Rida m dåliga knän?

finapina

Trådstartare
Ja alltså dåliga ryttarknän;). Jag har fått dålig prognos på mina knän. Kommer ev i framtiden bli tvungen o operera in ngn sorts knäprotes. Är det ngn som vet om man alls kan rida mer sen el är det kört? Barbacka- ritter kanske?

Sv: Rida m dåliga knän?

Jag saknar knäskål på höger ben. Har haft problem med knälederna hela livet i stort sett. Höll länge på med "vanlig" ridning som hoppning, terräng o.s.v. men till slut insåg jag att det inte funkade så jag började med western. Inte så mycket lättridning och fältsits nu då så det funkar utmärkt.:D ...blir 50 år i år och har inga planer på att lägga av med ridningen :p

Min mamma har grav artros på bägge knäna, hon rider två hästar (islandshästar) om dagen. Hon rider inte så mkt lätt med lite grann och det fungerar. Hon har även diskuterat hur det går med ridningen vid ev. knäprotes med läkare och de säger att det inte bör vara ngt problem.

Jag har också dåliga knän och rider islandshäst. Jag blir inte sämre med åren i knäna i alla fall. Lättridningen gjorde att jag fick bättre fotleder men sämre knän så nu sitter jag mest ner även i traven.
Jag sökte en gång i tiden hjälp men fick bara till svar att jag måste stärka musklerna kring knät.

Jag har ridit mycket med mina dåliga knän men tvingades lägga av när det blev så illa att knäna fick blåmärken och inte gick att stödja på efter avslutat pass. Hoppning var inte att tänka på, dressyr med tydliga skänkelhjälper (tänk volter, skänkelvikningar etc. på "tung" unghäst) var inte heller någon hit eftersom jag då knappt kunde sadla av själv. Glad att jag hade ponny så det var nära till marken.
Nu är knäna opererade och jag är rekommenderad att inte rida ordentligt och regelbundet förrän knäna funkar som dom ska vid min egen träning på gym. Har provat lite lätt och vissa hästar funkar nästintill utan problem, andra funkar knappt alls i annat än skritt. Av de hästarna jag ridit (samtliga på bana, lätt dressyr) är det förvånande nog den mest tungridna hästen som fungerade bäst, det var även den enda där jag klarade av galoppen (både sittande och i fältsits). Så jag tror stenhårt på att det är viktigare att hitta en häst vars steg funkar till just mina knän än att byta gren. Man får även tänka på vikten av att ha rätt sadel så man sitter bra naturligt och kan slappna av mer i benen.

Jag har också dåliga knän. Använder pall för att sitta upp och av, rider i westernsadel eller dressyrsadel beroende på hur det känns för dagen och låter helt bli att hoppa. Även lättridning låter jag bli så mycket jag kan. Det funkar bra, de dagar som är riktigt illa låter jag helt enkelt bli att rida.

Beroende på vad man har för grundsits så kan det ju dock finnas lite man behöver ändra på om man får problem som inte funnits tidigare. Då jag haft mina problem sedan barnsben, så har jag alltid varit noga med min sits och mina hjälper. Jag fick Sally Swifts bok Ett med hästen som 12-åring och den har verkligen hjälpt mig mycket, liksom hennes andra bok Centrerad Ridning. Andra boktips är Balans till häst och Spänst och harmoni i ryttarens sits.

Jag rider alltså mycket med små vikthjälper, är noga med andningen, höft/bäcken osv. Själva knäna liksom bara finns där och "hänger med på köpet". Jag använder mina skänklar utifrån en rörelse i höftleden, snarare än att skänkeln utgår från knäleden som är ganska så vanligt... Jaghar dessutom problem med höftlederna och ett snett bäcken, men det funkar bra ändå - jag har inte ont när jag rider. Hoppas du hänger med på hur jag menar :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 386
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 709
Senast: Lhas
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 389
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 736
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve