Rida in unghästar

Sv: Rida in unghästar

Nej och det menade jag heller inte.

Utan att folk blir hysteriska för att någon har ridit sin 2-åring men tycker samtidigt det är helt okej att hästen är mycket riden och tränad efter ett par månader för att den är inriden som 4-åring.

Jag anser personligen att det är bra att börja tidigt för de flesta hästar och låta utbildningen ta lång tid. Och att det är förkastligt att stressa på en inridning oavsett hur gammal hästen är.

Just my 2 cents.

Tycker det är viktigt att man börjar tidigt med sin unghäst,så allt inte kommer på en och samma gång, det kan bli mycket för hästen.

Håller med.
Fölet ska kunna ledas.
En 1-2åring ska kunna promenera ute i naturen, åka transport och löshoppat några gånger på skoj (dvs lågt)
På hösten som 2.5 åring vänja vid sadel och träns, befästa röstkommandon (start/stopp), longera och sitta på. När det fungerar och den accepterar att ha en ryttare på ryggen kan man utan dåligt samvete vila hästen till en bit efter årskiftet. Då börjar det egentliga inridningsarbetet och regelbunden löshoppningsträning så hästen är förberedd till 3-årstest (halvblod). Efter testet kan hästen återigen få en ordentlig viloperiod och hinna smälta allt den lärt sig + att kroppen får vila eftersom en ung häst ju växer.

Normalt så utbildar vi våra 3 åringar på hösten i skritt, trav o galopperar kanske någon gång. Sen är det vila som gäller fram till Januari/februari innan de är dags att mjukt börja med dem igen för att som 4 åringar börja tävla i mars/april sen släpps de på bete igen för att starta några tävlingar på hösten igen innan vintervilan.

Men nu har jag en 4 åring som är under inridning så vi är inte alltid så "tidiga".

Till att börja med så kanske man skall skilja de olika raserna åt. Min erfarenhet är att det skiljer stort mellan olika typer av raser. Både mentalt och fysiskt.

Kallbloden ex vis växer otroligt långsamt... så inridning på dem ligger generellt året efter lättare raser... Tar min egen tre åriga kallblodstravare som exempel.. "Sitter in" henne gör jag inte förrän tidigast i vinter.. eventuellt väntar jag till nästa sommar. Dvs då hon är 4 år. Notera att jag markerade sitter in. Den regelrätta inridningen av henne sker tidigast vid 4½ år.

Lättare raser som varmblod, fullblod och även "amerikanarna" är färdiga betydligt tidigare.

Men jag antar att det är varmblodshästar vi talar om i den här tråden?

Men låt säga att man börjar redan nu.. Jobbar i korta pass ett par tre gånger i veckan.. har gott om tid att sakta stärka kroppen och utöka träningen för att få hästen klar till årgångstestet... Eller om man väntar ytterligare 4-5 månader och har betydligt kortare tid på sig att få hästen klar i tid... så tror jag nog att den tidigare starten är att föredra... Men det är min personliga åsikt ...

Islandshäst.
Ett varmblod skulle jag kunna tänka mig att rida in ett halvår yngre, vid 3½ år.
Men det finns individer som är senmogna både bland islandshäst, varmblod och andra raser och då får man vänta tills hästen är redo.

Min är född augusti 07 och henne har jag börjat hänga på. Har hängt både utan sadel och med en stor, westernliknande bomlös. Hon är otroligt snäll faktiskt, aldrig ridit in en häst förut men det känns som om det går bra. Hon är helt av slappnad! :D

Jag har tänkt att sitta på henne nu i höst och "åka lite". Sen i vinter någon gång då och då kommer jag nog börja försöka påverka med vikthjälper, tillsdess blir det mamma där framme som styr o belönar. Har tänkt att rida in henne i bara grimma (även denna endast som en säkerhets återgärd).
Dock får det nog dröja med längre uteritter till nästa sommar, men då ska hon förhoppningsvis vara musklad och lärd att bära sig rätt. :P Jag tränar samling på hängande lina med henne nu och hon bär sig som en andalusier hingst (hon är arab/varmblod). :D

Jag tror nog att huvudsaken är korta pass med koncentration på lydnad snarare än mängd - gå fem steg - stanna - backa tre steg - fram... då tror jag knappast det kan vara så skadligt heller. "Sunt förnuft och lyssna på hästen"

Hej!
Mitt ungsto( född. 2005 Arabiskt fullblod) sadelvande och tränsvande jag vid 3års ålder o hängde på henne,
Å Hade enbart uppsittningsträning annars jobbade jag henne endast från marken tills hon var 4, då började jag rida max 3ggr i veckan och arbetade med henne för hand i början nu är hon 5 år och rids av mig 4dar i veckan och medryttaren kanske 1 dag i veckan max. Så ca 4-5dagar i veckan rids hon nu.

Jag tränar NH med henne och mycket ledarskapsövningar och leker mycket med henne.
Arbetar henne i en låg och lång form och rider ca 40min beroende på vad vi gör.

Vi hoppar,rider ut och har dressyrarbete:) mycket olika och nu till hösten siktar vi på en liten lätt hopptävling:)

Men jag har tagit det väldigt lungt med henne och inte stressat alls i hennes utbildning, det får ta den tid det tar::)

Senast ändrad:

Att sitta in en häst tar inte lång tid. Någon vecka eller två. Att sitta på den och göra sin höst hörd så hästen kan gå framåt i skritt, trav och galopp på rakt spår tar 1 månad kanske. Sen vilade de ett par månader, sattes igång igen (o då kunde de ju dessa basala saker), reds i 2-3 mån och sedan vila igen x antal månader. Sedan kom vi igång på riktigt.

Så gjorde vi på våra unghästar. Vi longerade mycket sällan innan (sliter mycket) kanske 4-5 gånger sammanlagt för att de skulle lära sig lite kommandon.

Gud vad skönt att jag hittade den här tråden. Jag har ett 2 1/2 årigt halvblod (08). Han växer för fullt och är inte sutten på ännu. Precis som många andra här är jag skeptisk till longeringen då det sliter väldigt, ist tömkör jag korta sträkor (ca 10-15 min) ett par dagar i veckan. Han bär träns vid skogspromenader och sadeln har han aldrig brytt sig om.

Men nu till inridningen, jag har som plan att sitta in honom själv skritta (han är genom snäll och väldigt cool)för att sedan skicka iväg honom på inridning till en tjej jag hört är väldigt bra..

Planen är att göra detta i jan 2011, men efter att ha läst vad många skrivit här så kanske det är för tidigt?

Han en liten tanke att han (om han är redo) ska gå tre års testet i maj.

Det verkar som att många har så bråttom med sina unghästar, min får gärna gå & skrota i ett halv år till (dvs året ut), men jag får nästan ångest att aktiverar honom för lite...

Men om det ska gå treårs test, när börjar man "sätta" igång dem då?

Senast ändrad av en moderator:

Ska hästen visas på treårs rider jag nog hellre in nu på hösten/tidig vinter, om den är klar för det såklart och inte jätte stor och vinglig. Då kanske det räcker med tömkörning och löshoppning.
Sen vila för att börja löshoppa och rida lite till våren igen och sen hinna med ett par veckor vila innan testet, sen långt sommarbete.

Känns bättre att ta lite i taget med vila emellan än att stressa precis innan de ska visas. Men det beror ju också på hur hästen är, verkar den inte klar i kroppen ska man ju inte börja rida och hoppa för mycket. Men då kanske man också ska vänta med att visa hästen.

Hade jag varit du hade jag, som du gör, börjat löshoppa och longera/tömköra lite, låtit hästen åka till inridaren i januari och se vad hon säger om den verkar kunna bli klar att visas eller inte :)
Det är ju ändå det viktigaste att hästen löshoppar och visar upp sig bra för hand än att den går perfekt på ridprovet. Man kan till och med trilla av och ändå få godkänt ;)

Ska hästen visas på treårs rider jag nog hellre in nu på hösten/tidig vinter, om den är klar för det såklart och inte jätte stor och vinglig. Då kanske det räcker med tömkörning och löshoppning.
Sen vila för att börja löshoppa och rida lite till våren igen och sen hinna med ett par veckor vila innan testet, sen långt sommarbete.

Känns bättre att ta lite i taget med vila emellan än att stressa precis innan de ska visas. Men det beror ju också på hur hästen är, verkar den inte klar i kroppen ska man ju inte börja rida och hoppa för mycket. Men då kanske man också ska vänta med att visa hästen.

Hade jag varit du hade jag, som du gör, börjat löshoppa och longera/tömköra lite, låtit hästen åka till inridaren i januari och se vad hon säger om den verkar kunna bli klar att visas eller inte :)
Det är ju ändå det viktigaste att hästen löshoppar och visar upp sig bra för hand än att den går perfekt på ridprovet. Man kan till och med trilla av och ändå få godkänt ;)

Tack för bra svar. :)

Det beror ju alldeles på hästen. Äger två treåringar. Den ena satt jag in och började så smått rida förra hösten, medan den andra bara är insutten tills nu. De var väldigt olika utvecklingsmässigt. Den senare är fortfarande lite gänglig och barnslig i kropp och knopp.

Hälsning Maja

Min 08a börjar se ut som en treåring i kroppen och skulle klart klara av att man satt på honom.

jag har en 1½ årig welsh cob. Nu sista veckan har jag börjat med att vänja henne vid tömkörninggjorden.. Idag ska svanskappan på.. Hon går prommenader i skogen, och hon har löshoppats några ggr. Målet med i år är att hon ska på ett tryggt sätt kunna tömköras överallt i skritt. Jag ska vänja henne lite vid trafik. Samt att hon ska vara trygg i att stå i transport o bli körd en kort bit. Hon har åkt transport innan fast med mamma. Efter det nu att jag lär henne stanna, gå å svänga ska hon få vila från det o bara gå sina prommenader. Tills vintern är här på riktigt, då tar jag upp det igen, o är hon mogen ska hon få dra däck o andra lätta saker. Men framförallt vänja sig vid draglinor runt benen. Jag kommer vilja ha hängt o suttit på henne i skritt innan nästa års sommarbete. Men inte mer än så. Sen ska hon få sitt bete. Vid denna tiden nästa år igen ska hon kunna trava tömkörd, börja söka sig lite neråt. Och kunna bli riden i skritt o trav o känna sig trygg i det. Sen som 3 åring ska jag skicka iväg henne för lite utbildning. Vid den tidpunkten så är hon säkert någorlunda inkörd också. Viktigaste är dock korta perioder med de man gör o kanske göra nåt nytt i 2 dagar i rad, men sen låta den unga hästen vila ett par dagar för att förstå vad som hände, samt för att vila kroppen. Få unga hästar har bra kondis, o jag vill inte att min iaf ska känna sig trött redan nu! Sen får man även rätta sig efter växtfaser osv! Så även om detta är mitt mål så kanske de inte kan följas exakt!

Mitt förra halvblod köpte jag som 4 åring oinriden. Det tog tid och när jag sedan köpte mitt andra halvblod så blev det en 2 åring som jag började hänga på o skritta under hösten som 2½ åring. 2 åringen var inkörd vilket var till stor fördel. 4 åringen var inget gjort med.

varmblodiga hästar som växer jämnt tycker jag inte är någon fara med att börja lugnt när de är 2½ åringar men kallblod o ponnier bör man vänta tills de är minst 3½ innan man börjar belasta dem. Rp med mkt fullblod i kan man nog starta tidigare med men inte rena ponnyraser.

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Tora
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 634
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama