Rida in som 4åring istället

vindvissla

Trådstartare
Jag har en underbar 3årig fullblodstös... Som jag tänkte rida in i år. Bara för mej själv, hon ska inte säljas eller tävlas och jag har inga direkta åldersfixerade mål.

Nu har jag fått förhinder och kommer inte kunna rida in henne i år. Finns det några nackdelar egentligen med att vänta tills nästa år? Jag skulle kunna tömköra henne och så...

Sv: Rida in som 4åring istället

Nej!
Spelar faktiskt ingen roll i ditt fall!
Har du inga åldersfixerade mål, så kan man gott vänta!

Den som väntar på något gott.....;)

Vad bra... då kan jag slappna av och vänta ett år till. Har känt lite "måste rida in nu" men så vill jag inte, har lite andra saker på G.

Tycker det är bättre att vänta...min åsikt är att 3 år egentligen är för tidigt. (fast jag är väldigt otålig, så..)

Men hantera mycket ändå.. :)

Att vänta är antagligen bara bra. Då hinner hon mogna och bli tryggare i sig själv och det är ju aldrig fel!

mmm det är ju sant. Men fullblod rids ju annars in när de är två eller yngre.... så det är ju jättesent för henne. Nu ska hon inte bli galopphäst, och jag har inte heller vikten inne för att rida in 2åringar haha så det kanske bara var bra.

Jag har inga supermöjligheter att göra nånting egentligen, har inget stall och ingen paddock. Hon är inte separerad från sin mamma (förutom när jag rider mamman) så det är svårt att arbeta med henne på egen hand. Men det kan hända att jag har bättre möjligheter nästa år.

Tack för era svar.

Ja men inte när det blir farligt. Det går, gradvis men sakta. Och när hon stirrar till har hon ingen respekt för mej alls utan hoppar överallt och stegrar. När vi är inom räckvidd till mamsen så funkar allt perfekt, hon följer mej och stannar, vi lyften hovar och har tom provat sadel och träns.

Jag tror att det hade blivit enklare om jag haft henne någon annan stans, och kanske tillgång till en box.

För 13 år sedan köpte jag en näst intill ohanterad 4,5-åring (endast ledd till och från hagen) som dessutom hade nerverna utanpå. Hade inga som helst problem att rida in honom, tror det hade varit värre om man hade försökt när han var yngre (han var nog inte mogen i vare sig kroppen eller skallen då).
Visserligen har även jag börjat tidigt med mina uppfödningar, men jag ser ingen som helst nackdel med att vänta. Förr så var det väl snarare så att man inte började med inridningen förrän hästen närmade sig 4-årsåldern..

Ja det är ju mycket enklare om grundhanteringen och respekten för människan är inpräntad sen de är små. Allt blir så mycket lättare då.

Så visst går det, fast det tar lite längre tid. Hon har börjat löshoppa själv, häromdagen hoppade hon igenom häcken (har inga staket) när jag red med mamman på fältet bredvid!

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 674
Senast: Jerseyite
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
22
· Visningar
1 760
Senast: fijja
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar