Sv: Rida in ungäst
Beror ju iofs på hur den rids, hur långa pass man rider varje gång osv. Jag har alltid ridit mina 3-åringar 3-5 dagar/vecka, men bara max 20 min/gång, och då mest jobbat dem i skritt under ganska fria former. Tränat mest följsamhet för skänklar osv. Ingen av de jag ridit in har "gått sönder", den äldsta är idag 17 år, den yngsta 5. Samtliga pigga och fräscha, aldrig varit halta. (ett undantag, men den hästen reds inte in förrän hon var 4, och då upptäcktes att hon hade en extremt glapp knäled i ett bakben (medfödd defekt) så att hon inte höll för ridning öht)
Jag påstod inte att det var din häst som inte håller.
Min 3åring är med visad på testet, men inte överarbetad. Hon är arbetad MAX 3 dagar i veckan, Och ändå hann jag klart med henne till testet.
Nån skrev att den red sin treåring 3-4 dagar i veckan. Jag hjälper till att rida en femåring Han rids 3 dagar i veckan, arbetar från marken 1 dag vilar två. Det anser jag var humant! Att rida en treåring så mkt är att Överarbeta den och ta den för fort framåt. Har många exempel på hästar som tagits allt för fort fram och inte hållit! Det kallar jag inte SUNT FÖRNUFT!
Men visst förtsätt arbeta på med din du!
Beror ju iofs på hur den rids, hur långa pass man rider varje gång osv. Jag har alltid ridit mina 3-åringar 3-5 dagar/vecka, men bara max 20 min/gång, och då mest jobbat dem i skritt under ganska fria former. Tränat mest följsamhet för skänklar osv. Ingen av de jag ridit in har "gått sönder", den äldsta är idag 17 år, den yngsta 5. Samtliga pigga och fräscha, aldrig varit halta. (ett undantag, men den hästen reds inte in förrän hon var 4, och då upptäcktes att hon hade en extremt glapp knäled i ett bakben (medfödd defekt) så att hon inte höll för ridning öht)
Senast ändrad: