Rida/köra längst med 70-väg

kolblakkur

Trådstartare
Ska titta på gård idag men blir lite fundersam. För att komma till bra körvägar skulle jag behöva köra mina ponnys längst med en 70-väg som är relativt trafikerad, och detta i 2,5 km. Det är ingen stor 70-väg, men ganska trafikerad då den leder till närmsta by. Vad tror ni, är det dödsdömt? Hade ni kunnat tänka er att rida/köra så? Behöver lite åsikter, erfarenheter och tips :)
 
Sv: Rida/köra längst med 70-väg

Personligen hade jag sett det som bra träning. Sålänge hästen är stabil och trafiksäker är det bara bra att utstätta den för sånna saker.

Jag hade sett till att träna på lite mindre vägar först, vara VÄL synlig med reflexer (röda bak) och sedan provat mig fram. Många tar hänsyn till hästar men de finns också de som bara gassar på, vilket man tyvärr får räkna med.

Jag hade inte sett det som ett problem direkt (även om det kanske inte är roligaste stället att köra på) sålänge min häst/ponny är stabil :)
 
Sv: Rida/köra längst med 70-väg

Det beror på hur mycket "tung" trafik som går där, hur trafiksäkra dina ponnysar är och om du kommer köra mycket i mörker...

För min del hade det gått bort, då min storhäst absolut inte klarar lastbilar som kommer i 70 knyck... 2,5 km är då en lång väg...

Sen beror det på hur bred vägen är och hur kanterna ser ut, djupa diken på bägge sidor så går den ännu mer bort. Plana fält som man faktiskt kan ta tillflykt till om det skulle behövas, ja då blir det ju lättare.

Mvh Domino_s
 
Sv: Rida/köra längst med 70-väg

Kommer inte köra i mörker. Hur tung trafik där går vet jag inte, ska verkligen undersöka det dock. Hästarna kommer isåfall ha hagen precis vid samma väg, så förhoppningsvis kan de vänja sig lite. Bilar som tutar osv är inga problem, men de har varken mött MC eller lastbil tidigare.
 
Sv: Rida/köra längst med 70-väg

Kommer inte köra i mörker. Hur tung trafik där går vet jag inte, ska verkligen undersöka det dock. Hästarna kommer isåfall ha hagen precis vid samma väg, så förhoppningsvis kan de vänja sig lite. Bilar som tutar osv är inga problem, men de har varken mött MC eller lastbil tidigare.

Låter som en bra ide att kolla upp det, min häst är helt trygg med bilar, även i hög hastighet... Men kommer det en lastbil blir det pannkaka av alltihop. Hon har tyvärr den lilla egenheten att hon hoppar ut framför fordonet istället för åt sidan... Ganska otäckt när man möter en lastbil på ett par ton...:crazy:
Tänk på att många hästar inte berörs av just det stora fordonet, men kan få full panik när de hör pysljudet som kommer från dessa (bromsarna?)...

Men är dina ponnyer trygga och det inte kommer en massa tung trafik och du känner dej säker så... varför inte...:laugh:

Mvh Domino_s
 
Sv: Rida/köra längst med 70-väg

Jag skulle varit tveksam. Även om hästarna vore aldrig så trafikvana så går det inte att komma ifrån att köra eller rida den sträckan i vägkanten på en normaltrafikerad 70-väg innebär en påtaglig risk för olyckor och tillbud. Det är tillräckligt farligt att bara cykla längs många 70-vägar. Hur just den specifika vägen och omgivningen ser ut spelar förstås roll i resonemanget men jag hade förmodligen, tvärt emot Pallen, bedömt risken som oacceptabelt stor.
 
Sv: Rida/köra längst med 70-väg

Kan bara se på vår väg utanför huset. Jag hade aldrig i hela mitt liv gett mig ut att ens cykla på den. Än mindre med levande djur. En liten, liten bit går jag med hunden för att komma vidare till lugnare väg - that's it. Det är en mindre 70-väg, men med bra med trafik eftersom den förbinder byarna.

Tung trafik, mycket tung trafik, folk som kör som vettvillingar, omkörningar så man blir helt mörkrädd - ja, listen kan göras lång. Jag hade inte vågat sätta mig så jag var beroende av att varken gå, cykla, promenera eller vara ut med häst på den vägen. Handlar inte om hästarna trafikvana utan om bilisternas ovarsamhet.
 
Sv: Rida/köra längst med 70-väg

Ja, jag har jättesvårt att lita på bilförare så jag förstår hur du resonerar :(
 
Sv: Rida/köra längst med 70-väg

kl

Om man har fri sikt på vägen och hur det ser ut på sidorna är sånt jag skulle kolla, om jag vore du. Det känns väldigt svårt för oss att bedöma då man inte vet vad det är för väg. De flesta skogsvägar har ju också en maxhastighet på 70 km/h...

Jag vet en väg i närheten av mina föräldrar som går in till Örebro, det är 70 på stor del av vägen. Den är slingrig och har skog omkring sig = dålig sikt. Människor kör sällan mindre än 70... På morgon och em är den vältrafikerad och då skulle jag absolut inte ge mig ut på hästrygg (och en häst utan vagn tar ändå mindre plats än en med vagn). Tveksamt om jag ens skulle ge mig ut där dagtid när det inte alls är mycket bilar (man kan köra hela sträckan på kanske en halv mil utan att möta någon då). Just för att folk kör som galningar.
 
Sv: Rida/köra längst med 70-väg

Finns det dessutom ingen möjlighet att gå av vägen (här finns inte det p g a diken och närliggande hus) hade jag inte vågat ge mig ut där. Vet en ryttare som fick ordentliga problem här för något år sedan. Hästen började konstra och det blev totalstopp i trafiken varpå alla börjar tuta och gasa. Slutade (självklart) med att hon åkte av rejält i asfalten, hästen skenade hem (på asfalten) och blev rätt halt efter att ha slirat omkull i en sväng (på asfalten).

Folk på väg hem från jobbet, eller försenade till jobbet/mötet/affären/kompisen är vansinniga bakom ratten. 30 sekunders försening p g a hastighetsminskning för övriga trafikanter - inte en chans i världen.
 
Sv: Rida/köra längst med 70-väg

Hej!

Jag har 1.5 km asfalt till skogen och ridvägar.. Jag har stått så i 4 månader och har redan tröttnat på "resan". Min ska helst inte gå på hårt underlag och är under igångsättning, det tar ca 10-15 min att ta sig över all asfalt och då är det dags att vända igen. Det blir alltså 20-30 min på asfalt varje gång vi ska ut.

Med tanke på hur folk kör häromkring hade jag inte velat ha 2.5 km till rid/körvägar och min pålla är ändå extremt trafiksäker (gocarts är det enda hon reagerat på hittills).

Så jag säger nej, värdet av "träningen" ser jag inte riktigt heller, visst blir hästen trafiksäker, men hur skoj är det i längden??

Plus att jag aldrig lyckas slappna av helt och fullt när jag vet att pållan, om jag åker av och hon springer hem, måste ta sig över en bro och sen längst en trafikerad väg.. Nej tack till den osäkerheten!

/Lavinia
 
Sv: Rida/köra längst med 70-väg

*KL*
Jag har en asfalterad 70-väg rakt genom gården. Rätt mycket trafik, har inte direkt räknat, men man ser en bil hela tiden. Jag måste rida på den vägen en knapp km tills jag kommer av till en grusväg.
Eftersom hästarna har hagar bredvid vägen är trafiken inget problem. Jag är mer rädd att de ska skygga för nåt i diken och hoppa ut framför en bil.

Sen har jag lite "statistik" på hur folk kör.
Unga grabbar: De är bäst, vet hur bred bil de har, så de håller åt sig ordentligt. Sen söker de ögonkontakt, och reagerar blixtsnabbt om man ger tecken till att de ska sakta ner.
Unga tjejer: Jag tror inte ens de ser att det är häst på vägen?
Äldre män: Verkar ha attityden "vad fan gör du på Bilarnas Väg", saktar aldrig ner, men håller åt sig.
Äldre damer: De har ingen koll på hur bred bil dom har, utan snuddar förbi. Blir jag omkörd av bil, så är det i de flesta fall just den här gruppen folk som har bilens högersida 2 dm från min vänstra stigbygel.

och så har vi gruppen småbarnsföräldrar, som kör så sakta de kan förbi mig. Inte med hänsyn till hästen, utan för att barnet ska få se en häst...

Kommer det lastbil eller buss brukar jag hoppa av, och då saktar så gott som alltid chafförerna ner lagom mycket. :)
 
Sv: Rida/köra längst med 70-väg

Jag tänker på hur vägrenen ser ut, hur lätt det är att ta sig av vägen och om vägen är rak eller kurvig. Spontant tycker jag det känns okej att rida om man har en häst som klarar trafiken (vilket jag har) men inte köra. Dels för att det är svårare att köra åt sidan vid t ex dike än vad det är att rida åt sidan, och dels för att om vägen är krokig så skulle jag vara livrädd för att bli påkörd bakifrån efter en kurva av en bilist som inte ser en i tid.
 
Sv: Rida/köra längst med 70-väg

Jag har bott så i 2 år. Räkna med att om det är en 70-väg så håller de flesta 90. Jag vill absolut INTE ha det så igen. Min räddning var cykelbanan men där får man ju egentligen inte köra/rida.
 
Sv: Rida/köra längst med 70-väg

Jag har kört och ridit längs landsväg/70 väg i snart 10 år. Det även för mig ett måste för att kunna köra och rida när det inte finns stubbåker. Måste man så funkar det ju absolut, men det är begränsande. Om/när jag skall flytta mina hästar kommer krav nummer ett att vara någon form av rid/körvägar som är helt trafikfria, men det är svårt att hitta i södra skåne.

Att ge sig ut på vägen i mörker, dimma, vid halt väglag eller när det blåser så pass hårt att jag inte hör övrig trafik är absolut inte att tänka på. Undviker också att ge mig ut under "rusningstid" när folk skall till och hem från jobbet och när det är tröske, vårsådd mm. då vägen fylls av stressade bönder med stora maskiner. Kör/rider man på helgmornar eller sena kvällar kan man å andra sidan vara ute längs vägarna i en timme utan att möta en enda bil.

En enda gång har det gått åt skogen, och det var när vi mötte ett 10-tal cykla-fort-cyklister som verkade tro att dom var på nån sorts cykeltävling och fick för sig att möta mig och ponnyn tre i bredd, i full fart skrikandes -se upp för hästen för fan. Ponnyn blev i princip träng av vägen, så klart var det dike längs just den biten och jag, ponny och vagn landade i diket. Den enda som fick men av det hela var jag som fick hjärnskakning och whiplash :(
 
Sv: Rida/köra längst med 70-väg

Dessa förb*skade "tävlingscyklister" har vi gott om i Sörmland, i alla fall där vi bor. De tror att de har förtursrätt på vägarna och bryr sej inte om andra trafikanter, varken i bil, på vanlig cykel, moped, till häst mm mm mm. De bara brer ut sej över vägarna.

Är mycket trött på dem!

Angående Ts fråga, så har jag inget bra svar på den. Men tror inte att jag skulle vilja ha det så, även om min kuse inte bryr sej om nånting i fordonsväg. Som någon nämnde, det kan finnas nåt i diket som den kan konstra för.
 
Sv: Rida/köra längst med 70-väg

alltså att varje dag behöva ge sig ut i trafiken i över 2 km dit och sen hem....nääee, jag hade inte orkat det i längden
 
Sv: Rida/köra längst med 70-väg

Jag korsar alltid en 70-väg och rider emellanåt en bit längs den. Men 2,5 km? Jag är rädd att nån idiot ska komma bara jag rider ett par hundra meter längs vägen... :p För idioter finns det gott om! Hästen är trafiksäker och är inte en sån som plötsligt hoppar åt sidan om han ser nåt läskigt i diket, men jag är ändå spänd varje gång det kommer en bil, OM något skulle hända!
Men som sagt, 2,5 km tar rätt lång tid att ta sig med häst i skritt och trav. På den tiden lär det hinna passera rätt många bilar/lastbilar/motorcyklar/"tävlingscyklister"...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 469
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 919
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 255
Senast: Trassel12
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 398
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp