Rida "insekts-tokig" häst?

Sv: Rida "insekts-tokig" häst?

bara-undrar skrev:
bara-undrar om inte en mer naturlig hästhållning skulle kunna vara ett alternativ värt att prova.Har man dom desutom vildhästverkade så brukar dom inte under denna årstid vara så där jättebenägna av att kasta sig och studsa runt. Däremot så kommer dom förmodligen fortfarande vägra att gå på vissa vägar så det kanske inte va ett bra förslag, dock en tanke som jag ville delge då jag menar att har man dom på ständig lösdrift denna årstid så bara är dom tvingade till att vänja sig vid alla dessa insekter och det är ju jättebra för hästens välbefinnande.

HUR kan det vara bra för hästens välbefinnande att tvingas vänja sig vid alla insekter? Och sedan när gjorde "vildhästverkning" att hästen inte skulle kasta eller studsa runt p.g.a. insekterna?
Antagligen är du inte så kunnig inom hästområdet men då kanske det är bättre att läsa råden istället för att ge dem själv?!
Hälsningar Sar (som har sin häst på lösdrift året om men åker dit och tar in hästen mellan 11-15 under heta sommardagar för att skydda hästen mot bremsen)
 
Sv: Rida "insekts-tokig" häst?

Sar skrev:
HUR kan det vara bra för hästens välbefinnande att tvingas vänja sig vid alla insekter? Och sedan när gjorde "vildhästverkning" att hästen inte skulle kasta eller studsa runt p.g.a. insekterna?

Det är bara ännu ett otroligt moget och seriöst inlägg av allas vår "hovis" som försöker vara någon annan så han kan komma med fler konstiga inlägg genom "bara-undrar" också:rofl:
 
Sv: Rida "insekts-tokig" häst?

Hej

Svar angående H**ks ridtäcke, jag tycker det är såpass stort framtill så det hindrar inte hästens rörelser, men jag har bara varit ute och skrittat och travat . Inga vilda galopper :smirk: .
Däremot är hålet för sadeln väldigt litet, där har jag inte fattat hur jag skall lyckas få det att bli riktigt bra.
Helt klart värt pengarna iallafall, det var ju billigt.
 
Sv: Rida "insekts-tokig" häst?

Ja, jag kollade på priset, och det var ju inte så farligt - klart värt att testa.

Hur litet är hålet för sadeln? För litet för en normal (dvs 17 tums) sadel?
 
Sv: Rida "insekts-tokig" häst?

Man kan ha täcket utanpå sina egna ben oxå.
Glöm inte mössan!

Bromsen biter sällan under magen vid ridning, däremot myggen.
Men de kan man ju rida ifrån:)
 
Sv: Rida "insekts-tokig" häst?

bara-undrar skrev:
bara-undrar om inte en mer naturlig hästhållning skulle kunna vara ett alternativ värt att prova.Har man dom desutom vildhästverkade så brukar dom inte under denna årstid vara så där jättebenägna av att kasta sig och studsa runt.


Men det är ju helt fantastiskt! Så om jag plockar av skorna kommer min häst att sluta skygga för postlådor och partytält? Varför har ingen sagt det förut!!?? :devil:
 
Sv: Rida "insekts-tokig" häst?

Att jag inte tänkt på det! Om hästen har tillräckligt ont så hoppar den ingenstans!! :devil: Idiotråd!!!
 
Sv: Rida "insekts-tokig" häst?

Rider alltid väldigt tidigt under de jobbiga veckorna. Har en grenruska med för att "skrapa" bort eventuella irriterande flygfän som vaknat. Att ge sig iväg tidigt en morgon är (förrutom att man håller på att mörda väckarklockan när den ringer) helt underbart. Lugnt, tyst, stilla i naturen!
 
Sv: Rida "insekts-tokig" häst?

Sover myggen på morgnarna??

Igår var jag vid på absolut FEL tidpunkt o red, vid sju på kvällen. Och valde absolut FEL väg att rida - genom skogen (hur dum får man vara?) Hade smort in hela hästen i en hemmagjord vitlöks-citron-vinägerblandning :p - hela hästen UTOM huvudet.

Resultat? Jag fick flårida genom skogen på en hysterisk häst med 50 myggor på huvudet. :crazy:

Därför hade det varit intressant att veta hur dags myggen vaknar :D
 
Sv: Rida "insekts-tokig" häst?

Targa skrev:
Spinnoff på det här med insektseländet. Hur gör ni som har hästar som blir fullständigt vansinniga av insekter när ni rider?

Jag har ett halvblodssto som alltid har hatat allt vad bromsar, mygg o knott heter. På betet är det inga direkta problem, för där fläktar det bra, så där kommer mest bara en o annan broms. Men när man ska ut o rida henne så kommer problemen. Och det är samma problem varje sommar ...
Igår hade jag satt på henne flughuva och sprejat hela hästen med ett nyinköpt (totalt värdelöst, tydligen :mad: ) insektsmedel.
Så länge jag red där det var insektsfritt var det inga problem, men när vi kom ner i en sänka där luften stod stilla så anföll både mygg och broms. Och hästen blev heltokig - inte kul att sitta på då ....

Skulle vara roligt att veta hur andra gör. "Tvingar " ni hästen att gå på som vanligt trots alla surrande plågodjur eller undviker ni att rida där det är gott om insekter eller låter ni bli att rida helt de dagar insekterna är som värst?

Har inte ridit ordentligt på flera veckor :(
provade vid 7.30 tiden förra helgen men det gick inte då heller...suck
Jobbar hela dagarna hela sommaren så jag kan inte rida på varken tidig morgon eller sen kväll...bara att lägga ner tills det ger sig...känns meningslöst att bara rida fre och lör kvällar...blir ju inte så mycket med det....
Bromsarna atackerar min pålle under magen och då blir han GAAAALEN :eek: Jag vill iaf inte sitta på då ;)

// M
 
Sv: Rida "insekts-tokig" häst?

min ena pålle smörjer jag in, på dom ställen som han är mest känslig på, med en hemmagjord insektssalva som fungerar super, sen så har jag bytt ut pannbandet mot ett flugpannband (öronen är så fula av hår så dom behövs det inget skydd för och konstigt nog sätter sig inga flugor/bromsar där) och så sitter jag själv och klämmer ihjäl alla bromsar som ens vågar sätta sig på hästen inom räckhåll:devil: Hästen har lärt sig detta och nästan pekar med mulen vart aset sitter så dödar jag han åt honom. Och så rider vi lyckliga vidare......:angel:

tipset om hemmagjort flugmedel går såhär, men jag har ändrat lite på det:

4 dl matolja
5 mg vitlökspulver (eller två/tre krossade vitlöksklyftor)
En halv citron som jag pressar över (inte så den blir knustorr utan lagom typ)
Blanda och smörj på.

EDIT: Jag har i några dagar gått upp och ridit iväg kl 6 på morgonen och det fungerar super också. det är jättesvalt, insektsfritt och hos mig finns det inte en enda människa på vägarna vid den tiden.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rida "insekts-tokig" häst?

Sparf skrev:
och så sitter jag själv och klämmer ihjäl alla bromsar som ens vågar sätta sig på hästen inom räckhåll:devil: Hästen har lärt sig detta och nästan pekar med mulen vart aset sitter så dödar jag han åt honom.

En sån där bra pratande häst har jag också, praktiskt!
Fast jag har inte kommit på att ta med en lövruska, eller stoppa in hästen i insektstäcke på ridturen.

Hästen förklarar nogsamt vad och var problemet är, och jag gör vad jag kan för att lösa det.

Det gör vardan lite enklare faktiskt :)

-Oj oj, det har fastnat ett litet spån inder sadelgjorden..irriterar!
Står här tills du lossat hela sadeln och pillat bort det!
- Ta BORT bromsen på skinkan..annars biter den SNART!
- Kolla stenen som fastnat i skon! Jag går inte ett STEG till med den i! (jag kämpar med pinnar och andra vassa stenar för att få bort eländet, eftersom jag som vanligt har lämnat kratsen hemma)
- OCH.....!!! Du alltså, nu rider vi fel du! Du bara sitter å drömmer, jag tänker vända nu, för jag litar inte på att du verkligen menar den här stigen, fel håll fel håll! (erkänner..jag satt o drömde..)
-KOLLA megamyggsticket framför skapet! Klia är du snäll!
*pekar med mulen tills jag gör något*

Tja, vänner i vått och torrt :D
 
Sv: Rida "insekts-tokig" häst?

Vilken bra häst!!
Håller han kurser? ;)
Min skulle behöva lära sig lite nämligen.

// M
 
Sv: Rida "insekts-tokig" häst?

minternet skrev:
Vilken bra häst!!
Håller han kurser? ;)
Min skulle behöva lära sig lite nämligen.

// M

Det är bara att hänga på! Han har just disputerat i ämnet "modern närkommunikation häst/människa"

Han ser lite lustig ut i doktorsmössa i skogen..:D
 
Sv: Rida "insekts-tokig" häst?

Men visst är det helt underbart med såna hästar, mina är också sådana:love:

Min teori är att de påtalar problemena tydligt för oss för att de vet att vi lyssnar och försöker göra någonting åt det.

Man har sett så många hästar som går och lider och har skitont i tex ryggen så det är en pina att bli riden men när de har försökt att påtala problemet så tydligt dom bara kan och människan antigen blir arg och slår dom eller ignorerar dom då slutar dom för dom vet att dom kan protestera hur mkt som helst men det kommer ändå aldrig att vara nån idé:( .

Så det är bara att vara väldigt nöjd med sin relation med sin häst/hästar och tacksam för att de känner att de kan lita på en och att man lyssnar.

Errhmm för att svara på vad tråden handlar om:o :angel: så kan jag också bara rekommendera att rida tidigt eller sent (föredrar tidigt det brukar vara svalare då)
 
Sv: Rida "insekts-tokig" häst?

Nicke skrev:
Det är bara att hänga på! Han har just disputerat i ämnet "modern närkommunikation häst/människa"

Han ser lite lustig ut i doktorsmössa i skogen..:D

:cool:
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Ja men då beställer vi tid för kurs direkt då.....
Nä men ärligt talat.... min godmodiga fjording bekymrar sig inte så mkt över någonting... (utom när det gäller bromsar)... så det är svårt att få reda på vad som kan tänkas vara fel...för han visar aldrig att nåt är fel...men då kanske det inte är det heller....nåt som är fel alltså.
Har inte haft honom mer än 7 månader så det kommer väl mer och mer kanske...;)

Såg förresten igår utanför Apoteket att det kommit nåt nytt medel som skulle hjälpa mot bromsar... (Autan???) men det var bekämpningsmedel klass 3...bara så ni vet...
/ M
 
Sv: Rida "insekts-tokig" häst?

Ja, det är väl med hästar som med oss människor - vissa blir hysteriska för ingenting, och andra tar det mesta med ro :D

Jag har två halvblodsston för närvarande. Den ena (den som jag skrivit om ovan) blir superhispig för allt som sticks, men den andra viftar bara lite extra med svansen när krypen blir för ettriga.

Nu ska jag iväg o titta på flugridtäcke till den hispiga ....
 
Sv: Rida "insekts-tokig" häst?

Nicke skrev:
En sån där bra pratande häst har jag också, praktiskt!
Fast jag har inte kommit på att ta med en lövruska, eller stoppa in hästen i insektstäcke på ridturen.

Hästen förklarar nogsamt vad och var problemet är, och jag gör vad jag kan för att lösa det.

Det gör vardan lite enklare faktiskt :)

-Oj oj, det har fastnat ett litet spån inder sadelgjorden..irriterar!
Står här tills du lossat hela sadeln och pillat bort det!
- Ta BORT bromsen på skinkan..annars biter den SNART!
- Kolla stenen som fastnat i skon! Jag går inte ett STEG till med den i! (jag kämpar med pinnar och andra vassa stenar för att få bort eländet, eftersom jag som vanligt har lämnat kratsen hemma)
- OCH.....!!! Du alltså, nu rider vi fel du! Du bara sitter å drömmer, jag tänker vända nu, för jag litar inte på att du verkligen menar den här stigen, fel håll fel håll! (erkänner..jag satt o drömde..)
-KOLLA megamyggsticket framför skapet! Klia är du snäll!
*pekar med mulen tills jag gör något*

Tja, vänner i vått och torrt :D

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

hahaha, dom är för roliga våra fyrhjuliga mopeder:rofl:
Fast ärligt så är det jäkligt häftigt när dom verkligen försöker förklara att " Ta bort aset på rumpan NUUU! Annars retirerar jag i fullgalopp med dig kvar här!!" ... nästan alltså...:angel:

nordisen brukar komma och gå jättetätt förbi och så stannar han men tex magen framför mig och typ menar "klia klia nu!!" man börjar klia och hästen typ sjunker av att det är så skönt och viftar med överläppen och sträcker på halsen så mycket han kan. sen när det räcker på den sidan vänder han sig och stannar med tex bringan mot mig och börjar skrapa med foten. Aha, det kliar på benet. Då sätter vi igång å kliar och han bara njuter! oooh det är så kul att se på:D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rida "insekts-tokig" häst?

Trissa skrev:
Men det är ju helt fantastiskt! Så om jag plockar av skorna kommer min häst att sluta skygga för postlådor och partytält? Varför har ingen sagt det förut!!?? :devil:


Att jag inte tänkt på det! Om hästen har tillräckligt ont så hoppar den ingenstans!! Idiotråd!!!

Börjar med att säga att min foderhäst går barfota och han har INTE ont. Däremot så har jag :devil: ont efter en liten flygtur igår kväll. Försökte undvika diverse flygande monster och travade över ett fält, när hästskrället som aldrig förut har skyggat för något får syn på några lastpallar i ett dike. Han saktar ner till skritt och går ett par steg framåt innan han bestämmer sig för att det nog är ett monster i diket iaf. Gör sen en helvändning i 200 knyck och kvar på marken ligger jag. Hög tag i tyglarna, gick fram till lastpallarna och ställer mig o hoppar på dem. Hästens reaktion, den största gäspning jag någonsin sett!!! :devil: :D
 

Liknande trådar

Hästvård Ni som bor i områden med mycket bitande insekter, och duschar/spolar av hästen ofta: vad använder ni för medel? Ny säsong, ny häst -...
Svar
18
· Visningar
3 637
Senast: lil-sis
·
Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 714
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp