Rida in ungäst

Sv: Rida in ungäst

Jag påstod inte att det var din häst som inte håller.
Min 3åring är med visad på testet, men inte överarbetad. Hon är arbetad MAX 3 dagar i veckan, Och ändå hann jag klart med henne till testet.
Nån skrev att den red sin treåring 3-4 dagar i veckan. Jag hjälper till att rida en femåring Han rids 3 dagar i veckan, arbetar från marken 1 dag vilar två. Det anser jag var humant! Att rida en treåring så mkt är att Överarbeta den och ta den för fort framåt. Har många exempel på hästar som tagits allt för fort fram och inte hållit! Det kallar jag inte SUNT FÖRNUFT!
Men visst förtsätt arbeta på med din du!

Beror ju iofs på hur den rids, hur långa pass man rider varje gång osv. Jag har alltid ridit mina 3-åringar 3-5 dagar/vecka, men bara max 20 min/gång, och då mest jobbat dem i skritt under ganska fria former. Tränat mest följsamhet för skänklar osv. Ingen av de jag ridit in har "gått sönder", den äldsta är idag 17 år, den yngsta 5. Samtliga pigga och fräscha, aldrig varit halta. (ett undantag, men den hästen reds inte in förrän hon var 4, och då upptäcktes att hon hade en extremt glapp knäled i ett bakben (medfödd defekt) så att hon inte höll för ridning öht)

Senast ändrad:

Beror ju iofs på hur den rids, hur långa pass man rider varje gång osv. Jag har alltid ridit mina 3-åringar 3-5 dagar/vecka, men bara max 20 min/gång, och då mest jobbat dem i skritt under ganska fria former. Tränat mest följsamhet för skänklar osv. Ingen av de jag ridit in har "gått sönder", den äldsta är idag 17 år, den yngsta 5. Samtliga pigga och fräscha, aldrig varit halta. (ett undantag, men den hästen reds inte in förrän hon var 4, och då upptäcktes att hon hade en extremt glapp knäled i ett bakben (medfödd defekt) så att hon inte höll för ridning öht)

Det tror jag mycket på med, att arbeta korta stunder och mycket skritt. Jag förstår inte hur man törs börja trava och galoppera så fort! En häst som stått en tid ska skrittas igång med allt vad det innebär men unghästar är det jättemånga som börjar galoppera efter 5 - 10 gånger. Jag vet EN av väldigt många som skrittade sin unghäst i flera månader först. Den har vad jag vet heller aldrig varit halt, och den fick både muskler och kondis av att skritta. Det har även min häst fått (behöver träna upp flåset lite) men hon är 15 år. Skritten är underskattad av väldigt många!

Skritten är underskattad av väldigt många!

Skritten är en VÄLDIGT effektiv muskleluppbyggande gångart, sålänge hästen trampar på framåt och inte går och såsar. Dessutom kan man ju passa på att träna massor av olika övningar i skritt, eftersom alla rörelser börjar tränas i skritt. Men, däremot kan jag ju erkänna att jag rider ut mina hästar i skogen ganska tidigt (så fort de kan gas och broms UTAN att man behöver ta hårt i dem), och då händer det väl att man tar en liten galoppsträcka, men aldrig långt och bara för att uppmuntra framåtbjudningen.

Många unghästar är ju jobbade från marken innan inridningen, och då både i trav och galopp, så någon direkt igångsättning är det ju inte tal om på det sättet, snarare handlar det om att bygga andra muskler (för att kunna bära upp/balansera en ryttare)

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 051
Senast: Tora
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V