Rida lätt

Sv: Rida lätt

Jag rider oftast lätt på min häst, han har en jättestor trav och sitter jag ner så stör jag honom för mycket i takten. Det blir inte alls rytmiskt. Emellanåt när vi rider i paddocken och farten inte blir så hög, så sitter jag ner. Men jag rider oftast lätt för att underlätta för honom.

/Emma

TonicWater skrev:
Rider ni lätt på era islandshästar i traven?
Ja, har en unghäst och då tycker jag det är bättre att starta med lättridning (eller stå i lätt sits) för att slippa "stöta" henne i ryggen. Nu har jag på senare tid börjat sitta ner oftare. Jag varierar.

Jag rider lätt på min islandshäst och det fungerar alldeles utmärkt!

JA!

förutom vid dressyrträning på volt (då sitter jag ner) och ibland ute i skogen i backar (då står jag upp)

Red alltid lätt på min dressyrponny också, i början av ridpass ocha alltid ute i skogen. Satt bara ner på träning och tävling.

Jag måste erkänna att jag har aldrig förstått varför man ska sitta ner på islandshäst? halvlätt sists är en sak för då stör man inte hästen.
men så som de flesta jag sett sitta ner... det ser bara obekvämt ut för både häst och ryttare och det är INTE snyggt! Studsstudsstudsstuds :p

När man sitter ner på dressyrponnyer/hästar så är det ju annorlunda för att de går långsammare och vilar mer på steget, och går oftast i samlad trav. Även på dem är det ju jobbigt att sitta ner i ökningar!

Plus att... dressyrryttarna sitter ner på ett annat sätt än vad de flesta islandshäst ryttare gör... tycker jag...

Nåja, jag rider lätt iaf... det blir för studsigt annars och hans trav komemr fram bättre vid lättridningen :)

/maria

Ja och nej. Jag rider lätt ibland, sitter ned ibland och står i fältsits ibland. Det beror dels lite på vilken häst man rider och vilken träning man vill ge hästen.

Men visst är de hästar trevligast tränade som man kan göra vilket som och ändå få en perfekt trav när man ber om det!

När man jobbar i ridbana är det dock OFTA en fördel om man kan sitta ned i traven, eftersom man ganska lätt hittar ett bra arbetstempo för hästen samt att man som ryttare får maximal kontakt med hästen.

TonicWater skrev:
Någon sa till mig att man inte får rida lätt på en islandshäst eftersom det förstörde för någonting.

Det finns en massa konstiga "myter" inom islandshästvärlden som generaliserar hur man ska träna en islänning och att viss träning förstör än det ena än det andra. Det är högst individuellt mellan hästarna hur en optimal gångartsträning ser ut, och var man ska börja och hur man går vidare. Men min uppfattning är att en häst som INTE går att rida lätt på är inte heller färdigutbildad i traven.

Ytterligare en åsikt jag tycker är märklig (som jag hört många gånger) är att om man tränar mycket trav så blir tölten sämre. Min uppfattning är att en häst som tränas väl, går fint i traven får också en mycket bättre tölt! Dvs starka och lättfunna gångarter som ger hästen en allsidig muskling och bärighet gynnar alla gångarterna hos våra islänningar.

De som brukar få problem med gångarterna är de hästar som rids för lite, eller mycket ensidigt.

Men detta är givetvis mina egna åsikter och erfarenheter och inte belagda vetenskapligt.

Håller med om att det är svårt att rida lätt på islänning. Kan väl bero på individ och sadel osv också. Men jag rider mest halvlätt/trepunktsits. Rider lätt (försöker) ibland för att känna om han känns olika beroende på vilket ben jag sitter på.

Har han taktproblem i traven?

För de som jag ridit som varit svåra att rida lättpå har varit föratt de haft svag trav och haft lätt för att slå upp i tölt... och då har en bestämd lättridning tillslut hjälpt de hitta rätt istället!

men alla hästar är ju olika, och jag är väldigt mycket för lättridningen personligen :)

Men alla hästar på VM har väl mer eller mindre trav som KG, och deras ryttare satt ju ner. Jag tycker att de också kunde ha ridit lätt! Det där studsandet såg helsjukt ut (på video i alla fall).

De islänningar jag sett på island rider aldrig lätt så det är väl därifrån myten kommer? Att man inte kan rida lätt på våra hästar.

Själv rider jag alltid lätt för det är lättare :) ...för mig. Sitter ner gör jag bara i övningssyfte, för de islänningar jag sett studsar inte alls och det ser rätt ut så jag skulle nog vilja kunna men när jag själv försöker blir det mycket :bump:

sjoberga skrev:
Det finns en massa konstiga "myter" inom islandshästvärlden som generaliserar hur man ska träna en islänning och att viss träning förstör än det ena än det andra. Det är högst individuellt mellan hästarna hur en optimal gångartsträning ser ut, och var man ska börja och hur man går vidare. Men min uppfattning är att en häst som INTE går att rida lätt på är inte heller färdigutbildad i traven.

Ytterligare en åsikt jag tycker är märklig (som jag hört många gånger) är att om man tränar mycket trav så blir tölten sämre. Min uppfattning är att en häst som tränas väl, går fint i traven får också en mycket bättre tölt! Dvs starka och lättfunna gångarter som ger hästen en allsidig muskling och bärighet gynnar alla gångarterna hos våra islänningar.

De som brukar få problem med gångarterna är de hästar som rids för lite, eller mycket ensidigt.

Men detta är givetvis mina egna åsikter och erfarenheter och inte belagda vetenskapligt.

Men jag delar dina åsikter helt!

Nix, han har en bra trav. Däremot så vill jag se om han är någorlunda liksidig i kroppen genom att pröva att belasta ett ben i taget. Sedan har jag dessutom en ny bomfri sadel som jag inte hittat en bra teknik att rida lätt i än, å min bomsadel jag hade innan var helt omöjlig att rida lätt i då den var för en aningens för lång och bakändan studsade på ländmusklerna - eller hur jag ska uttrycka det. Har hela tiden trott att det är jag som rider kass...!! (Trots många år till häst som inte varit islänning) Och eftersom han är unghäst än (5 år) så vill jag störa så lite som möjligt, så min lite dåliga lättridning stör mer än hjälper i detta läget.

Jag förstår vad du menar med att lättridning kan hjälpa till en bra trav. Gjorde så med en travare jag red en gång i tiden, som jag nu i efterhand förstår måste ha småtöltat eller nåt...?! Jösses, om jag vetat bättre!

Nej, det gör jag inte. Bara om det är en häst med taktproblem som
behöver hjälp att hitta rätt. När jag var yngre red jag alltid lätt, men
har fått lära mig att man inte gör så på islandshästar normalt.
Tycker själv att det inte är snyggt att rida lätt heller...

Det är ofta svårt i början att vara avslappnad, men det lönar sig, det ser otroligt mycket snyggare ut. (Enligt mig)

TonicWater skrev:
Rider ni lätt på era islandshästar i traven?

Beror på vilken häst jag rider. Men oftast rider jag lätt. Hästen jag hade på ridlägret, Krafla :love: , behövde jag inte rida lätt på för hon hade jättemjuk trav. Men jag brukar rida lätt oftast när jag rider andra islandshästar. Jag tycker inte alltid det är snyggare att sitta ner i traven. Inte när det ser ut såhär iaf: :bump: :D

*knapplån*

Nu handlar ju inte lättridning bara om hur det ser ut utan även lättridningen har en orsak. Dels att göra travarbetet bekvämare för häst och ryttare men även att få igång ryggen på hästen och "provocera" den att ta i mera med det bakben man sitter ned på.

På tävling var det länge en presige-grej att man "inte rider lätt på islandshäst", men det har börjat försvinna lite. Jag anser att man bör rida lätt även på tävling om hästen går bättre då. Man får inte poängavdrag föer att man rider lätt.

Komma: om din häst byter gångart när du rider lätt är den förmodligen rätt känslig i traven och inte helt taktsäker. Kanske det vore nått att öva in att du kan rida lätt och träna på att byta sittben för att få en stadigare trav med mera ryggverksamhet (nu vet jag förstås inte hur hon går idag, men i alla fall).

Jag växlar mellan att rida lätt på de olika sittbenen och sitta ner, vad som passar bäst för tillfället. Min häst vill helst inte att jag sitter ner på höger bakben och försöker slänga över mej till det andra sittbenet, men det betyder ju inte att jag undviker att rida lätt på höger bak - då förstärker jag ju bara hennes ojämnsidighet.

Jag brukar rida lätt på höger sittben ca 100 m, sedan byta till vänster eller sitta ned ca 50-60 m och sedan rida lätt på höger sittben igen en bit för att sedan byta sittben igen eller byta gångart.

/Malin

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
277
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
332
Senast: Sryoqwe
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben