rida lätt i galoppen

L

loveooka

ser ofta det på tävlingar, att man rider lätt i galoppen. kan någon som gör det vara go och berätta varför?:confused:

Sv: rida lätt i galoppen

Jag gör det ibland för att reglera tempot i galoppen.
Lite som man kan göra i traven.....vara lite tidig eller lite sen i lättridningen för att öka eller minska tempot.

har oxå sett det men har förstår inte varför direkt.. Har aldrig blivit tillsagd att rida lätt i galoppen under mina tre år på strömsholm för att reglera galoppen.

Jag har inte gjort det särskilt mycket som yngre, men med förra foderhästen gjorde jag det emellanåt. Jag tycker ju ofta att det är mest optimalt att stå i fältsits i galoppen (nu pratar jag hoppning och inte dressyr) för att hästen ska kunna jobba lite friare med ryggen. Samtidigt var det svårt att reglera henne med sitsen utan att faktiskt ha rumpan i sadeln, och då hon var ganska känslig ville jag inte behöva ta henne för mycket i munnen.

Det är hoppryttare som varken kan sitta eller stå i lätt sits och därför ser det ut som om de rider lätt...näää skojja bara, bli inte arga nu. ;)

jag rider alltid lätt i galoppen när jag hoppar , men sitter ner några meter innan hindret , tycker de är lättare då jag driver väldigt med sätet och vill inte göra de inne på bana utan vill hålla lungt tempo, dom flesta hoppryttare har en tendens till att driva på mkt med sätet ,

Det är ju ett mellanting, precis som när man rider lätt i traven. Jag rider lätt när jag vill inverka med sitsen, men ändå ha hästens rygg så fri som möjligt.

Liknande trådar

Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 541
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 760
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 023
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
815
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama