rida in unghäst

L

lajnaja

hej!
ska rida in min unghäst snart, som är en korsning mellan arab och nordsvensk.
helt underbar!:love:
nu är frågan, är det någon som har tips på hur jag ska börja ?
vilken ridstil ska jag använda? NH ? engelskt? förslag ?
han har haft sadel och träns på sej, men inte så jätte van vid det.

och en annan undran jag har är att, han är jätte sur när det gäller mat, blivit sparkad en gång av han när jag höll på med maten, nåt tips på hur jag ska få han att sluta med det ?

tacksam för svar ! :D

Sv: rida in unghäst

Du kan ju börja med att hänga på honom bara och när han vant sig vid din tyngd sitter du upp (använd helst pall i början), när du väl har kommit upp på honom och börjat skritta utan ledare så känner du ganska lätt själv när han är redo att börja göra svårare saker. ;)

Ang. vilken stil du ska rida så tycker jag att du ska välja det du själv tycker är roligast, väljer du tex. engelskt så kan du ju blanda med lite NH, för genom NH bygger man upp ett bra förhållande mellan häst och ryttare. Det kan också påverka hur han är i boxen om du har tur och gör rätt :)

okej, tack :D ska låta en annan person hänga över han först, så får hoppas det går bra ! :laugh:

Har du aldrig ridit in en häst förut föreslår jag att du tar hjälp av någon som har det, som kan hjälpa dig på plats med hästen.

jo, men bor långt ifrån någon tränare som kan hjälpa, och känns lite "sorgligt" att skicka iväg honom på inridning hos nån tränare och inte få vara med och hjälpa själv. och nån gång ska väl vara den första att rida in en häst ? :)

Någon gång ska helt klart vara den första, unghästar är helt underbara och lär en väldigt mycket om både sin hantering och sin ridning! Men de första unghästarna ska man rida in i tät närvaro av någon som är van vid unghästar. Annars missar man ortoligt mycket och det kan gå väldigt fel. Vilket man inte märker förrän det är för sent. Det viktigaste med unghästar är att förekomma dem och inte ge dem någon möjlighet att komma in på fel väg - det har man inte en chans att göra, oavsett hur duktigt man är, förrän man har erfarenhet av ett par unghästar. Har inte du oxå läst alla dessa trådar på buke om unghästar som sticker, bockar, stegrar, vägrar gå fram vid hemskheter, vägrar lämna stallplanen, är stallmodiga, tittiga, heta, nervösa, som inte går att rida på vanliga bett eller utan hjälptyglar osv? Allt detta kan förebyggas till STOR del om man bara har lite erfarenhet. Och erfarenhet får man bara genom att praktisera med någon annans vakande öga :)

Jag tycker nog ocksa att du kan behova ta hjalp fran en kunnig manniska...

Nu vet jag inte hur langt du har kommit med hasten, men du bor ju ha den lydig for rost kommandon, kunna tom kora den aven ute i skog och mark, plus att den borde kunna sta still lugnt och sansat pa kommando innan du ens borjar tanka pa att hanga pa den...

det finns ju mycket bocker ocksa inom amnet men bast ar ju forstas om du kan fa hjalp av nan erfaren...det behover ju inte betyda att du skickar i vag hasten, men att du kanske har nan dar varannan vecka som ger dig ett mal och kanske ocksa ger dig nagra satt som du kan losa eventualle problem pa...sen ar det ju alltid bast om du har nan som ar lugn och van nar du ska hanga pa hasten forsta gangen ocksa..

lycka till:)

Börja med att lägga armrna över hästen på tex. stallgången och häng/luta dig lite så vänjer den sig vid att du både står o trycker där. sen kan du stå på något och burja luta dig mer "över" och stå högt bredvid och pyssla kanske med manen och så så att hästen vänjer sig vid flaxande bakom huvudet. Sen kan du ta hjälp av en mera häst-kunnig person när det börjar bli dags att våga hänga på riktgit och kanske sitta upp

Det är en klar fördel om hästen är tömkörd/inkörd innan man rider in den, men det är ju inget man ska hålla på med själv med en unghäst om man inte gjort det innan.

Öht tycker jag inte man är ensam när man rider/kör unghästar utan alltid två, så det vore ju bra om du kunde hitta någon emr att ta hjälp av

Har du aldrig ridit in en häst förut föreslår jag att du tar hjälp av någon som har det, som kan hjälpa dig på plats med hästen.

man behöver nödvändigtvis inte ha en tränare.
Första gången måste ju komma någon gång eller hur?

börja med att sitta upp (efter du har hängt osv. först), med ett helt vanligt bett, vanlig sadel och skritta några varv. avsluta alltid när det går som bäst, så har hästen något att se fram emot. Ge också godis och beröm. fortsätt tills din häst kan alla gångarter. Ge dig inte in på någon "gren" förrens grunderna sitter riktigt ordentligt. Däremot kan du börja träna lite dressyr eftersom det är en bra grund till en bra ridning.

jag tycker att du kan be någon kunnig komma och titta på dig när du håller på någon gång! då kan de säga vad du gör bra och dåligt, även hjälpa till. tänk på att i början alltid ha med dig en medhjälpare!

sedan kan du ju alltid följa med någon annan när de håller på med unghästar och titta på, fråga osv.
lycka till!

Jag anser att det är helt idiotisk och jäkligt ansvarslöst att säga "någon gång måste ju vara den första" och totalt skita i att lära sig grunderna INNAN man tar sig an en grön häst själv. Jag pratade inte om tränare utan om någon som är van att rida in den typen av unghäst det gäller. Rätt onödigt att slösa bort några unghästar på egen hand genom att göra EGNA misstag innan man vet hur man ska hantera olika problem än att lära sig av ANDRAS MISSTAG FÖRST. Det är det det handlar om.

Ta hjälp!!! Jag lovar jag har själv fått erfara på den håda vägen vad som kan hända om man inte vet vad man gör (även om jag hade vart med och tittat vid några inridningar). Som tur var insåg jag snabbt att jag behövde hjälp annars hade de inte slutat bra. Minsta lilla misstag så kan du förstöra allt!!

Någon gång ska helt klart vara den första, unghästar är helt underbara och lär en väldigt mycket om både sin hantering och sin ridning! Men de första unghästarna ska man rida in i tät närvaro av någon som är van vid unghästar. Annars missar man ortoligt mycket och det kan gå väldigt fel. Vilket man inte märker förrän det är för sent. Det viktigaste med unghästar är att förekomma dem och inte ge dem någon möjlighet att komma in på fel väg - det har man inte en chans att göra, oavsett hur duktigt man är, förrän man har erfarenhet av ett par unghästar. Har inte du oxå läst alla dessa trådar på buke om unghästar som sticker, bockar, stegrar, vägrar gå fram vid hemskheter, vägrar lämna stallplanen, är stallmodiga, tittiga, heta, nervösa, som inte går att rida på vanliga bett eller utan hjälptyglar osv? Allt detta kan förebyggas till STOR del om man bara har lite erfarenhet. Och erfarenhet får man bara genom att praktisera med någon annans vakande öga :)

Håller med!! Jag har ridit in många unghästar och jag har haft en del som oerfarna ryttare har försökt att rida in. ( och då menar jag oerfarna på unghästar ). Det är en helt annan sak att rida in en häst och det finns såååå mycket som kan gå fel!!!
Ta helt klart hjälp av någon som kan!! Och var ALDRIG själv när du hanterar unghästar!

Vad det gäller ridstil så gäller det ju att du är helt klar över hur du ska rida din häst. På unghästar kan du inte ändra hjälperna och tillvägagångssätt från dag till dag. Vet du inte ens hur du vill rida din häst ska du verkligen inte ge dig på att rida in den.

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 090
Senast: Tora
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 300
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 930
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar