K
krafla_
Sv: Rida lätt
Nej jag menade inte att lättridning handlar om vad som ser bäst ut, bara påpekade det eftersom någon sa att dem satt ner i traven för att det såg snyggare ut...
Freyr skrev:*knapplån*
Nu handlar ju inte lättridning bara om hur det ser ut utan även lättridningen har en orsak. Dels att göra travarbetet bekvämare för häst och ryttare men även att få igång ryggen på hästen och "provocera" den att ta i mera med det bakben man sitter ned på.
På tävling var det länge en presige-grej att man "inte rider lätt på islandshäst", men det har börjat försvinna lite. Jag anser att man bör rida lätt även på tävling om hästen går bättre då. Man får inte poängavdrag föer att man rider lätt.
Komma: om din häst byter gångart när du rider lätt är den förmodligen rätt känslig i traven och inte helt taktsäker. Kanske det vore nått att öva in att du kan rida lätt och träna på att byta sittben för att få en stadigare trav med mera ryggverksamhet (nu vet jag förstås inte hur hon går idag, men i alla fall).
Jag växlar mellan att rida lätt på de olika sittbenen och sitta ner, vad som passar bäst för tillfället. Min häst vill helst inte att jag sitter ner på höger bakben och försöker slänga över mej till det andra sittbenet, men det betyder ju inte att jag undviker att rida lätt på höger bak - då förstärker jag ju bara hennes ojämnsidighet.
Jag brukar rida lätt på höger sittben ca 100 m, sedan byta till vänster eller sitta ned ca 50-60 m och sedan rida lätt på höger sittben igen en bit för att sedan byta sittben igen eller byta gångart.
/Malin
Nej jag menade inte att lättridning handlar om vad som ser bäst ut, bara påpekade det eftersom någon sa att dem satt ner i traven för att det såg snyggare ut...