Rida lätt

Sv: Rida lätt

Nope, de flesta jag ridigt har haft ganska bekväm trav så det är bara att följa med i rytmen :cool:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Någon sa till mig att man inte får rida lätt på en islandshäst eftersom det förstörde för någonting.

Jag växlar. På tävling sitter jag ner för att det ser snyggast ut :o

Jag brukar gilla att sitta ner, varesig det gäller islandshäst eller storhäst. Min gamla sadel bidrog dessutom till nedsittning då det var praktiskt taget omöjligt att rida lätt i den, men i min nya så går det utmärkt! Annars brukar jag ofta stå i lätt sits då jag rider mycket i terräng.

Den enda som red lätt på VM (eller så var det kanske NM, minns inte riktigt, men det var någon större tävling) för ett par år sedan, var Maria Berg. Det tycker jag var lite förvånande, är det bara i Sverige vi rider lätt??

Ja.
Tycker även man ska göra det på tävling om man inte klarar av att sitta ner. Har sett många som sitter och studsar :bump: skulle se mycket snyggare ut om de red lätt !

Självklart! Det är inte konstigare än på en ponny! Men jag rider inte alltid lätt. Jag använder även lätt sits, trepunktssits och att sitta ner. Vid inridning av unga hästar så vill jag märkas så lite som möjligt och hjälpa dem med takten och vilken gångart de skall hålla. Det gäller särskilt 5-gångare, och då använder jag lätt sits eller lättridning.

Rider jag riktigt snabb trav som jag gjorde på min Támyrja, då är det trepunktssits som gäller för att ge en en jämn belastning och störa så lite som möjligt.

TonicWater skrev:
Någon sa till mig att man inte får rida lätt på en islandshäst eftersom det förstörde för någonting.

Fördomar! Däremot skall man vara noga vid lättridning att sitta om och byta ben man sitter ner på. Då känner man också hur liksidig hästen är. Vissa hästar känns helt aviga att sitta ner på "fel" ben och vill placera ryttaren på endast det ena benet. Här är det väldigt nyttigt och viktigt att rida lätt med nedsittning på "fel" ben för att träna upp hästens liksidighet.

Det är alltså precis som på en "vanlig" ponny/häst :idea:

Jag tror att Maria red lätt på kolgrimur på VM 03 för att hon inte hade så mycket val... Hade hon försökt sitta ner i den traven så hade hon nog studsat så mycket så man hade kunnat tro att hon fösökte rida lätt...

Så här kanske? :bump:

TonicWater skrev:
Det är alltså precis som på en "vanlig" ponny/häst :idea:

Ja, om man undantar att en del islänningar, särskilt unghästar, kan blanda gångarter, vilket komplicerar lättridning. Men genom att aktivt rida lätt kan man underlätta för hästen att behålla traven och takten! Omsittningen kan dock resultera i ett gångartsbyte till tölt eller pass på en ung 5-gångare som dessutom inte är liksidigt stark... Men träning ger färdighet!

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
277
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
332
Senast: Sryoqwe
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben