Rida "insekts-tokig" häst?

Targa

Trådstartare
Spinnoff på det här med insektseländet. Hur gör ni som har hästar som blir fullständigt vansinniga av insekter när ni rider?

Jag har ett halvblodssto som alltid har hatat allt vad bromsar, mygg o knott heter. På betet är det inga direkta problem, för där fläktar det bra, så där kommer mest bara en o annan broms. Men när man ska ut o rida henne så kommer problemen. Och det är samma problem varje sommar ...
Igår hade jag satt på henne flughuva och sprejat hela hästen med ett nyinköpt (totalt värdelöst, tydligen :mad: ) insektsmedel.
Så länge jag red där det var insektsfritt var det inga problem, men när vi kom ner i en sänka där luften stod stilla så anföll både mygg och broms. Och hästen blev heltokig - inte kul att sitta på då ....

Skulle vara roligt att veta hur andra gör. "Tvingar " ni hästen att gå på som vanligt trots alla surrande plågodjur eller undviker ni att rida där det är gott om insekter eller låter ni bli att rida helt de dagar insekterna är som värst?
 
Sv: Rida "insekts-tokig" häst?

Försöker att rida när alla flygande odjur sover men det är ju inte alltid så lätt om man jobbar:(
Annars försöker jag hålla mig borta från skogen när det är som värst, har tyvärr inte hittat nåt medel som håller dom otäckingarna borta men finns det nån som har nåt tips skulle det vara MYCKET intressant att prova
 
Sv: Rida "insekts-tokig" häst?

ÅDI skrev:
Försöker att rida när alla flygande odjur sover men det är ju inte alltid så lätt om man jobbar:(

Nä, man måste ju upp så grymt tidigt då! Och på kvällen så går ju de förbaskade myggen inte o lägger sig förrän det blir mörkt :mad:

Mitt sto reagerar även för det ettriga ljudet från myggen - alltså även om jag har sprejat henne med ett effektivt insektsmedel så att myggen inte sticker, så räcker det med att hon hör dem ....
 
Sv: Rida "insekts-tokig" häst?

Jag bruakr rida tidigt på morgonen elelr väldigt sent på kvällen. det hjälper! Min häst blir galen bara en fluga sätter si gpå honom, och inget medle har hjälpt. :crazy: Men vi stället klockan och ger oss tappert ut på morgnarna! :rofl:
 
Sv: Rida "insekts-tokig" häst?

Hej H**ks har ett rid, flugtäcke. Med hals och utskuret för sadeln.
jag har det flugpannband med öron på och rejält höga benskydd, en halvflaska :crazy: flugspray och först då kan jag rida ut.
Min häst är inte heller särskilt känslig i hagen men helt skogstokig när man rider ut.
 
Sv: Rida "insekts-tokig" häst?

Blossom7 skrev:
Hej H**ks har ett rid, flugtäcke. Med hals och utskuret för sadeln.

Kanon! Har funderat på att leta efter ett sådant. Visste inte att H**ks hade. Tack för tips :)
 
Sv: Rida "insekts-tokig" häst?

Lägg till en riktig flugmössa oxå- inget skakande med huvudet:)
 
Sv: Rida "insekts-tokig" häst?

Min förra häst var precis sådan. Och han hade dessutom sommareksem (men jag har märkt att den där "hysterin" inte alltid hänger ihop med eksem eller ej). De mindre jobbiga perioderna kunde jag bara smörja honom ordentligt innan ridturen, men när det var som värst fick jag helt enkelt undvika att rida i skogen. :crazy: Eller bara trava på skogsstigarna, skritt var omöjligt. Så; jag red på vägarna där det var öppna fält omkring eller i paddocken.
 
Sv: Rida "insekts-tokig" häst?

Targa skrev:
Mitt sto reagerar även för det ettriga ljudet från myggen - alltså även om jag har sprejat henne med ett effektivt insektsmedel så att myggen inte sticker, så räcker det med att hon hör dem ....
Min reagerade också mycket på just ljudet. Han blev även "tokig" på icke-stickande insekter som en viss sorts flugor som surrade när vi red ut. Något jag aldrig provade, men som kanske funkar var bomull i öronen - så att ljudet utestängs...?!
 
Sv: Rida "insekts-tokig" häst?

Ja, i nödfall så får väl alla möjligheter provas!

Det blir ju lite jobbigt i längden att rida ut med en häst som reser sig, kastar sig, vägrar att gå på vissa vägar, studsar rundor, kastar med huvudet, drar ner huvudet etc, etc - allt bara för att slippa ifrån eländet. Medan hon på insektsfria dagar kan gå lugnt som en filbunke .....
 
Sv: Rida "insekts-tokig" häst?

Targa skrev:
Ja, i nödfall så får väl alla möjligheter provas!

Det blir ju lite jobbigt i längden att rida ut med en häst som reser sig, kastar sig, vägrar att gå på vissa vägar, studsar rundor, kastar med huvudet, drar ner huvudet etc, etc - allt bara för att slippa ifrån eländet. Medan hon på insektsfria dagar kan gå lugnt som en filbunke .....

bara-undrar om inte en mer naturlig hästhållning skulle kunna vara ett alternativ värt att prova.Har man dom desutom vildhästverkade så brukar dom inte under denna årstid vara så där jättebenägna av att kasta sig och studsa runt. Däremot så kommer dom förmodligen fortfarande vägra att gå på vissa vägar så det kanske inte va ett bra förslag, dock en tanke som jag ville delge då jag menar att har man dom på ständig lösdrift denna årstid så bara är dom tvingade till att vänja sig vid alla dessa insekter och det är ju jättebra för hästens välbefinnande.
 
Sv: Rida "insekts-tokig" häst?

Jag rider på natten under dom perioder det är mest insekter.
Efter 2-5 tiden på natten har knotten gett sej och flugorna har inte vaknat.
Om jag rider på dagen har jag flugsmällare med mej.
:rofl:

Obs: Jag är seriös. Grannarna tror att jag är heltokig. :D
 
Sv: Rida "insekts-tokig" häst?

Blossom7 skrev:
Hej H**ks har ett rid, flugtäcke. Med hals och utskuret för sadeln.

Det tycker jag också var kanon!

MEN de har ju gjort den enorma missen att strunta i bogveck, jag menar hur bekvämt är det att rida och vara låst i rörelserna?

Annars hade jag köpt det direkt!
 
Sv: Rida "insekts-tokig" häst?

Jag har också kikat på det men backat eftersom det inte verkar vara så bra bogfrihet, men framför allt för att det inte skyddar magen, det är där vår ponny blir mest irriterad när de sätter sig... Vet inte hur det skulle funka rent praktiskt med magplatta på ett ridtäcke, men det skulle behövas..
 
Sv: Rida "insekts-tokig" häst?

Hästen är oskodd bak (dock ej vildhästverkad ;) ), men hon studsar lika bra för det :D

För övrigt hoppas jag ditt inlägg var ironiskt :smirk:
 
Sv: Rida "insekts-tokig" häst?

Toriryttaren skrev:
Jag rider på natten under dom perioder det är mest insekter.
Efter 2-5 tiden på natten har knotten gett sej och flugorna har inte vaknat.
Om jag rider på dagen har jag flugsmällare med mej.
:rofl:

Obs: Jag är seriös. Grannarna tror att jag är heltokig. :D

Rida på natten kan bli lite tufft när man måste jobba på da´n ...

Men flugsmällan kan man ju köra med - klart bättre än att vifta med ett ynkligt spö :D
 
Sv: Rida "insekts-tokig" häst?

hon har flugtäcke i hagen och står inne om det är ritkigt illa.
Minsta mygga´och hon får totalspader!Så jag rider inte när det är som värst. Moses går bra för han störs inte lika mycket. Men Betty är ingen ide att rida när det är massa insekter
 
Sv: Rida "insekts-tokig" häst?

Hur gör ni som bor i riktigt mygg- o knott täta bygder?
Jag tänker i Norrland eller färnebotrakten...
Är det som med oss människor, att de kan bli immuna? I så fall är det väl som någon skrev att det är bra om de får gå ute så mycket som möjligt.
 
Sv: Rida "insekts-tokig" häst?

Jag bor på andra sidan Dalälven från Färnebo-Tärnsjöområdet. Vi har typ lika mycket mygg när det är myggår - vilket det inte är i år! :banana: - men här sprutas det inte.. :devil: Jag har då aldrig märkt att hästarna blir immuna, en del hästar lider mer än andra, precis som på alla andra ställen. Men hästarna blir tokiga ute när det är myggår. Går inte att vara ute varken för djur eller människa.
 

Liknande trådar

Hästvård Ni som bor i områden med mycket bitande insekter, och duschar/spolar av hästen ofta: vad använder ni för medel? Ny säsong, ny häst -...
Svar
18
· Visningar
3 637
Senast: lil-sis
·
Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 714
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp