Rida lätt i galopp?

Sv: Rida lätt i galopp?

Jag rider lätt i galoppen på min sköthäst i bland, detta för att ge mig ökad kontroll. Är ett 17s företag att få takt på det hela, dock, så det brukar sluta med en häst totalt utom kontroll, och en helkoncentrerad ryttare: "1, 2, 3... Upp! 1, 2, 3, Ner! 1, 2, *skumpskump* 3, Upp! Nej 17 också! *totalt ur balans* " haha, så det kan se ut!^^

Är det verkligen "lättridning" eller är det bara att han är fjädrande och följsam och lättar av att hästen tar in bakbenen och sen sätter sej när den skjuter fart:confused: Jag tror han använder sin vikt mycket och inte medvetet "rider lät", men vad vet jag, har aldrig ens sett polo live ens:o

jag tycker oxå det mer ser ut som att ryttaren är följsam... ? eller så ser jag dåligt ;) Men så där som han rider rider väl de flesta i galopp om man inte sitter ned helt eller står helt i fältsits?

jag e ponnyryttare men ja började bara rida lätt utan att någon sa de åt mej när det vart för jobbigt att stå i fältsits när jag var liten^^ visste inte att GP ryttare gör det ^^

Det visar vad ts pratade om och som några refererade till som lättridning i galopp.

Jag skrev bara vad JAG ser.

*kl*

Fast jag tycker inte att han sitter ner i sadeln ordentligt någon gång och arbetar hästen. Det ser mer ut som om han har mer eller mindre kontakt mellan sadel och rumpa?

*kl*
Jag rider lätt i galopp ibland och då sitter jag ner o driver med sätet i den fasen när bakbenen rör sig framåt och står upp när frambenen gör sina språng, eller hur det heter.

Precis som flash mfl skriver så riderh an inte lätt i filmen. Han sjunker bara ned såpass djup i sin 2-punktsits att han precis får kontakt med sadeln under en viss del i VARJE galoppsprång. Rider man lätt i galopp står man upp ett galoppsprång i 2-punktsits och sitter ned ett galoppsprång i 3-punktsits.

Jag rider inte lätt i galopp, jag håller balansen bättre i 2-punktsits (lätt sits) :o Behöver jag säte så sjunker jag mjukt ned i 3 - punktsits (man har lätt kontakt med sadeln men sitter inte i lodrät sits om ngn inte vet vad det innebär) några språng på raken och sedan ställer jag mig upp igen. Men oftast rider jag bättre i 2 -punktsits, tycker det är svårt att inte störa när hästen galopperar så kraftfullt framåt och lämnar hellre ryggen fri.

Vikt och sits kan man rida utan att ha kontakt med sadeln, oftast ger det mer effekt "där uppe" eftersom man lättare påverkar tyngspunkten tycker jag.

Lättridning i galoppen finns det många som gör, mest lite äldre ponnyryttare vad jag sätt då. Själv händer det att jag rider lätt i galoppen, oftast då i hoppningen. Vissa hästar går superbra, andra mindre bra; så som det är med allt. Alla är olika, och tycker olika. :laugh: Men själv tycker jag det är ganska vanligt nu för tiden, och det är en jättebra balansträning också! :idea:

Håller helt med om att det egentligen är en tvåpunktsits, men eftersom ingen nämnt det tidigare vill jag lägga en kommentar:
Håll en linjal över huvudet på ryttaren i det slo-mo-klippet, och ni kommer se att han håller sig på i princip exakt samma avstånd från marken hela tiden. Mycket skickligt! Antar att det också är ganska nödvändigt i en sport som polo för att kunna sikta rätt med klubban.

kl

Hade ute en yngre tjej som ville provrida min connemara och hon såg ut ungefär såhär :eek: när jag galopperade.
Hon undrade om jag aldrig red lätt i galoppen, på hennes privatlektioner (alltid hoppning) fick hon lära sig detta på sin ponny. I detta fallet tror jag det handlar om hennes dåliga balans i kombination med hoppläder :p

*kl*

Fick aldrig lära mig att rida lätt i galopp när jag red ponny, men däremot när jag gick över till häst (detta på ridskolan).
Har (hittills) inte ridit lätt i galopp på Honey, tycker att jag inverkar och sitter bättre i trepunktsits om det är så att jag vill speeda på lite..

Liknande trådar

Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 351
Senast: shia
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 893
Senast: jemeni
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 970
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 023
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix