Rida med dubbla nosgrimmor

manhattan_2006

Trådstartare
Funderar lite hur det kommer sig att man ser det mer och mer alltså att folk rider med två nosgrimmor på sina hästar en engelsk nosgrimma och en remont, det är inget nytt påfund då ryttare har gjort det i flera år men det har blivit allt vanligare, någon här som vet varför? eller rider med det själv? hitta en bild som exempel
http://www.hastmagazinet.com/showPic.aspx?id=1275

Sv: Rida med dubbla nosgrimmor

Det har jag heller aldrig förstått mig på! Har även sett varianten med pullarnosgrimma och remont. :confused:

Det vore intressant att höra en förklaring/tankegång kring detta!

//Alice

Det var nåt nytt för mig, har jag aldrig sett förut.:confused:

Det var inte särskilt snyggt tycker inte jag :crazy

Därimot breda nosgrimmor, utan nosrem, är :love:
Skulle kunna rida med en sådan trots att jag är westernryttare, för att det är så snyggt. :angel:

Det där har jag aldrig sett förut.
Väntar med spänning på svar! :D

Min första undran är: Sitter de nosgrimmorna kopplade till varandra via bettet?
Isåfall, är det för att få en skarpare effekt?

KL

För att dra ihop munnen ännu mer så att hästen inte kan undkomma bettet alls?

Hade varit kul med en närbild på hur de sitter.

Nu spånar jag bara.. men skulle det inte kunna vara så att de har den engelska som en nosgrimma för att stänga munnen och remonten löst för att fixera bettet utan att snörpa åt över näsborrarna?

Hm, har de det för syns skull vet jag inte vad det är för smak de har..

det ser ju inte riktigt klokt ut...

Såg på tävling en som red med gag och hade dubbla nosgrimmor. Kanske häste trivs bra på remont men ryttaren inte villa att gaget skulle åka upp så långt? Ska se om jag kan fixa fram en bild på det..

Blev ingen toppen bild, tog den första :P
http://www.pixbox.se/pic_show_id22511960.html

Senast ändrad av en moderator:

Funktion vet jag inte men fult var det...:grin:

hmm, försöker tänka lite såhär mitt i natten (yes, det ÄR mitt i natten nu:angel:)

spånar lite om att det kan vara nått med att de vill kunna dra ihop munnen på hästen, men vill att bettet ska vara "orört"? Att hade de använt en aacennosgrimma lika hårt så hade det dragit upp bettet i munnen mer? är jag totalt ute och cyklar, vad tror ni? menar att de vill ha båda nosgrimmornas verkan fast separat? dock kan jag isf inte se funktionen att ha remont+pullar ex.

väldigt fult är det dock, väntar med spänning på att svar!

näe, nu måste jag gå och lägga mig, spånar alldeles för mkt nu:angel:

*allmänt kl*

Jag hade det ibland på min förra häst. Hon bet sig fast i betten och flyttade runt det i munnen. Behövde därför snokrem. Men hon andades konstigt när hon hade snokrem och fick därför kombinera eng+remont.

(och ja, hästen är självklart kollad hos vet och tandläkare)

Min kompis red ett tag med dubbla nosgrimmor. Hon gapade för mycket och tillslut gick det varken att bromsa eller svänga. Dom tästade många olika bett osv, och dubbla nosgrimmor funkade bäst. Skitfult, men om det hjälper på ett positivt sätt så är det ju bra iaf. :idea:

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 117
Senast: Reshästen
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 168
Senast: ameo
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 014
Senast: Liran
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 767
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka