Rida med handhäst

S

Saint

Jag har ridit (skrittat ut) fler gånger med handhästar innan, men då har jag alltid ridit den lataste hästen och haft den/de piggaste hästarna som handhästar. Den lämpligaste utrustningen på handhästen är då träns med bett.

Nu funderar jag på hur man gör om man skall ta med en shettis som handhäst när man själv rider på ett halvblod. Eftersom shettisen kommer "släpa efter" kommer träns vara direkt olämplig utrustning... så vad skall man använda? Lädergrimma kan ju bli jobbigt om lillen börjar busa...

Så de alternativ jag funderar på är kapson och repgrimma... men finns sånt i så liten storlek... och vad händer med inverkan när vinkeln blir så märklig...

Några tankar om detta?

[Moderator: flytta denna om den borde ligga ngn annan stans. Utrustning?]

Sv: Rida med handhäst

Jag hade haft träns och nylongrimma, fäst en longerlina i grimman så kan du ha det lite löst så blir det ingen konstig vinkel

Jag hade haft träns och nylongrimma, fäst en longerlina i grimman så kan du ha det lite löst så blir det ingen konstig vinkel

Och hade du tänkt fästa i bettet eller i grimman?

Longerlina blir lite väl mycket att hålla reda på i händerna... å så är jag rädd att någon av dem skall trassla in sig om det händer en olycka. Så jag tänkte mer på ett 3 meters grimskaft... det borde räcka. Alternativt ett hundkoppel i läder jag har till min Rottis... det är ca 3 meter långt.

Vad gäller ledrep finns det ju sådana där westernrep (vet inte vad de heter) som är fyra meter och de tycker jag verkar lämpliga. Då har du inte jättemycket rep att hålla reda på men ändå tillräckligt för att kunna släppa efter vid behov.

Jag tror att en repgrimma skulle kunna funka bra. Fast det blir ju onekligen lite konstig vinkel.

För mig brukar det fungera med tränd, delta och ett långt grimskaft :bump:

Om hästen inte är alltför okänslig i vanlig grimma hade jag valt det. Alternativt ett sidepull. Kapson kan fungera men helst inte en ridkapson med hårt metalljärn, allra helst en kapson utan metall i nosdelen öht men en ring framtill vid nosen att sätta longerlina/grimskaft i.

En vanlig kapson tror jag kan bli lite väl skarp, likaså en repgrimma. Man ska ju t ex inte binda fast en häst med repgrimma och absolut inte i kapson.

Jag har med våran shettis emellanåt, bra motion när barnen inte vill/ kan rida. Jag har henne i vanlig grimma och hundens flexikoppel.;)
Funkar kanonbra. Men hon är enkel att ha med och har egen motor.
Ingen man behöver släpa på, alltså...då kanske inte flexi är att rekommendera:angel:

Vanlig grimma, och fästa grimskaftet i ringen på sidan av nosdelen kanske?

Eller varför inte en halsrem?

Jag rider en hel del med handhäst i alla gångarter. Rider maxad kat d som är ganska piggelin och har tittigt litet halvblod på 159 cm i mkh vid sidan av. Halvblodet har grimma & longerlina på. Fungerar jättebra!

De gånger jag haft hand häst har jag använt mig av NH grimman med tillhörande "ledrep" som är 3,5 m. Funkar super! De ska finnas sådan till de mindra ponnyerna oxå annars är man händig kan man köpa en vanlig o knyta om den.
Det gäller bara att ponnyn lyssnar bra i grimman.

Är lite skeptisk till att använda träns...vad kan hända om hästen kommer lös och/eller trasslar in sig i något?

Eller knyt fast repet på ovansidan av nosremmen (om det nu är en liten shettis) i en vanlig grimma, så blir inte vinkeln så fel (rättare, grimman åker inte snett så lätt)

Liknande trådar

Träning Jag inser mer och mer att jag måste lära mig att rida med handhäst. Jag har två hästar som jag tycker oerhört mycket om men jag är rädd...
Svar
16
· Visningar
3 131
Senast: mily
·
Ridning Jag fick tipset i en annan tråd, och eftersom tanken funnits tidigare så slog den rot ordentligt. Jag har två ponnyer, en new forest...
2
Svar
21
· Visningar
3 388
Senast: ptr
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 128
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II