Rida med en sko

Riley

Trådstartare
Är det på nåt sätt skadligt för en häst om den rids (skrittas ca 1 timme) med bara en sko fram? Upptäckte idag att den andra flugit av och jag får inte hit någon hovslagare förrän om tidigast två veckor.

Hästen är för övrigt van vid att gå barfota runtom, så det är inte ev. ömhet jag är orolig för.
 
Sv: Rida med en sko

Just det, hon är oskodd bak också. Hittade några trådar ang. ridning om tre skor satt kvar, men nu gäller det som sagt bara en sko.
 
Sv: Rida med en sko

det är inte bra att rida med en sko även fast det bara är skritt, det blir en väldigt ojämn belastning och kan vara skadligt även om bara för en gång, så jag skulle råda dej att inte göra det, men det är somsagt ditt eget beslut.:idea:
 
Sv: Rida med en sko

Jag hade dragit bort den andra skon också och sen är det bara att köra på!
 
Sv: Rida med en sko

Hästen skulle knappast må dåligt, men jag skulle undvika det... Dels så kan hoven spricka beroende på hovkvalite och dels så ger det en ojämn belastning. Bätte då att dra bort den andra också...
 
Sv: Rida med en sko

Skulle ha ryckt den andra om jag kunde, men jag har ingen aning om hur man gör det tyvärr. Dumt att riskera att göra det hela värre.

Cattizen skrev:
Okej. Problemet är att damen ifråga brukar explodera om hon får stå två dagar, så jag är lite orolig för hur det ska gå med två veckor :crazy:
På vilket sätt skadar det förresten med ojämn belastning? Är inte så hemma på sånt...
 
Sv: Rida med en sko

Violator skrev:
Skulle ha ryckt den andra om jag kunde, men jag har ingen aning om hur man gör det tyvärr. Dumt att riskera att göra det hela värre.


Okej. Problemet är att damen ifråga brukar explodera om hon får stå två dagar, så jag är lite orolig för hur det ska gå med två veckor :crazy:
På vilket sätt skadar det förresten med ojämn belastning? Är inte så hemma på sånt...


Ryggen bla. även för en stund, men be någon hjälpa dej dra andra pjugset också, men var försiktig och inte kör på förhårt med henne om hon inte är van att gå barfota om hon ska göra det i två veckor. . . Lycka till;)
 
Sv: Rida med en sko

Men jag har ingen som kan hjälpa mig :p Skulle vara om man har sån tur att den andra också flyger av sig självt då...
Tack för svaren :)
 
Sv: Rida med en sko

Då kan jag berätta en sak till. Min häst tappade en framsko under en långtur förra sommaren, vilket resulterade i en väl nersliten hov givetvis. Nu ett år senare sliter fortfarande min hovslagare sitt hår över en hov som är flera cm längre än den andra. Bla använder vi sula på en av framhovarna för att inte snebelasta hästen för mycket. Så hade jag varit du hade jag sett till att klä av den andra skon på ett eller annat sätt.
 
Sv: Rida med en sko

Då har din häst antingen väldigt dåliga hovar eller så vet din hovslagare inte hur han ska verka. Ett ÅR senare!?:crazy:
 
Sv: Rida med en sko

Då kan jag berätta en sak till. Min häst tappade en framsko under en långtur förra sommaren, vilket resulterade i en väl nersliten hov givetvis. Nu ett år senare sliter fortfarande min hovslagare sitt hår över en hov som är flera cm längre än den andra. Bla använder vi sula på en av framhovarna för att inte snebelasta hästen för mycket. Så hade jag varit du hade jag sett till att klä av den andra skon på ett eller annat sätt.
Byt till en riktig, utbildad hovslagare ! Det skulle vara kirrat på kanske två skoperioder!
 
Sv: Rida med en sko

Är det på nåt sätt skadligt för en häst om den rids (skrittas ca 1 timme) med bara en sko fram? Upptäckte idag att den andra flugit av och jag får inte hit någon hovslagare förrän om tidigast två veckor.

Hästen är för övrigt van vid att gå barfota runtom, så det är inte ev. ömhet jag är orolig för.

vad e det för hovslagare som inte kommer till sina kunder för en tappsko? :confused:

jag skulle inte rida med en sko på bara på fram särskilt. hur känner du dig med en sko med klack och en utan? lägg till att du har en ryggsäck på ryggen också så får du hästen :(

skämt åsido: en så lång tidsintervall som minst 2 veckor skulle jag ALDRIG riskera att rida en häst med bara en sko på fram. det blir snedbelastat och ansträngt. se till att få av den sista skon också - det är INTE svårt - en vanlig kniptång, knipsa av söm huvudena, och ta sen tag i sömarna underifrån och dra och vips är skon av.

alla borde lära sig att ta av och slå på en sko, för just sådana här tillfällen. det är INTE svårt, en seriös hovslagare lär dig om du frågar!
 
Sv: Rida med en sko

Jag hade inte gjort det.
Du har ingen möjlighet att ta av andra skon också?
Risken finns att hästen belastar fel
 
Sv: Rida med en sko

Det är inte så svårt att få av skon.. man behöver inte bräcka..
ta en tång och böj rätt sömmen, sen drar du ut en söm i taget med tången o vips så r skon lös..
Kan vem som helst göra utan att förstöra hoven på hästen!
 
Sv: Rida med en sko

Hovis är tydligen på semester, så det spelar nog tyvärr ingen roll hur mycket jag tjatar.

Njä, men då får hon hellre stå de där veckorna så kör jag på lite longering innan ridningen istället :D Ingen idé jag försöker rycka av skon själv, skulle jag försöka skulle det med all säkerhet gå åt skogen, bara för att. :smirk:
 

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
457
Senast: Grazing
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 667
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 945
Senast: animalasia
·
Hästvård min häst hade en svullnad som vi upptäckte för ett par veckor sedan och bestämde oss för att kolla upp. Det visade sig vara ett trauma...
Svar
7
· Visningar
885
Senast: NOC14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp