eller för all del passera en enda kanin utan att försöka bita ihjäl den. Av denna tråd så framkommer det rätt tydligt att en del hundägare inte heller har koll på sina skyldigheter, varken mot sin hund eller mot sin omgivning.

Det finns rasthagar för hundar, eller så använder man sin egen tomt för rastning av lösspringande jycke. Inte en skog, park eller annan allmän plats som man delar med andra när det är kopplingstvång. Särskilt inte som väldigt många som är ute och rastar sina hundar ser ut som att de blir runtdragna av sin hund som själv är ute och rastar ägaren. Det inger inget förtroende för ägaren att den skulle klara av sin hund om en situation skulle uppstå.

Dessutom gäller lagen även hundägare, och utöver den så får man själv ta reda på vad kommunen har för bestämmelser vad gäller hundar. Det står på kommunens hemsida eller så ringer man kommunens växelnummer och frågar. Som hundägare får man inte vara oaktsam, och det kan man vara om man låter en hund springa lös hur som helst.

Så summa summarum, ha gärna med hunden på ridturer, bara den är kopplad på ett för den (och hästen) säkert sätt. Och när kommunens regler inte föreskriver annat, så för all del lös, men då på ett aktsamt sätt (=hundägaren tillhör nr 10 av 10).

/V

*kl*

Jag har inte med mig min hund ut eftersom vi måste rida på vägarna för att komma till fina stigar. Men ett tag red jag en häst som jag brukade skritta till en ridbana längs en väg med pyttelite trafik. Det var inga bekymmer att möta de få bilarna och andra med hund osv. Min hund lyssnar bra och håller sig bredvid mig och hästen. Ridbanan jag red på låg i en skogskant i en glänt och där fick hon springa löst omkring. Hon var dock aldrig inne i skogen utan höll sig alltid så att hon såg mig (bra med en mammig hund:D).

Kan tillägga att även när jag är ute och går med lös hund i skogen får hunden inte lämna stigen. Hon får lov att springa framför mig en bit, men inte in i skogen. Det är för mig iaf att vara aktsam:). Min hund har dessutom (hittills) aldrig farit efter vilt även om pippsar har flygit upp vid stigkanten osv.

Hitta inte på saker jag inte skrivit.

Jag har inte skrivit att de inte kan vara lösa,men om, då ska de bannemig vara intill sin förare också, och INTE som du har dina hundar, efter din egen beskrivning:

Du får inte ha dina hundar lösa på det sätt att de går ifrån dig, från vägen eller stigen, och springer in i skogen.
Det är inte din sak att bestämma vad som stör eller inte, eller om de stör, de får inte ränna omkring utan ska vara nära, som kopplad, under den tid som diskuteras.

Min hund gör samma saker när den är kopplad i flexikoppel, hoppar, skuttar, springer fram o tillbaka I SKOGEN (eftersom jag är i skogen när jag går i skogen), stör alltså viltet lika mycket då som när den är lös. Alltså går din logik inte ihop om att en lös hund stör viltet mer, så länge den inte jagar. En kopplad hund med långt koppel stör lika mycket enligt ditt sätt att se det.

Om vi nu skulle hålla oss till ämnet och frågan.

Är det någon som har en bra lösning på att ha hunden i koppel/lina när man rider?
Har en unghund som jag vill börja rida med. Har ett ridspår dryga metern brett men det går ofta parallellt med ett motionsspår och risken finns att hon stör löparna och andra som promenerar med sina hundar. Henne har jag ingen koll på (ännu).;)

Min gamla cairnterrier har det aldrig varit problem med. Han hälsar inte på andra hundar eller folk. Har lärt sig att det gäller att ha koll på hästen annars blir det till att springa riktigt fort för att hinna med.

Mötte faktiskt en älg som stod på ridspåret. Älgen ville inte flytta sig och hästen var väldigt intresserad. Försökte få hunden att gå före för att få bort älgen men den stod kvar. Till sist var vi knappt 5 meter ifrån den då vi valde att vända.:crazy:

Om vi nu skulle hålla oss till ämnet och frågan.

Är det någon som har en bra lösning på att ha hunden i koppel/lina när man rider?
Har en unghund som jag vill börja rida med. Har ett ridspår dryga metern brett men det går ofta parallellt med ett motionsspår och risken finns att hon stör löparna och andra som promenerar med sina hundar. Henne har jag ingen koll på (ännu).;)

Min gamla cairnterrier har det aldrig varit problem med. Han hälsar inte på andra hundar eller folk. Har lärt sig att det gäller att ha koll på hästen annars blir det till att springa riktigt fort för att hinna med.

Mötte faktiskt en älg som stod på ridspåret. Älgen ville inte flytta sig och hästen var väldigt intresserad. Försökte få hunden att gå före för att få bort älgen men den stod kvar. Till sist var vi knappt 5 meter ifrån den då vi valde att vända.:crazy:

Tyvärr inte! Är man rädd om sin hund, sin häst och sig själv så har man inte hunden i lina eller koppel i närheten av hästen!

*kl*

Men seriöst? Vi är oxå rovdjur - alltså stör väl vi också viltet då? Sålänge hunden inte springer längre bort än ett koppel/efter vilt förstår jag inte alls skillnaden mellan att ha koppel/inte ha det? Och jag är väldigt ödmjuk gentemot viltet, som vi möter flera gånger i veckan här.

Vår hund går lös, jägarnas hundar går lösa. Deras hundar arbetar när de arbetar, promenerar med husse när de promenerar (lösa).

Vår hund är gammal och lat och håller sig till det senare :angel: Är hon på bushumör springer hon på sin höjd runt en buske i vägkanten eller några hästlängder före och spurtar tillbaka - allt hade rymts i ett vanligt flexikoppel.

9 hundägare av 10 har absolut inte lyckats få sin hund så lydig att den skulle kunna passera ett test att gå lös genom en flock med skuttande kaniner. Eller för all del passera en enda kanin utan att försöka bita ihjäl den.
/V

Då måste vallhundsfolket utgöra majoriteten av den skaran, för om man inte har pli på hunden under sån störning går det inte att valla. Retningen som en skuttande kanin utgör är ingenting mot retningen som en springande fårflock innebär, och där kräver vi 110% lydnad.

/Migo
har tre lösa BC med mig när jag rider eller vandrar i skog och mark. Ingen av dem skulle drömma om att ens ta ett steg efter vilt!

Tyvärr inte! Är man rädd om sin hund, sin häst och sig själv så har man inte hunden i lina eller koppel i närheten av hästen!

Jag tycker man kan utgå från att alla här är rädda om sin häst o sin hund, det är därför diskussionen förs...

Jag tänker mig såhär: där vi rider i skogen är det mest gamla igenvuxna (alltså breda) skogsbilvägar, att rida bakom hunden som får gå snett framför, ha hunden i en lina/koppel på två, tre meter som man håller i med ena handen och har hunden i sele. Det borde nog fungera, vad tror ni? Hästen är kolugn och hunden har respekt för hästen men är inte rädd för hästen. Händer nåt oväntat är det bara att släppa kopplet, ingen risk finns för trassel osv. Det är ungefär så jag gjorde när jag cyklade med hunden, innan jag köpte en springer. Var aldrig nåra problem! Visst en häst är inte en cykel, jag vet... men en lugn häst som inte är rädd för nånting, bara skrittar på lugnt...

Usch, jag är nog en dålig människa! :o

Och eftersom jag är det :D så har jag min hund kopplad de första minutrarna på ridturen. Anledningen till det är att hunden är så jäkla flamsig (glad och exalterad) i början på ridturen att jag är rädd att hon råkar hamna under nån hov. Efter några minuter är hon lugn igen och jag kan släppa henne lös. Hon viker inte många meter från hästens sida och när det kommer bilar platsar jag henne i diket och där stannar hon tills jag säger till.

Använder ett vanligt 2-meters läderkoppel vilket jag tycker är säkrare än lång lina då jag har större kontroll på vart hunden är och risken för att häst och hund ska trassla in sig i varandra är betydligt mindre.

Håller kopplet i ena handen så jag snabbt kan släppa det om något skulle hända. Skulle hunden gå för nära hästen lägger jag kopplet mot foten och håller ut foten från hästen.

Detta fungerar väldigt bra för oss och snart har nog hunden vant sig så pass med att följa med på ridtur att vi kan skippa kopplet helt.

Hästen är lugn som en filbunke ska tilläggas.

//Doccan - med en glad och välmotionerad vovve

En hund reagerar 16 gånger snabbare än en människa, en häst lite snabbare ändå! Hur ska ni hinna med att släppa en lina när det väl händer något?

Om ni släpper linan kan den fortfarande trassla in sig i hästens ben, en häst som inte reagerar för någonting är inte en häst, det är en cykel!

Hästar är djur och reagerar, det gör även en hund, och som sagt vi har inte en chans att hinna med!

Med min förra hund så skickade jag iväg henne utanför vägen när det kom bil, tex åker eller dikeskant eller whatever, sen i liggande, tills bilarna passerat. Nu varande hund är underupplärning så hon får sätta sig och stanna och sen rider jag fram och blockerar henne, dvs häst mellan hund och bil.
Jag har alltså hunden lös.

jag skulle nog inte rida med en unghund, inte lös men definitivt inte i koppel eftersom de är flamsigare, mer okoncentrerade och har sämre koll på sig själva och sin kropp. plus att de inte ska ansträngas för mycket som unga (nu vet jag ju inte vad du har för ras men rent generellt är det ju så). men promenader med hästen, för att lära sig att hålla sig "med" men på behörigt avstånd är nog en bra början tills vovven blir äldre!

ylvaaskersund - det är väldigt få hästar och hundar jag träffat som inte går att läsa av innan något händer. speciellt hästar, eftersom man sitter på. jag märker att hästen stelnar till eller spänner sig, eftersom jag då känner hästen (skulle aldrig rida med hund i koppel på en häst jag inte känner) så kan jag lätt avgöra hur jag bäst kan hantera situationen. vid minsta risk för hunden släpps den. då en hund naturligt har respekt för större varelser och kopplet är kort är risken närmast obefintlig att hästen trasslar in sig när jag släppt kopplet eftersom det naturliga för hunden är att flytta på sig, ta sig i säkerhet.
om jag inte kände mig säker på att jag kan läsa hästen, vilket för övrigt känns väldigt viktigt för säkerheten även när man rider utan hund, då skulle jag nog inte rida längre idag, förmodligen skulle jag vara alldeles för rädd om jag inte visste/förstod hur hästar fungerar och reagerar.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 486
Senast: Rugge
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 735
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 549
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet