Rida långt på asfalt!

E

emiraty

har nån dag nästa vecka planerat att skritta en lång tur.
minst 2-3 mil, men i princip hela vägen är det asfalt.
det är ju inga större problem då hästen är van vid att gå på asfalt.

men Hur ska jag göra med broddarna? :eek:
de behövs ju på småvägarna där det inte kör så mycket bilar men på de större vägarna är det ju ingen snö, borde inte broddarna hindra hoven från att glida normalt då?
farligt? sliter på lederna?
ska jag ta bort broddarna så han halkar där det är snö istället?

hjälp. :(
:confused::confused::confused:

Sv: Rida långt på asfalt!

Broddarna kvar, tycker jag.
Inser du för övrigt hur lång tid det tar att skritta 3 mil?

ja, det är det som är meningen. att det ska vara långt så att det ger något.

dessutom skrittar min ponny lika "fort" som en "normal" häst i samma storlek travar.
han tar gigantiska kliv.

i england så skrittar man ofta fälttävlandshästar på asfalt för att stärka senor m.m och dom har broddar på för att dom inte ska halka. Så det är nog ingen fara :)

ja, men problemet är att han bara har i trakterna. :(
det är ett problem va?

Utan att vara proffs på området, håller jag med om att det är ett problem. Ev snedbelastning (?)

Jag gillar inte broddar på längre sträckor just för att det blir onaturlig vinkel, men behövs det så behövs det ju...
Men frågan är om du verkligen behöver ha de i? Om du ändå bara ska skritta menar jag. Fast du kanske hade tänkt att ha lite högre tempo på det mjukare underlaget?
Om hästen inte är superhalkig av sig borde det ju gå bra tycker jag.. :)

rundan i fråga går enbart på asfalt.
och broddar är ett måste för de mindre vägarna är snötäckta.

flyttade till ett nytt stall, inte alls så långt ifrån civilisationen längre så även småvägarna är asfalterade till tusen här :devil: :cry:

får fixa 4 broddhål nästa skoning, om typ 8veckor. :cool:

men det är inga problem att rida med fyra broddar på asfalt?
nån jag känner pratade om att det kunde vara skadligt för att nedslaget blir för fast för hoven har i själva verket ett glidmoment i nedslaget?

fast iofs. känner jag en EM kusk (maraton) som kör/rider sina körponnyer året runt med fyra brodd i varje fot..
och hennes ponnyer går asbra. jämt :D

Varför inte sko med guldskor m sex fasta brodd? De broddarna är lite lägre och belastnngen blir mao inte sned. Och visst, man hindra glidmomentet med brodd, men det gäller ju oavsett.

jag bor inte i norrland så det är inte nödvändigt. :cool: :p
dessutom får våra hästar inte ha bakbroddar i hagen, dvs. då kan man inte ha sex fasta broddar.
och lite jobbigt att skruva i 12 broddar varje gång man ska rida ;)

nej vanliga skor och fyra broddhål får det nog bli nästa gång.
vi ska ju inte överdriva :devil:
och vinklarna blir ju "normala" med "bara" fyra brodd också..

Jag skulle aldrig våga ha min häst i ett stall där man inte fick ha brodd :crazy:
Tänk när våren kommer och med all denna snö, det kommer smälta och frysa igen! Det kommer vara snorhalt!

Vad fläkningsskador det kommer vara på sånna ställen i vår!

jag har aldrig stått i ett stall där det är tillåtet med broddar bak i hagen.
det har aldrig varit aktuellt heller eftersom den knappt har varit nån snö.
när det börjar töa får man väl "glömma" ta bort dem :devil:
nej, men jag är väl medveten om att det kommer bli halt när det töar.
det slagsmålet med alla bittra kärringar i stallet som alltid ska ha rätt, får man ta då. :crazy:
tyvärr..

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 253
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 710
Senast: Imna
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 681
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Jag har ett "litet" problem. Eller kanske snarare, Herr Häst har ett "litet" problem. Han är livrädd för vildsvin, och allt som har med...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 533
Senast: Ginne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar