Rida med en hand??

Lancet

Trådstartare
Får man rida på en hand i ponnykür? så som de stora gör, har funderat på det rätt länge.. Har aldrig sätt någon ponnyryttare göra det, tacksam för svar

Sv: Rida med en hand??

Det blir nog en tolkningsfråga...

För det får inte ingå rörelser som har högre svårighetsgrad än vad de obligatoriska har för då blir man utesluten. Och att rida på enhandsfattning borde ju göra att man anser rörelsen "svårare". Och då blir ju frågan om på vilken rörelse man kan lägga på den utan att rörelsen sedan blir att anse som svårare än den svåraste som ingår i programmet.(juristen vaknar:D ) Frågan är ju om ex skritt på enhandsfattning är att anse som svårare än ex sluta i trav... Rent instinktivt skulle jag vilja säga nej men med tanke på att enhandsfattning anv i Grand Prix för att höja svårighetsgraden så tror jag att svaret blir ja... även om det är på svårare rörelser som man lägger till enhandsfattningen.

Hmm... Det säkraste är väl att fråga ngn ansvarig! En uteslutning i onödan är ju inte så kul...

Vet att Ida Jonsson red en ökad trav med enhandsfattning på Rovalds Zurfin Gun när hon hade honom.
Vet dock inte om det är helt tillåtet.

Alla ponnyklasser rids väl på tränsbett, så då är det inte aktuellt med enhandsfattning. Det använder man normalt sett bara på stång.

Hm.. det har jag också funderat över, det tycker man ju att man borde få göra? själv brukar jag träna enkla byten med enhandsfattning för att inte "joxa" med tyglarna, och för att bara använda sätet och skänklarna.

Svea; Varför får man inte rida med enhandsfattning på tränsbett? varför använder man bara normalt det på stång?

Den klassiska tygelfattningen och betslingen för högre dressyrridning samt arbets- och stridsridning är enhandsfattning på stångbett. Det ger en finare hjälpgivning och man får en hand fri. Kolla på cowboys och tjurfäktare eller gamla bilder på riddare, det är en hand och stång som gäller.

Tränsbettet är förberedande för stångbettet. Till skillnad från stångbettet kan man arbeta de olika sidorna av munnen mer individuellt med tränsbettet. Då använder man tvåhandsfattning.

Förr användes kandaret oftast så att man red med bägge stångtyglarna + vänster bridongtygel i vänster hand, och höger bridongtygel i höger hand. Alltså enhandsfattning på stången. Alternativ hade man alla tyglar i vänsterhanden och använde högerhanden som hjälphand om man behövde ta i höger bridongtygel. Det här kan man t ex se på gamla bilder på kavallerister. Kandar med tvåhandsfattning är ett ganska modernt påfund.

Att rida på enhandsfattning på kandar kan man göra när man har utbildat hästen så väl att man kan reglera böjning samt få hästen att söka framåt med hjälp av sits och i viss mån skänkel, när man inte behöver träns/bridong till det längre. Det är det som är svårigheten med enhandsfattning, man måste kunna lite på att den ställer i nacken på vikthjälp och att den alltid går fram till handen.

Jag säger inte att det är fel att rida på enhandsfattning på träns. Det är en utmaning, och en bra kontroll på hur genomarbetad hästen är. Men det är inte tradition att man gör det. Om man får göra det i ponnykür eller inte vet jag inte.

tack för svaret :) jag undrade just eftersom att min ponny går väldigt bra på enhandsfattning när hon är genomjobbad.

har funderat på samma sak och frågat massa. men dom jag känner som rider ponnykur tror man får de. Men inte i skolorna

Som sagt fråga en garanterat vetande

Emilie Brolin red iaf. på enhandsfattning på Brolötens Grafit år 1998 i ett kürprogram på NFB cupen som fanns en gång för länge sedan... (snacka om att komma ihåg onödiga detaljer onödigt länge....:smirk: )

Jag red med enhandsfattning i ökad trav på medellinjen när jag red ponnykür i slutet av 90-talet. Ingen som sade något om det då iaf.

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 095
Senast: cewe
·
Juridik & Ekonomi Hej! Jag ska hyra ut min bostadsrätt i andra hand till en person som bor i samma förening. Eftersom det i ligger i hens intresse och...
Svar
4
· Visningar
447
Kläder & Bli fin Jag tror att mitt hår är naturligt vågigt, för rakt är det inte iallafall. Jag har sett videor på nätet hur folk tar hand om sitt...
Svar
2
· Visningar
319
Senast: tott
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Bra gårds och stallhund

Hästrelaterat

Omröstningar