Rida/köra längst med 70-väg

Sv: Rida/köra längst med 70-väg

Kl

Jag hade ridit/kört där med min häst, men han är 100 % trafiksäker:) hade nog också undvikit att rida där när det är mörkt även om jag hade haft mycket reflexer.
 
Sv: Rida/köra längst med 70-väg

Vad snackar du om? Det är ingen oskyltad väg. Vad har det med shetlandskusk fråga att göra?
 
Sv: Rida/köra längst med 70-väg

Vad snackar du om? Det är ingen oskyltad väg. Vad har det med shetlandskusk fråga att göra?

Svar på följande påstående:
"Jag tänkte precis det. Till och med vår lilla grusväg (3,5 m bred och slingrig) är 70-väg."

Utom tättbebyggt område är högsta tillåtna hastigheten 70 km/tim, bashastighet.
Från den 15 september 2008 betyder vägmärket "utanför tättbebyggt område" inte längre automatiskt 70 km/h. Observera att både lägre och högre hastighet kan visas på vägmärke. Källa vägverket.

Bashastighet innebär att det är den hastighet man kan utgå ifrån om inga skyltar finns.

Att det ska vara sååå svårt att förstå!:rofl:
 
Sv: Rida/köra längst med 70-väg

Det beror ju mycket på hur sinnelaget är på de trafikanter som kör på vägen. Och hur bra sikt det är, vad som finns runtikring. Jag har ridit och kört på 70-väg med åkrar och hus och hästgårdar runtikring, och där upplever jag att bilisterna är vana vid hästar, hundägare och cyklister så de saktar ofta ner ordentligt om de bara hinner se en i tid. Medan man på andra vägar, som mest är färdsträckor mellan tomma landskap är sämre respekt - även om bilisterna hinner se en i tid. De blir ju också lättare fartblinda i ett landskap som bjuder på mindre överaskningar och sitter man och kör i 90km/h på en 70-väg så saknar man ju sällan av till 50 bara för att det kommer en häst. Man upplever inte att hastigheten är så hög då. Medan man härute där jag bor saktar ner till MINST 50 när man ser en häst på vägen. Och man vet också att hålla utkik efter ekipage när man kör. För de duker upp lite nu och då. Både ridande och körande.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 471
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 919
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 255
Senast: Trassel12
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 398
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp