T
TonicWater
Sv: Rida lätt
Tack för alla kloka svar
Tack för alla kloka svar
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Eller tredubbla hastigheten kanske.japp1 skrev:Så här kanske?
Ja, har en unghäst och då tycker jag det är bättre att starta med lättridning (eller stå i lätt sits) för att slippa "stöta" henne i ryggen. Nu har jag på senare tid börjat sitta ner oftare. Jag varierar.TonicWater skrev:Rider ni lätt på era islandshästar i traven?
TonicWater skrev:Någon sa till mig att man inte får rida lätt på en islandshäst eftersom det förstörde för någonting.
sjoberga skrev:Det finns en massa konstiga "myter" inom islandshästvärlden som generaliserar hur man ska träna en islänning och att viss träning förstör än det ena än det andra. Det är högst individuellt mellan hästarna hur en optimal gångartsträning ser ut, och var man ska börja och hur man går vidare. Men min uppfattning är att en häst som INTE går att rida lätt på är inte heller färdigutbildad i traven.
Ytterligare en åsikt jag tycker är märklig (som jag hört många gånger) är att om man tränar mycket trav så blir tölten sämre. Min uppfattning är att en häst som tränas väl, går fint i traven får också en mycket bättre tölt! Dvs starka och lättfunna gångarter som ger hästen en allsidig muskling och bärighet gynnar alla gångarterna hos våra islänningar.
De som brukar få problem med gångarterna är de hästar som rids för lite, eller mycket ensidigt.
Men detta är givetvis mina egna åsikter och erfarenheter och inte belagda vetenskapligt.
TonicWater skrev:Rider ni lätt på era islandshästar i traven?