Rida lätt

Sv: Rida lätt

Freyr skrev:
*knapplån*

Nu handlar ju inte lättridning bara om hur det ser ut utan även lättridningen har en orsak. Dels att göra travarbetet bekvämare för häst och ryttare men även att få igång ryggen på hästen och "provocera" den att ta i mera med det bakben man sitter ned på.

På tävling var det länge en presige-grej att man "inte rider lätt på islandshäst", men det har börjat försvinna lite. Jag anser att man bör rida lätt även på tävling om hästen går bättre då. Man får inte poängavdrag föer att man rider lätt.

Komma: om din häst byter gångart när du rider lätt är den förmodligen rätt känslig i traven och inte helt taktsäker. Kanske det vore nått att öva in att du kan rida lätt och träna på att byta sittben för att få en stadigare trav med mera ryggverksamhet (nu vet jag förstås inte hur hon går idag, men i alla fall).

Jag växlar mellan att rida lätt på de olika sittbenen och sitta ner, vad som passar bäst för tillfället. Min häst vill helst inte att jag sitter ner på höger bakben och försöker slänga över mej till det andra sittbenet, men det betyder ju inte att jag undviker att rida lätt på höger bak - då förstärker jag ju bara hennes ojämnsidighet.

Jag brukar rida lätt på höger sittben ca 100 m, sedan byta till vänster eller sitta ned ca 50-60 m och sedan rida lätt på höger sittben igen en bit för att sedan byta sittben igen eller byta gångart.

/Malin

Nej jag menade inte att lättridning handlar om vad som ser bäst ut, bara påpekade det eftersom någon sa att dem satt ner i traven för att det såg snyggare ut...

och jag skrev *knapplån* för att visa att det inte var ditt inlägg jag svarade på. Det är flera som skrivit att det ser bättre ut att sitta ner.

/Malin

Freyr skrev:
och jag skrev *knapplån* för att visa att det inte var ditt inlägg jag svarade på. Det är flera som skrivit att det ser bättre ut att sitta ner.

/Malin

Oj, ursäkta mej :o Är ny här på buke :P

Jag rider helst lätt i traven eftersom det skulle bara se konstigt ut om jag satt ner, studsar bara upp och ner som en gummiboll.:mad: Undrar vad man kan göra för att kunna sitta mer stilla utan att behöva störa hästen.:confused:

Jag rider nästan alltid lätt på min islandshäst. Hon har ett väldigt stort steg i trav, så det blir lite skumpigt annars. När jag rider andras isisar brukar jag sitta ner, försöker lära mig att göra det på min pålle också...:smirk:
Men jag tycker att det känns som om man blir lite ostadigare (eller hur jag sak uttrycka det?) på handen när man sitter. Fast det kanske bara är jag..?:crazy:
Aja iallafall så ser det oftast snyggare ut på tävlingar när ryttaren sitter ner i traven, så jag vill också kunna göra det i sommar utan att det ser dumt ut hehe:angel:

Dolores_88 skrev:
Men alla hästar på VM har väl mer eller mindre trav som KG, och deras ryttare satt ju ner. Jag tycker att de också kunde ha ridit lätt! Det där studsandet såg helsjukt ut (på video i alla fall).

haha jag kan bara säga attnär jag va på island och red tillsammans med massa islänningar så tittade de så konstigt när jag och min kompis red lätt:devil:.

en gång på hemväg så ökade alla takten vissa drog iväg i pass andra i ökad tölt....vi tog galopp eftersom vi inte tatt en enda galopp under turen...samma sak denna gång alla glodde som om de knappt sett galopp lr nåt...sen hörde min kompis en säja till en annan(på islandska men vi tolkade det såhär typ, "ska svenskorna galoppera" haha okej de använda andra ord förutom svenskorna...de sa de alltid te oss.

men så det är rätt olika hur de gör där jag såg ingen rida lätt på island och då fattar man ju varför de undrar va vi gjorde hm...

man får även högre poäng på tävling om man sitter ner i traven av nån anledning, ja tycker själv att huvudsaken är att det ser harmoniskt ut.

skillnaden mellan ponnyryttares nedsittning i trav och islänningars är definitivt att säger man sitta ner i trav te en islänning så "sätter de sej" alltså förljer knappt med i rörelserna...det har ju vi i sverige lärtoss göra och lixom gunga med...de sitter helt sonika och hoppar upp o ner med mer lr mindre sväv:smirk:

jag har en unghäst som jag rider lätt på självklart...men varierar men med sadel blir det oftast lättridning man skonar ju som sagt ryggen.
barbacka är det nedsittning såklart..
i början var skillnaden mellan tölt och trav själva nedsittningen så då hade han lite svårt för att fatta när jag red barbacka och ville ta trav och jag helt plötsligt började röra mej på ryggen då gick han självmant ner till tölt för att de va bekvämare:love:

men nu har han börjat fatta det där och springer galadeligen runt me matte hoppandes på ryggen:angel:

prydi skrev:
Nej, det gör jag inte. Bara om det är en häst med taktproblem som
behöver hjälp att hitta rätt. När jag var yngre red jag alltid lätt, men
har fått lära mig att man inte gör så på islandshästar normalt.
Tycker själv att det inte är snyggt att rida lätt heller...

Det är ofta svårt i början att vara avslappnad, men det lönar sig, det ser otroligt mycket snyggare ut. (Enligt mig)

nej nej nej myt myt myt....iaf vad jag anser...det är ju så att på islänningar, att när du ska trava länger du i regel tyglarna lättar lite från sadel och driver fram hästen till trav....för att den redan från början ska ta en låg form så den inte kommer på några grisepass lr tölttankar...det ska vara tydliga skillnader mellan gångarterna iaf för dom som har svårt med det.
när hästen går fram börjar du inte genast hoppa upp o ner i lättridning utan står ur sadel några steg för att se om hästen verkligen tar traven när du känner att den är ren börjar du rida lätt....DET är skillnaden.
därför har det nog uppkommit en myt att man inte kan/får rida lätt på islänningar.

Gullan86 skrev:
man får även högre poäng på tävling om man sitter ner i traven av nån anledning, ja tycker själv att huvudsaken är att det ser harmoniskt ut.

Varför skulle man få högre poäng om man satt ner i traven.?? :crazy:
Jag såg faktiskt någon islänning som red lätt i traven på VM.
Men det såg ju inte riktigt ut som när vissa andra rider lätt.. :d

Han kanske red lätt för att hästen har sånt stor sväv, kan tänka mej det iaf!

alltså det var vad en kompis till mig(som tävlar mkt) sa iaf...att man får mer poäng om man sitter ner...hon menade kanse att det oftaste ser mer harmoniskt ut än om man gungar upp och ner.

Jag rider lätt i traven för Kjarkur är ganska obalanserad och om jag inte rider lätt händer det att det blir fyrtaktstrav eller tölt...

knapplån>
Slutade rida lätt när jag började med westernridning en gång i tiden. Var svårt i början eftersom man måste vara känslig och hitta rytmen tillsammans med hästen. Om det är en häst med stötig trav kör jag som Reynir, kalsongen i sadeln men inte rumpan :D
Nästan alla hästar går att sitta i traven eller halvlätt utan att man skumpar.
Rent estetiskt tycker jag det ser snyggare ut med en som kan sitta ner i traven än en som kan rida lätt :cool:
Nu kan jag inte rida lätt längre...tror jag :crazy:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Jag tycker det är lite svårt att "hinna" med att rida lätt, mot för på större hästar.

Jag brukar stå i fältsits, sitta ner eller i sällsynta fall rida lätt.

Men enligt mig så stör man hästen mindre om man skiter i att rida lätt om man typ tappar takten ibland som jag gör.. Bättre då att vara mjuk och följsam och stå eller sitta.

Din kompis har fel. Man får inte poängavdrag av att rida lätt i traven på tävling!
Det är en gammal myt om att man inte rider lätt på islandshäst. Och väldigt länge var det en presige-grej på tävling att sitta ner, emn det börjar försvinna!

/Malin

Ja, jag trodde alltid det också det förut. Men det är ju som du säger "en gammal myt" ;). Maria Berg landslagryttare, red lätt på NM 2004 på Teitur, och det gick ju ganska bra för henne ändå :D

Ja det gör jag ibland! Det beror väl på vad man rider så att säga!..i dressyren sitter jag ner oftast för att kunna jobba bättre med sätet...

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
277
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
332
Senast: Sryoqwe
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben