Rida/köra längst med 70-väg

Sv: Rida/köra längst med 70-väg

Jag är inte den som försöker undvika trafik helt, eftersom jag tycker det är bra att utsätta hästarna för det regelbundet i lagom doser. Men trots att jag har helt trafiksäkra hästar hade jag inte velat bo så att jag var tvungen att rida eller köra så långt på vägen. Dels känns det som en onödigt stor risk med tanke på hur många kör och dels skulle jag tycka att det var otroligt tråkigt i längden.
 
Sv: Rida/köra längst med 70-väg

Jag bor 10m från en 70väg, visserligen en mkt lite trafikerad sådan. Här kör mest bilar vid "till o från jobbet" på dagtid är det inte mycket. Men här kommer timmerbilar, traktorer och framförallt motorcyklar. Vår väg är med på en karta över fina MC-vägar så en vanlig lördag/söndag kan här säkert blåsa förbi 50hojar om dagen, ibland alla 50 på en gång :D
Tyvärr bor vi mitt på en inbjudande raksträcka, så vissa rötägg håller ju närmare motorvägshastighet än 70...

Mina hästar är fullt trafiksäkra, de som inte var det har blivit det. 90% av alla motorfordon respekterar oss och jag är mycket noga med att hälsa glatt på alla utom galningarna. Kommer det en stadsbo med noll koll rider jag gärna ut lite i vägen o låtsas att hästen krånglar... :devil:

Åk ut till din väg o spendera lite tid där. Promenera längs den o se, hur är bilisterna? Vi visste sedan innan att vår väg nästan bara trafikerades av boende i byn, vilka ju självklart är så nyfikna att de inte kan låta bli att sakta ner...

De som inte saktar ner(läs kör i 90-100km/h) har vi tagit i örat, helt sonika stoppat dom o frågat om dom har så bråttom att de inte kan respektera sina medmänniskor. Det har funkat bra. Likaså finns här två-tre riktiga MC-dårar som grannarna har huttat näven åt o pekat finger. De körde ju bara fortare då för att djävlas. Då började jag vinka/heja glatt på dom istället. Nu saktar dom ner varje gång! Så ömsesidig respekt är oxå viktig när man bor längs vägen.

Lycka till med gårdsköp.
 
Sv: Rida/köra längst med 70-väg

Det är väl bara i "tätbebyggt område" dvs samhällen, städer och enstaka byar, som hastighetsbegränsningen är lägre än 70?
 
Sv: Rida/köra längst med 70-väg

Jag skulle aldrig orka med att gå så lång med en häst för att rida i bra terräng.
 
Sv: Rida/köra längst med 70-väg

Låter nästan som det är min gård du ska titta på :D

Vi bor vid vägen men det är 50 utanför oss och några km åt ena hållet, 70 åt andra hållet. Det är dock bara några hundra meter ( på 50 sidan) till man viker in på rid/ kör vägar. Hursomhelst, jag rider milavis på 70väg och det är inga problem alls. Kommer det lastbilar eller traktorer föredrar jag att kliva av vägen men min häst bryr sig noll och ingenting vilket fordon som än kommer de må vara skördetröskor, brandbil under utryckning, motorcyklar.. och det är en "hispig" arab. (hon är inte ett dugg hispig men folk vill ju gärna tycka att araber ska vara det)

Samma sak när jag kör min shettis, men då har man fördelen att bilisterna går ut längre från hästen när de kör om än vad de gör när man rider.

Mina hästar går också i hagen längs med vägen och det finns inget bättre för att trafikvänja dem. Jag har haft föl och unghästar här som varit helt orädda för trafik efter en vecka. Och vår väg är inte hårt trafikerad, men eftersom det är på "bonnalandet" så kör det i perioder en del tung trafik som traktorer och jordbruksfordon.
 
Sv: Rida/köra längst med 70-väg

Det är en mindre bra idé om man inte har en riktigt trafiksäker häst.

Och för min egen del hade jag velat ha så att man kan kliva av vägen om det kommer puckon till bilförare (vilket är vanligt)..

Min häst har jag inga problem med att rida på 70-väg, brevid E4:a eller vad som..han bryr sig inte, men jag avstår helst ändå för att jag inte känner att jag kan lita på mina medtrafikanter tyvärr och att sitta till häst på vägar är ganska riskfyllt av den anledningen..Även den trafiksäkraste häst skulle kunna bli riktigt rädd om det vill sig illa tror jag.

Sjukt egentligen, för alla bilar skulle typ nita ifall en älg stod i vägkanten, men kommer en häst har man inga problem att gasa på eller ligga nära för att jävlas trots att hästen kan väga betydligt mer och vara större? En älg vill man inte ha i framrutan, men en häst + människa går bra :grin:
 
Senast ändrad:
Sv: Rida/köra längst med 70-väg

Vi har 80 väg (tidigare 90 väg så det är det som hålls) utanför gården. Jag har en helt trafiksäker häst så trafiken är inget problem. Men vi har ca 1 km till avtagsvägen och bara det känns långt. Så jag hade inte velat ha längre i alla fall.
 
Sv: Rida/köra längst med 70-väg

Jag hade inte alls känt mig bekväm med det, även om man har en häst som är relativt trafiksäker finns det mycket som kan hända under en så lång sträcka och saker kan dyka upp vid vägkanten som skrämmer hästen ut i vägen. Själv står jag i samma stall som Lavinia och känner också att det är fullt tillräckligt med 1,5 km till skogen, speciellt då en del av sträckan består av en bro med låga räcken över motorvägen där man ofta blir passerad av stora tunga lastbilar/långtradare. Jag brukar hoppa av den sträckan och leda trots att min häst inte brukar reagera nämnvärt på lastbilarna men skulle han börja krångla är olyckan inte långt bort då man inte kommer undan någonstans.
 
Sv: Rida/köra längst med 70-väg

Ska titta på gård idag men blir lite fundersam. För att komma till bra körvägar skulle jag behöva köra mina ponnys längst med en 70-väg som är relativt trafikerad, och detta i 2,5 km. Det är ingen stor 70-väg, men ganska trafikerad då den leder till närmsta by. Vad tror ni, är det dödsdömt? Hade ni kunnat tänka er att rida/köra så? Behöver lite åsikter, erfarenheter och tips :)

Till att börja med så kolla om du överhuvudtaget får köra på de grusvägar du tänkt dig. för det ingår inte i allemansrätten.

Det kan ju exempelvis resultera i att markägaren helt sonika sätter upp bommar eller en färist...
 
Senast ändrad:
Sv: Rida/köra längst med 70-väg

Jag stallade upp min häst i ett stall där jag hade 1 km till ridhus och 1,5 km till bra ridvägar. Då var jag tvungen att rida längst 70 väg. Trodde inte det skulle vara något problem för mitt 16 åriga lugna trygga halvblod. Och det hade det säkert inte varit heller om folk visat minsta lilla respekt. 70 väg verkade betyda 100 väg för de flesta, hade man tur så saktade de väl ner till runt 80 då de susade förbi (ofta onödigt nära).
Självklart gjorde inte alla så, men tillräckligt många för att skrämma slag på min lugna trygga häst. Han började resa sig och slänga sig ut i vägen då vi fick möte av en "snabb" bil. Så jag fick ALLTID leda honom istället för att komma till rh eller ridvägar.
Jag har inget emot att ibland följa större vägar, men jag vill inte vara låst så att jag alltid måste göra det för att komma dit jag vill.
 
Sv: Rida/köra längst med 70-väg

Nix. Du får inte köra på skogsvägar om det inte är öppet även för bilar, d v s allmän väg. Så det ska inte mycket till alls, det är snarare regel än undantag att du inte får köra häst där.
 
Sv: Rida/köra längst med 70-väg

Ok... här i krokarna är det inte många vägar som är avstängda på det viset.
 
Sv: Rida/köra längst med 70-väg

Nix. Du får inte köra på skogsvägar om det inte är öppet även för bilar, d v s allmän väg. Så det ska inte mycket till alls, det är snarare regel än undantag att du inte får köra häst där.

Det var väl i skåne som en antal hästägare drev ett mål mot en markägare som lagt ut föristar på sin väg. De förlorade, dvs markägaren fick rätt eftersom han inte blockerat vägen för fotgängare.

Så storebror tycks innerst inne inse att ridning inte ska ingå i allemansrätten...
 
Sv: Rida/köra längst med 70-väg

Nja, ridning är ju friare än körning, i alla fall här (ja, jag bor i Skåne). Här i södra delarna har nästan alla skogsvägar vägbom, vilket inte spärrar för cyklister, fotgängare och ridande men definitivt för bilar, fyrhjulingar och körekipage.
 
Sv: Rida/köra längst med 70-väg

Nja, ridning är ju friare än körning, i alla fall här (ja, jag bor i Skåne). Här i södra delarna har nästan alla skogsvägar vägbom, vilket inte spärrar för cyklister, fotgängare och ridande men definitivt för bilar, fyrhjulingar och körekipage.

Jo det stämmer nog, men jag glömde att säga att om man vill lägga di en färist ska den var i fördriktningen, och smal, då slår den 2 flugor i ensmäll. dels stoppar den kreaturen + cyklisterna.

Sedan kan maj ju, när man grusar upp vägen välja grov sprängsten5 - 10 cm.

Vassa kanter men timmerbilarna maler ner det hela på en säsong.

Men det är stört omöjligt att cykla där .
 
Sv: Rida/köra längst med 70-väg

Jag rider och kör mina hästar längs slingriga, smala, högt och tungt trafikerade 70 vägar och det är inga som helst problem. Mina hästar är trafiksäkra och jag använder reflexer, inte på sommaren dock .. ser man inte en stor häst som går längs vägen ska man fan inte köra bil :p

Skrittar på långa tyglar och det brassar förbi bussar, lastbilar, motorcyklar och hästen viker inte ett öra :)
 
Sv: Rida/köra längst med 70-väg

Nja, ridning är ju friare än körning, i alla fall här (ja, jag bor i Skåne). Här i södra delarna har nästan alla skogsvägar vägbom, vilket inte spärrar för cyklister, fotgängare och ridande men definitivt för bilar, fyrhjulingar och körekipage.

Du har naturligtvis rätt att rida enligt allemansrätten. Men vägägaren har samma rätt att förhindra att hästar o cyklar tar sig fram, så länge han ser till att fotgängare har övergångar. Vinkelöppningar i staket, färistar som fotgängare obehindrat kan knalla över eller stegar så att man kan ta sig över.Men det står ingenstans att markägaren är skyldig att hålla väg åt hästar eller cyklar.

Det enda kravet är som sagt att fotgängare kan ta sig förbi hindren.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 469
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 919
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 255
Senast: Trassel12
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 398
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp