Rida med hund?

S

sprakla

Vi planerar köpa häst att rida ut i skogen på. Har två hundar som givetvis gärna vill följa med ut i skogen, den ena är hästvan sedan tidigare och har sprungit med på många turer då jag red ut på min medryttarhäst. Men har nu en fundering, hur gör ni ni som ej kan ha hunden lös när ni rider? Vi bor vid skogen och där kan hundarna vara lösa utan problem, men för att komma dit måste man rida längs några småvägar där det kan komma bilar etc. så då måste hundarna vara kopplade. Visst kan man gå och leda hästen då medan man håller i koppel, men finns det nåt snitsigt sätt man kan göra så man kan hålla i kopplet från sadeln utan att det blir en säkerhetsrisk? Hur gör ni som inte kan ha era hundar lösa? Vill ju att hundarna ska kunna följa med ut! :laugh:

Sv: Rida med hund?

Kan jag inte ha hunden lös hela tiden så tar jag inte med den ut. Är för stor säkerhetsrisk. Skulle aldrig få för mig att ha hunden kopplad när jag sitter på hästen. Ett felsteg från hästen eller hundens sida och det är adjöss!

Lär hunden att hålla sig vid hästen och lyda kommandon innan du tar med den ut. Alternativt ha någon person som går med dig när du rider.

Jag har en hund som jag kan ha med mig ut, men den andra får stanna hemma.

Jag har haft med mig hunden i lina. En lång lina, typ spårlina. Har dock inte haft några problem då hästen eller hunden gått åt sidan så det blivit ett ryck, inte svårare att hålla balansen än när jag promenerar och det blir ett ryck. Dock är det nog inte så bra för själva ridningen så jag har bara gjort när jag verkligen måste - på vägar och så. Lycka till!

Tack för svaren! självklart ska hunden vara lydig för att gå lös, detta gäller som sagt enbart på vägar där det kan komma bilar, där jag inte törs ha hunden lös.
Jag menar inte som att ha hunden i koppel som går bredvid hästen, utan mer som att hunden går i långt koppel framför hästen. Ungefär som du skrev Maxifuffi!

jag har haft hunden med i vanligt (2 m) koppel. vill inte ha lång lina ifall den slackar och hästen/hunden trasslar in sig. jag ser till att ha hunden en bit ifrån mig och hästen, och lite snett framför. både häst och hund är vana vid situationen. jag rider enbart i välbekanta och för hästen "trygga" omgivningar, och knyter aldrig aldrig fast kopplet i något, utan jag måste kunna släppa vid minsta lilla reaktion från hästen. hellre släppa i onödan än att hunden riskerar att bli trampad på.

jag har haft hunden med i vanligt (2 m) koppel. vill inte ha lång lina ifall den slackar och hästen/hunden trasslar in sig. jag ser till att ha hunden en bit ifrån mig och hästen, och lite snett framför. både häst och hund är vana vid situationen. jag rider enbart i välbekanta och för hästen "trygga" omgivningar, och knyter aldrig aldrig fast kopplet i något, utan jag måste kunna släppa vid minsta lilla reaktion från hästen. hellre släppa i onödan än att hunden riskerar att bli trampad på.

Är det bättre med vanligt koppel än flexikoppel när man rider tror du? Flexit drar ju in så då riskerar man inte trassla ihop... bara en fundering!

jag har faktiskt provat flexi men dels tycker jag det är alldeles för klumpigt att hålla i (jag har ett tunt läderkoppel så det blir ungefär som en extra tygel bara) och dels vill jag inte att koppellinan hamnar över nacken på hästen om hunden går i flexits fulla längd och korsar hästens väg, vilket jag vet att min gör som gärna springer från sida till sida. med kortare koppel har jag mer kontroll på var hon befinner sig, vilket känns som något av det viktigaste om man ska rida med hund!

Nej det får man inte!

Så här säger jaktlagen: ”Under tiden den 1 mars till den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.

Min gamla häst litade jag till fullo på så då fick min hund nästan alltid följa med ut på långturer. Jag använde flexikoppel (8 m). Nu var min häst otroligt lydig på vikthjälper så det gick utmärkt att rida med en hand om tyglarna och flexihandtaget i andra handen. Dessutom så sänkte han huvudet varje gång linan korsade ovanför :)
Detta skulle jag dock aldrig för mitt liv våga göra idag med någon av mina nuvarande hästar.. Så nu får bara hunden följa med om jag promenerar med häst.

Nej det får man inte!

Så här säger jaktlagen: ”Under tiden den 1 mars till den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.

Precis: "hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt" - är inte samma sak som är vara kopplad.

För övrigt gillar jag inte att tråden blir kapad, jag frågar om erfarenheter att rida med hund KOPPLAD.

Tänk även på att ta reda på om ni får ha hunden lös i skogen nu, i många län är det koppeltvång pga stora snömassor!

Viltet blir skrämda och springer i den djupa snön och bryter benen, många rådjur är nu så försvagade av svält att de springer sig till döds och de flyr från en hund!

I örebro län var det koppeltvång ett tag men jag tror att det är borta nu!

Då jag rider med min GD lös och måste korsa vägar då hoppar jag av och tar henne i koppel och leder hästen, att rida med hunden kopplad är livsfarligt för alla, hunden, ryttare och hästen! Ryttaren har inte en chans att hinna med om häst eller hund börjar trassla in sej i kopplet!

Jag vet inte hur stora dina småvägar är men jag har min hund lös även på små grusvägar. Han går ofta mitt i vägen och bilarna får stanna för honom. Bättre bilstoppare finns inte. Konstigt nog är bilförare mer rädda om hundar än om hästar.
Nu är min grusväg en liten väg i skogen men vi möter bilar.

Jag hade med vår schäfer förr när jag var ute och red. Men jag vågade inte ha honom lös på vägar, även fast han var jättelydig, man vet aldrig:crazy:
Så gick vi på en väg, stor som liten, hoppade jag av och hade honom i koppel. Skulle jag rida någonstans där det var mest väg fick han stanna hemma. Jag vågade inte riskera något.

Men har nu en fundering, hur gör ni ni som ej kan ha hunden lös när ni rider? Vi bor vid skogen och där kan hundarna vara lösa utan problem, men för att komma dit måste man rida längs några småvägar där det kan komma bilar etc. så då måste hundarna vara kopplade.

Jag förstår inte ditt problem.
Om dina hundar är så lydiga att de utan problem håller sig invid hästarna vid ridning på väg i skogen så gör de väl samma på vägen dit?

Om de inte gör det så kan du inte heller ha dem lösa i skogen under den tid prosit skriver, de får inte störa viltet.

Om dina hundar är så lydiga att de utan problem håller sig invid hästarna vid ridning på väg i skogen så gör de väl samma på vägen dit?

Om de inte gör det så kan du inte heller ha dem lösa i skogen under den tid prosit skriver, de får inte störa viltet.

Jag tror inte att viltet störs mer om hunden går på en eller två meters avstånd (det kan dom ju göra även med koppel) från en i skogen, men vid en väg kan en meter åt fel håll betyda rätt mycket... Jag skulle aldrig ta den risken att gå bredvid en väg med hundarna okopplade, då har jag ändå stenkoll på dom när dom är lösa. Men jag vill verkligen inte riskera att ett enda steg åt fel håll kan göra att de blir påkörda...

Jag har aldrig skrivit att hundarna håller sig intill hästarna vid ridning, det jag skrev är att de inte jagar/stör vilt. Men de hoppar, skuttar, springer fram o tillbaka över vägen, in i skogen, ut igen på vägen/stigen, tvärnitar etc. när de är lösa. Som glada hundar gör. Stör inte viltet mer än jag och hästen stör viltet, skulle aldrig få för sig att sätta iväg efter nåt djur eller liknande. Förstår du? Därför vill jag inte ha dem lösa på en väg där det kan dyka upp bilar bakom en kurva.

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet inte hur stora dina småvägar är men jag har min hund lös även på små grusvägar. Han går ofta mitt i vägen och bilarna får stanna för honom. Bättre bilstoppare finns inte. Konstigt nog är bilförare mer rädda om hundar än om hästar.
Nu är min grusväg en liten väg i skogen men vi möter bilar.

Nej det skulle jag inte våga, många kurviga vägar där en bil kan dyka upp. dessutom finns folk som kör för fort... dessutom inte bara bilar utan även unga killar som kör cross till crossbanan, de kör fort :mad:

En hund stör viltet oavsett om den jagar dem eller inte! Ett vilt bytesdjur känner lukt från ett rovdjur och flyr då, om rovdjuret springer i skogen vet inte rådjur, hjort eller älg att den inte tänker jaga dem!

En lös hund stör ALLTID de vilda djuren som bor i skogen, tyvärr!:cry:

Jag har aldrig skrivit att hundarna håller sig intill hästarna vid ridning, det jag skrev är att de inte jagar/stör vilt. Men de hoppar, skuttar, springer fram o tillbaka över vägen, in i skogen, ut igen på vägen/stigen, tvärnitar etc. när de är lösa. Som glada hundar gör. Stör inte viltet mer än jag och hästen stör viltet, skulle aldrig få för sig att sätta iväg efter nåt djur eller liknande. Förstår du? Därför vill jag inte ha dem lösa på en väg där det kan dyka upp bilar bakom en kurva.

Jag förstår att du inte förstår vad som gäller lösa hundar under den tid prosit skrev.

Hundar är rovdjur, hundar uppfattas som rovdjur av vilt vare sig du tycker annat eller inte, lagen har tillkommit för att det är så många hund och hästfolk som inte fattar vad störa viltet är och hur det blir stört.

Du får inte släppa dina glada hundar lösa på det sätt du beskriver under den period vi diskuterar. Slappt, slött och visar ingen hänsyn till annat djurliv, det är vad det är.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 486
Senast: Rugge
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 735
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 549
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet