Sv: Rida m dåliga knän?
Jag har ridit mycket med mina dåliga knän men tvingades lägga av när det blev så illa att knäna fick blåmärken och inte gick att stödja på efter avslutat pass. Hoppning var inte att tänka på, dressyr med tydliga skänkelhjälper (tänk volter, skänkelvikningar etc. på "tung" unghäst) var inte heller någon hit eftersom jag då knappt kunde sadla av själv. Glad att jag hade ponny så det var nära till marken.
Nu är knäna opererade och jag är rekommenderad att inte rida ordentligt och regelbundet förrän knäna funkar som dom ska vid min egen träning på gym. Har provat lite lätt och vissa hästar funkar nästintill utan problem, andra funkar knappt alls i annat än skritt. Av de hästarna jag ridit (samtliga på bana, lätt dressyr) är det förvånande nog den mest tungridna hästen som fungerade bäst, det var även den enda där jag klarade av galoppen (både sittande och i fältsits). Så jag tror stenhårt på att det är viktigare att hitta en häst vars steg funkar till just mina knän än att byta gren. Man får även tänka på vikten av att ha rätt sadel så man sitter bra naturligt och kan slappna av mer i benen.