Rida lätt i trav

N

Nate

Hur lär man ut på bästa sätt hur man rider lätt i traven? Har nämligen projekt "lära pojkvän att rida" och lyckas inte riktigt med rida lätt delen.

Har förklarat det där med 1-2-1-2 etc. Har ni nåt bra tips?

Sv: Rida lätt i trav

Känn efter hur man studsar (vilket jag antar att han gör ;) ) och i varje "uppåtstuds" så tryck upp lite till genom att ställa sig i stigbyglarna, alltså res lite mer än man annars hade studsat.

Han är antagligen svag i benmusklerna, så han kan ju behöva stå lite i stigbyglarna i skritt först så han får upp en balans.

"rid lätt i skritt" :p Alltså, sätta sig, resa sig försiktigt tills balansen är hyfsad. Sedan kort, kort trav och så kan du stå bredvid och säga SITT i vartannat steg. Det är bara att kämpa på, jag kommer faktiskt ihåg själv när jag skulle lära mig rida lätt :D :o Det tog ett tag, men när det lossnade så var det en riktig "aha"-känsla.

( ps: hur fasiken övertalade du pojken att hoppa upp på hästen?? Behöver tips ;) )

fast när jag var en liten plutt fick jag lära mig genom att räkna 1-2-3, sitt ner på 1 lyfta rumpan på 2-3., skit samma det blir samma takt iallafall :D

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 413
Senast: Roxy
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 414
Senast: Sesca
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar